Permalänk
Medlem

Thermaltake Xaser III

Hej!

Jag har en fråga angående chassit i ämnesraden.
Tänkte köpa mig ett sådant då shg.biz kränger dom för 1400:-
Det är ju somsagt ett modifierat chiftecchassi med 7st 80mm fläktar i.

Jag skulle gärna vilja ha lite reflektioner från folk som HAR ett sådant chassi (eller Xaser II).

Är det bra luftflöde i chassit? Är det hyfast tyst?

Har i dagsläget ett Noisecontrol Bigtower med whisperbox som är knäpptyst, dock har jag tröttnat på det eftersom jag vill överklocka mer och vill därför ha ett chassi med bra ventilation som inte låter allt för mycket.

Mvh

Micke

Edit: har gjort en sökning men inte funnit några liknande trådar med intressanta svar i. Fanns mest trådar med deras LanFire chassi som inte är intressant för mig.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jag har inget sådant chassie (skyr tanken på att skaffa en sådan, usch) men jag har hört att dom är ordentligt högljudda

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha ett sådant är för att jag bokstavligt talat är värdelös på att modda chassin. Försökte med mitt gamla chiftec men det gick åt skogen.

Fläktarna är speccade till 21dB vilket inte borde generera så hög ljudnivå?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

bra låda inget snack om saken!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Jag har inget sådant chassie (skyr tanken på att skaffa en sådan, usch) men jag har hört att dom är ordentligt högljudda

Mycket snack. Jag har en sådan låda och den funkar hur bra som helst. Fattar inte varför alla snackar så mycket skit om den. Dom flesta har säkerligen inte ens sett den i verkligeheten. Antar att den är för dyr för många. Fläktarna är klart godkända och luftflödet kunde inte vara bättre.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem

7st chassifläktar kommer generera en del ljud inget snack om saken. Men om du kommer tycka den är högljudd eller inte beror helt på hur känslig du är. Själv har jag funderat på att slå dit deltor i hela systemet nån gång så jag skulle knappast störas av 7 fläktar på 21db. Men å andra sidan har jag en polare som hör vibrationer som en orm, han skulle antagligen få hörselskador med ett sånt chassi.
Blir det för höga ljudnivåer enligt dig så är det bara att skaffa fancontroller.

Annars så ser ju Xaser chassin jäkligt stabila ut och borde vara ganska "ljud täta".

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

min kommpis har en sådan burk och den låter ganska mycket fast de beror på att han har bytt typ alla fläktar till högljuda.
man kan få den väldigt tyst med fläkt kontrollern.
chassit tycker jag är skönt att bygga i men några få saker irriterar mig.
det finns plast saker som man sätter fast pci och grafikkort med men de är i vägen om man har för högt kort (nästan alla kort är för höga).
Den har massa smarta funktioner så jag tycker att det ä ett prisvärt chassi fast fläktarna ä lite mesiga

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Låter som att chassit är värt att satsa på då.

Jag är ljudkänslig kan tilläggas, men det spelar ingen roll för datorn ska inte vara igång när jag sover (Kunde inte ens sova med mitt nuvarande chassi igång, då är det ingen idé att ha kvar det eftersom den inte fyller sin funktion).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Thermaltake Xaser III har inte någonting att göra med casemodding. Det är inte ett "moddat" chassi.

Jag anser att är skamm att äga ett sådant chassi och kalla det för
modifierat, utan att ha rört ett ända finger för att försöka modda
chassit själv. Jag säger inte att din smak och val av chassi är
dåligt utan jag anser att chassitillvärkarna gjort fel att sälja med
"moddade chassin" som affärsidé.

Men jag har inget imot att folk köper sådanna p.g.a lathet och blist på fantasi.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Jag vill inte minnas att jag kallat det för casemodding heller.
Ett modifierat Chiftecchassi skrev jag, för att eventuellt upplysa folk som kanske inte visste vad det var för typ av chassi.

Det är ju inte så att jag är sugen på att köpa det för att jag vill berätta för folk att jag har ett "moddat" chassi...

Anledningarna är flera:

* Hyfsat billigt
* 7 Fläktar ingår
* Lagom rymligt för mina behov

Designen skiter jag i, chassit kommer endå vara hyfsat gömt.

Jag anser mig varken vara lat eller ha brist på fantasi.

Kanske inte har kunskapen eller vill bara inte ta en chansning?
Dessutom kanske inte alla personer har verktyg för att lyckas göra bra modifiering av ett vanligt chassi, så inägg som dina undanbedes eftersom dom inte tillför denna tråd någonting.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Thermaltake Xaser III har inte någonting att göra med casemodding. Det är inte ett "moddat" chassi.

Jag anser att är skamm att äga ett sådant chassi och kalla det för
modifierat, utan att ha rört ett ända finger för att försöka modda
chassit själv. Jag säger inte att din smak och val av chassi är
dåligt utan jag anser att chassitillvärkarna gjort fel att sälja med
"moddade chassin" som affärsidé.

Men jag har inget imot att folk köper sådanna p.g.a lathet och blist på fantasi.

Så du hatar mig om jag kör en Mercedes 500 som jag inte stylat själv åxå?! ojojoj tycker din inställning verkar negativ. Föresten är Xaser inte ett modat chassi utan premodified.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk

skrivet av mikerrer:
Jag vill inte minnas att jag kallat det för casemodding heller.
Ett modifierat Chiftecchassi skrev jag, för att eventuellt upplysa folk som kanske inte visste vad det var för typ av chassi.

Det är ju inte så att jag är sugen på att köpa det för att jag vill berätta för folk att jag har ett "moddat" chassi...

Anledningarna är flera:

* Hyfsat billigt
* 7 Fläktar ingår
* Lagom rymligt för mina behov

Designen skiter jag i, chassit kommer endå vara hyfsat gömt.

Jag anser mig varken vara lat eller ha brist på fantasi.

Kanske inte har kunskapen eller vill bara inte ta en chansning?
Dessutom kanske inte alla personer har verktyg för att lyckas göra bra modifiering av ett vanligt chassi, så inägg som dina undanbedes eftersom dom inte tillför denna tråd någonting.

Hmmmm du vill alltså visa ett fjortis chassi med lysrör och plexiglas som du ej har gjort själv?... Det kallas inte modding utan fjortis-modding. Om du vill ha ett snyggt chassi som har plexi från början eller som tillval så skulle ett liani pc60 eller pc70. Dom här tusen gånger snyggare än T-take chassin.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

kan ni sluta klaga och låta killen få välja utseende på sin låda själv?

det är trots allt han som betalar och ska ha chassit hos sig

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hmmmm du vill alltså visa ett fjortis chassi med lysrör och plexiglas som du ej har gjort själv?... Det kallas inte modding utan fjortis-modding. Om du vill ha ett snyggt chassi som har plexi från början eller som tillval så skulle ett liani pc60 eller pc70. Dom här tusen gånger snyggare än T-take chassin.....

Men herregud..

1. Lysrör? vem har nämnt det? inte jag iallafall.
2. Plexi? Se ovan.
3. Det kosmetiska betyder inte så mycket för mig, som jag kanske framhävde lite klumpigt.

Trodde folk hade lite bättre saker för sig än att klaga när man ställer en så RAK fråga som möjligt för att förhindra följdfrågor!!
LÄS vad jag skriver i min fråga så kanske det klarnar.

Jag har iallafall fått några vettiga svar här och förlitar mig på dom.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor