Permalänk

Vad ska man köpa 4Mpixel

Om man vill köpa en schysst digitalkamera vilken är bästa alternativet om man vill ha minst 4 Mpixel och den ska vara hygggligt liten och smidig så man kan ha den med sig när man är ute och partajsar?
Jag kollade på pricerunner Trust de har flera modeller till riktigt bra priser är de ngt att ha?

Visa signatur

Euroforian

Permalänk
Medlem

Inte Trust!!! Jag vill på allvar avråda dig från ett köp av en Trust! Jag jämförde bilder från just 4 Mpixel Trusten med min gamla 2 Mpixe Olympus 2040z och det var inte smickrande sett från Trustens perspektiv. Det är bara att tänka själv, varför är trust så billiga?? Optiken verkar vara gjort av återvunna PET-flaskor och att hålla i kameran ger ett lika stort kvalitetsintryck som att hålla i en engångskamera! M.a.o. köp ej Antitrust!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

varför vill du ha 4 pix när du skall fota partajsarbilder!?

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

kvalitets bög som alla andra här?;)

Permalänk

ok om det inte ska bli en trust vad ska man köpa då? Det får inte bli allt för dyrt

Visa signatur

Euroforian

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är för dyrt och vad är för stort då? Är t.ex en Sony Cybershot DSC-U30 för dyr och för liten?
Du måste ge oss mer att gå på än "Det får inte bli allt för dyrt", dessutom så är det bättre att satsa på en schysst 2Mpix-kamera än en sunkig 4Mpix.
Upplösningen säger ju bara hur stor bilden är, inte ett dugg om kvalitén.

Permalänk
Medlem

jo du får säga pris klass och sedan ska du skriva ut dom? lägga up på sida? lämna in för framkallning?:)

Permalänk
Medlem

IXUS 400

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk

Vad ska du ha partybilder i 2200 x 1700 pixlars upplösning till?

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk

Jag tänkte nog använda den även till annan fotografering men motiveringen med partybilder var för att få folk att förstå att den skulle vara liten

Hmm när det gäller priset har jag inte bestämt mig riktigt jag tänkte nog någonstans mellan 2000 och 4000
Vi kan väl dela upp det i tre kategorier:

Kategori 1: Max 2000
Kategori 2: Max 3000
Kategori 3: Max 4000

Det hade varit superbt om jag fick tips på de bästa alternativen i varje klass. Tacksam för er hjälp

Visa signatur

Euroforian

Permalänk
Medlem

för 2500 får du en Nikon CoolPix 3500 och den lär vara bra har själv en Coolpix 885 och en är klockren

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

"jag vill ha en bra data, bara det är 2 megahärtz så är jag nöjd"

ska du bara ha en festkamera så duger rätt mkt..

Permalänk
Medlem

Om du ska printa ut bilderna i standard bildstorlek så borde väl 2megapixel funka bra. Om man ska högre så är det nog för att printa större bilder med bättre kvalitet?. Om man bara printar dom i standard storlek borde inte bara 2 megapixel funka bra?.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Ska du har en LITEN kamera som tar BRA bilder än Ixus 400, som redan föreslagits bra. Sku du fotografera mer "seriöst" (vilket du ju åxå antyder lite) vill du inte ha någon av dessa små pluttkameror. Ixus 400 är ju dock lite dyrare än du tänkt dig gissar jag.
Jag skulle tro att du klarar dig alldeles utmärkt med 2Mpix. Det gör de allra flesta. Det räcker till att skriva ut i A5-storlek.

Några förslag (tänk på att det tillkommer pengar för mer minne (det kommer du att vilja ha) och för vissa av dem även laddningsbara batterier och laddare) Jag har koncentrerat mig på de som är hyffsat små CP775 är kanske lite dumt format på även om den inte är så stor:

Max 2000kr:
Coolpix 775
Olympus C-220

Max 3000kr:
Olympus C350
Coolpix 3500

Max 4000kr:
Digital Ixus II
Olympus C-450
Olympus µ[mju:] 300 Digital
Pentax Optio S
Olympus µ[mju:] 400 Digital
Ixus 400 (gränsfall, kostar 4009kr enl pricerunner)

Av de ovanstående kamerorna är helt klart Ixus 400 bäst. Har du råd med 4kkr och en femhundring på minne åxå så är det inte alls ett dumt köp.

Jag antar att du inte gillar formatet på Canon A60 eller A70, annars tycker jag definitivt att du ska kolla in dem.

Permalänk

tack dumbo jag ska kolla närmare på de grejorna du nämde

Visa signatur

Euroforian