Permalänk
Medlem

Strömförande skräm?

Skulle gnugga bort en fläck från skärmen (typ fett eller vad det nu kan vara). Då kände jag hur det började kittlas lite. Testade runt lite och insåg att jag nuddade överdelen av elementet med en tå.. och om jag inte tar i elementet så får jag inga kittlingar (ingen jord ingen ström).
Men ska en skärm verkligen kunna göra glasdelen strömförande (glas kan väl ihuvudtaget inte bli strömförande.) Skärmen är iof. inte kopplad till ett jordat uttag, men endå, ska det verkligen kunna vara såhär?
Kan tillägga att strömmen tycks öka ju hårdare jag trycker foten mot elementet, samt att den halveras om jag trycker två fingrar mot skärmen isf bara ett finger. Aja, alla svar uppskattas.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet kallas det

Bildas runt bildröret och när du sätter tân pâ elementet sâ jordar du skärmen, dvs du leder ström genom kroppen

"glas kan väl ihuvudtaget inte bli strömförande"

Jodâ, strömmen lyder inte alltid normala lagar, ungefär samma sak som när du tar av dig din stickade tröja frân mormor och det knastrar i hâret, tyg och hâr är väl inte ledande...

Permalänk
Medlem

Hmm, men statisk elektrisitet bör ju urladdas direkt, eller?, för det är ju pga. att det inte laddades ur direkt som jag reagerade.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Det bildas ständigt, och sâ länge du pillar pâ skärmen laddas det ur.
Sätt skärmen i ett jordat uttag sâ ska det försvinna.

Permalänk
Medlem

ok, så det är alltså inget fel på skärmen.. tack för hjälpen.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

Låter som läckströmmar från kondensatorer och annat i elektroniken t ex. Brukar råka ut för det på jobbet ibland med vissa oscilloscope. Kittlar skönt... Sjukhusklassade prylar brukar ha rätt hårda krav på att det ska vara låga läckströmmar.

Permalänk

Men blir man inte ur laddad direkt som man rör i ett element(Vatten) ?

Permalänk
Medlem

Händer samma sak om datorn är avstängd eller om du kopplat ur skärmkabeln från datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Men blir man inte ur laddad direkt som man rör i ett element(Vatten) ?

Urladdad heter det (www.skrivihop.nu)
Som sagts tidigare bildas det statisk elektricitet hela tiden på glaset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE