Permalänk
Medlem

Baslåda

Fick en liten idé om att bygga en baslåda i plexiglas å kränga i lite neon ljus mm frågan ä om ljudet blir helt kasst me plexiglas...Nån som har nån erfarenhet av det?? Kanske att man kan ha bara en vägg i plexi å resten i spån? Säg vad ny tycker å vet:D

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

ju tjockare plexi ju mindre flex å vibration får du i lådan å där mer bättre ljud.... med andra ord bygg tjockt du kan bygga vanliga speakers högtalare med mellanreg å diskant i plexi utan större problem..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om min baslåda. http://chris.d2g.com/gallery/assman

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

för tunt plexi då börjar plexit att spela, man får en grymm robot effekt på ljudet

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

HAhaha okej men med ett tjockt plexi så blir det bra eller? Ungefär hur många mm ska det va?? Minimum mm å maximum mm å ä det nån som vet va plexi kostar på ett ungefär? Vad ä bra å ha som tätning?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

Mitt är 2x8mm och det är perfekt för den lilla ytan. Minst 20 mm om du ska ha en stor yta.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Ok Tack!! Snygg låda glömde jag säga innan Assman!!

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

hallå e nu her
har en låda på bygge och tänker grönt om som fan..
men men kan visa ner den e klar shyst burk assman var ett fint hemmabygge !

Visa signatur

// Im your biaatch!

Permalänk
Medlem

snygg woffer.. fast lite onödig plastgrej framför elementet..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Här kan du läsa om min baslåda. http://chris.d2g.com/gallery/assman

Kollade lite på dina bilder och det blev onekligen snyggt.Såg även att du klagade på flåsljud och det är mycket svårt att få till när du inte har röret vid basen.Bygg en ny och montera basreflexröret intill basen(i samma vägg som basen sitter)och ha väggen bakom basen något lutad eller sätt basen å röret i den lutande väggen.Det låter bra och svårt att misslyckas.

Permalänk
Medlem

nån mer som har lite tips å idèr för att det ska låta så bra som möjligt? Ska ha en 10" tror jag eller 2...Vad ska är bäst å täta å isolera me?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkta
nån mer som har lite tips å idèr för att det ska låta så bra som möjligt? Ska ha en 10" tror jag eller 2...Vad ska är bäst å täta å isolera me?

Det beror på vart du ska ha basen.Ska du ha den i en bil så skulle jag ha valt att montera 2 st med dubbla talspolar och i 1 stor kammare och basreflexrör.Bra snärt och går lite djupare men kan inte spela lika högt som mindre slutna lådor.Bra isolering hittar du på en bilstereobutik eller liknande.Ca 90 spänn till 80-90 liters låda.Limma skivorna och täta skarvarna med silikon.Vill du vara lat kan du ladda hem "probox" programmet som passar till nästan alla "gör det självare".Lätt och bra och du kan skriva ut lådritningar med mått på alla skivor och basrör och den har nästan alla lådtyper.

Permalänk
Medlem

Du lär ju skaffa någon genomskinlig dämpning....det lär ju inte bli så vakert med vanlig dämpvadd då ser man ju inte inte så bra precis....tror nog mer på att ha en sida i plexi i så fall...blir nog mycket snyggare....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Är dämpning ett måste?Eller kommer det bli eko effekt annars utan? Nån som vet vad plexi kostar? Är inte så hemma på detta området men det har ni nog märkt redan

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
Du lär ju skaffa någon genomskinlig dämpning....det lär ju inte bli så vakert med vanlig dämpvadd då ser man ju inte inte så bra precis....tror nog mer på att ha en sida i plexi i så fall...blir nog mycket snyggare....

Dämpmaterialet häftas eller limmas fast på väggarna förutom den vägg du har i plexi så det blir bara ett tunt lager mot väggen.Det blir snyggt när lådan är upplyst.

Direkta : Det är ett måste med dämpmaterial om du inte vill ha ett "träigt" lådljud och bastonerna går djupare och upplevs "mjukare" med dämpmaterial.

Permalänk
Medlem

Ljudia har, eller iaf hade riktigt tjock plexi.

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på detta en gång förut själv. Jag tyckte iaf att det skulle tappa lite av "coolhetsfaktorn" om man hade dämpull, men jag har hellre ett ljud som är bra än att ha en häftig baslåda. Men om du ändå ska köra på att bygga så finns det Högtalarelement som har genomskinlig membrankon. De är rätt fräcka!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Hur har ni kopplat lysröret?

e det nått speciellt lysrör?

va kan man köpa det?

tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

XeRo_Fx: finns säkert på www.ljudia.se

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)