Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av dator. Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Köp av dator. Kommentarer?

Nu börjar det bli dags för datorköp, men jag har lite beslutsångest.
Spelar inte spel (kommer f.ö. inte klocka heller) – så något avancerat grafikkort krävs inte. Har klarat mig länge på ett gammalt uruselt kort, så vad som helst blir en uppgradering.
Kommer inte bygga själv (har inte de kunskaperna) utan jag beställer och Komplett får montera. Ja, jag vet att det är dyrare än att montera själv – men jag lägger hellre pengarna på att Komplett monterar än en ”helt färdig” från Siba/Elgiganten etc.

Moderkort: Asus A7N8X Deluxe/GD Moderkort Socket A nForce2SPP/MCP-T/Ultra 400,1394,Dual LAN
Processor: AMD Athlon XP2500+
CPU-fläkt: EKL Blade CPU-fläkt m/kullager Socket A upp till PIII 1,53 GHz, samt AMD XP3200+
Minne: Vad är det för skillnad på "Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256A-3200LL DIMMs" och "Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs"?
Hårddisk: Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB. DiamondMax Plus 9, 8 MB cache

Grafikkort: "Gainward GeForce4 MX440-8X 128MB" eller "Gainward GeForce FX 5200 128MB DDR" eller "Sapphire Atlantis Radeon 9200" (tipsa gärna om det finns något bättre för cirka 6-800 kronor samt man kan välja på Kompletts byggare - http://komplett.se/k/k.asp?action=wizpcx&AvdID=1&family=Kompl...).
CD/DVD: DVD-spelare + CD-brännare
OS: XP Home eller Pro? Är Pro värd prisskillnaden, och isåfall varför?

Mus + tangentbord finnes sen tidigare, däremot bör skärm köpas. Hur är det med de billigaste 17-tums CRT-skärmarna? Är Hansol eller LG bäst? Ska som sagt inte spela, och är nöjd med den 6 år gamla skärmen jag har nu, så även de billigaste skärmarna lär bli en förbättring.

Funkar alla delar ihop? Byte av något? Andra kommentarer?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

kort svar på två frågor:
XP-Pro är inte värt prisskillanden, de stora skillnaderna ger bara något om du kör 2 CPUs, server eller är nätadministratör osv, för normalanvändaren fungerer Home precis likadant som Pro.
3700 mot 3200 minnen, skaffa de billigare 3200, enda skillnaden är att 3700 kan klockas högre, men ska du inte överklocka duger 3200 bra.

*EDIT*
Skaffa en billig 19"are istället, du kommer uppskatta den större skärmen tro mig.

Permalänk
Medlem

Skaffa ALLTID en ordentlig skärm av god kvalité, det är dina ögon som får stå ut med dess brister och så vitt man vet kan du få irreparabla skador

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela kanske du ska fundera på något nforce 2 kort med inbyggt grafikkort? Sen köp en bra skärm, den har man alltid kvar längst av allla grejor..=)

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka ska du satsa på PC2700-minnen. AMD presterar dåligt osynkat (minne och fsb i olika hastigheter). FX 5200 är väl ett hyfsat alternativ men jag tror att du ska satsa på Radeon 9200 om hög kvalitet på TV-Ut är av vikt eller som Semjonov säger skaffa ett nForce2 med inbyggt grafikkort.

Köp inte en billig skärm, tänk på att du antagligen kommer behålla skärmen längre än nån annan komponent i datorn. Skona ögonen och ta en BRA skärm på en gång. Gärna 19 tum. Samsung 959NF är ett bra tips.

För övrigt är det inte så svårt att bygga datorn själv, du kan ju alltid ta en kompis som kan sånt till hjälp, man uppskattar datorn betydligt mer om man själv varit med och satt ihop den.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ni har övertygat mig, Samsung 959NF blir det. XP Home har jag även bestämt mig för nu. Ska fundera vidare på det där med moder- och grafikkortet, lär återkomma med en ny kombination innan beställningen sker. Tack.