Bygga liten dator för film, mp3 m.m. kopplas till tv...

Permalänk

Bygga liten dator för film, mp3 m.m. kopplas till tv...

helst styras med fjärr. Antar att det finns trådar om det här innan, men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska söka på.
Jag har alltså i nuläget en komplett dator stående. P3 1GHz, 512Ram, GF2. Hade velat ha den i ett mindre chassi. Har kollat lite, men dom enda jag hittat är till P4.
Går det att köra den så att den endast använder tv:n som monitor?
Kan man på något sätt fjärrstyra hela datorn, om inte finns det trådlösa "såna där möss som man har ett hjul på ovansidan istället"?
Tacksam för svar. Om jag inte är i rätt avdelning så får ni gärna flytta tråden.

Visa signatur

*MSI P67A-GD55 *Intel Core i5 2500K *Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 *Sparkle GeForce GTX 570 1280MB *Corsair SSD Force Series 120GB *1TB Western Digital Caviar Black *Corsair AX 850W 80+ GOLD *Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

tycker att du borde skaffa en barebone

http://www.overclockers.se/catalog/frame.php?language=SW
eller
http://www.overclockers.se/catalog/frame.php?language=SW

den är inte ful eller dålig dock kanske inte nån spel burk dock
passar säker snyggt brevid Tvn

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk

Varför inte göra som jag! Jag skaffade en nätverksadapter till mitt Playstation 2, drog en nätverkskabel till datorn som står i ett annat rum. Sen kör man ett prog på ps2:an som heter Qcast Tuner. Skitsnyggt prog där du kan köra mp3:or, filmer, bilder mm från datorn! Styrs med handkontrollen! (tror man kan köra med en fjärrkontroll om man har en sån)

Visa signatur

// Dennis

Permalänk

Quixir>> Dom länkarna pekar bara på overclockers startsida för mig. Sen verkar dom barebone-lådorna bara vara för P4, och jag vill inte lägga för mycket pengar. Jag har ju redan en komplett burk, vill bara ha en mindre och snyggare.

Kan man öht ha en dator som saknar bildskärm, utan startar direkt på tv:n?

Dennis>> Då måste du ha chippat PS2:an eller? Programmet, var hittar man det? Kostar?
Adaptern, samma frågor.

Visa signatur

*MSI P67A-GD55 *Intel Core i5 2500K *Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 *Sparkle GeForce GTX 570 1280MB *Corsair SSD Force Series 120GB *1TB Western Digital Caviar Black *Corsair AX 850W 80+ GOLD *Fractal Design Define R3

Permalänk

Chippat eller gameshark. Adaptern kostar 399:- (OnOff), Progget finns på www.qcast.com för ett par hundringar!

Visa signatur

// Dennis

Permalänk
Medlem

Re: Bygga liten dator för film, mp3 m.m. kopplas till tv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bitchybrat
helst styras med fjärr. Antar att det finns trådar om det här innan, men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska söka på.
Jag har alltså i nuläget en komplett dator stående. P3 1GHz, 512Ram, GF2. Hade velat ha den i ett mindre chassi. Har kollat lite, men dom enda jag hittat är till P4.
Går det att köra den så att den endast använder tv:n som monitor?
Kan man på något sätt fjärrstyra hela datorn, om inte finns det trådlösa "såna där möss som man har ett hjul på ovansidan istället"?
Tacksam för svar. Om jag inte är i rätt avdelning så får ni gärna flytta tråden.

Det heter antingen HTPC eller HEPC, det finns skilda meningar om vad som får heta vilket men jag bryr mig inte, jag kallar min HTPC och är nöjd med det.

1. Bygg kompakt.
2. Installera: Windows, myHTPC, Codecs och Mediaspelare.
3. Koppla in till tv:n via tv-out eller "vga till tv adapter".
4. Avnjutes i soffan tillsammans med en stor skål popcorn.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

"Kan man öht ha en dator som saknar bildskärm, utan startar direkt på tv:n?"

Vad kostar en VGA>>TVadapter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du inte tv-out på GF2:an?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bitchybrat
"Kan man öht ha en dator som saknar bildskärm, utan startar direkt på tv:n?"

Vad kostar en VGA>>TVadapter?

Jo, om du kopplar in tv:n till tv-out så funkar det automatiskt. Anledningen till om man skulle vilja ha VGA utgången till TV:n istället är om man inte har tv-out eller tycker att man får bättre skärpa.

Det fanns att köpa VGA>TV adapter någonstans kommer tyvärr inte ihåg vart.

Visa signatur

Permalänk

Hmm, spelar det nån roll om man kör s-video eller composite out? s-video är ju klart bättre, så då kör jag hellre det. Vad tycker tv:n om att att användas som monitor, den blir inte ledsen?

Fjärrkontroll har jag redan hittat, men går det att få tagi nån form av barebone-låda till en P3?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där Vga -> Tv-out grejja... Kommer inte ihåg vart jag köpte den dock, har för mig att det var på clasohlson för runt 900:- Men det var juh ett par år sedan...

Faktist riktigt bra bild och en massa olika utgångar (scart, s-video osv...)

Den heter "Grand ultimate 2000" och är av märket Grandtec...

Ligger å samlar damm i garderoben numera...

Permalänk

Ok. Men kan jag köra med tv out, så gör jag det. Iaf i början, då jag inte vill lägga mer pengar än nödvändigt.

"men går det att få tag i nån form av barebone-låda till en P3?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VGA/SVGA TV-adapter. Överför datorbilden till din TV. Passar till PC med 15-polig anslutningskontakt för monitorn (HD15F). Klarar upplösningar 640x480 till 1024x768 pixels. Lev. med S-VHS, RCA- och SCART-kontakt. Utgångar för video-out och S-VHS-out. Omkopplare för PAL/NTSC.

Art. Nr 32-2545

795,00
st.

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Gäst

IDE DENNA !

http://www.rotakorn.se/wsp/rotakorn/webon.cgi?func=show&table...

Permalänk
Medlem

Om du ska ha i ett standard moderkort blir det lite svårare det skulle väl vara ett lian-li chassi i sådana fall.

Visa signatur

Permalänk

Bygg ett eget chassi eller skrota en gammal video eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag moddar ett compaq deskpro chassi, vääldigt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att skrota en video är ju ett bra och coolt förslag.
Det jag tänkte på är att du kanske skulle ta och köpa en mindre (sämre prestanda) dator till detta. De är ju lättare att få tysta. Det behövs ju inte så mycket datorkraft till det du tänkta använda den till, särskillt inte med ett bra graffe- och ett mpeg4kort (om du ska köra DVD).

Permalänk

Har beställt en ATI Radeon-fjärr (ni vet vad jag menar). Kör den antingen till min vanliga dator, eller gömmer den gamla och fjärrstyr den. Blir nog bra tills vidare.

Visa signatur

Permalänk

Har den fjärren och sen streamar jag filmer via nätverket från mina vanliga burk samt använder radmin så jag kan ändra filnamn o sånt via min vanliga på hepc:en så jag slipper koppla in t-bord på hepc:en

Permalänk
Medlem

tycker fortfarande att skall man ha en liten maskin kopplad till tv'n för att se på film, lyssna på mp3 osv, då är en knäckt xbox oslagbar

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag provlyssnade en x-box. Min uppfattning var att fläktarna vad långt ifrån tysta.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
tycker fortfarande att skall man ha en liten maskin kopplad till tv'n för att se på film, lyssna på mp3 osv, då är en knäckt xbox oslagbar

/Daniel

Grejen är att jag har en redan komplett dator, och dessutom har jag ett PS2, och tycker att det är bättre. SÅ att köpa en chippad X-box för att kolla film låter som ett onödigt dyrt alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med en Xbox får du mycket bättre bild än med tv-out! 10gb hdd, möjlighet att streama film från din vanliga dator, spela upp mp3/wma/svcd/vcd/divx och en massa mer jag inte kommer ihåg.. dessutom kan du spela spel på den på tal om ljudnivån beror det på vilken version man har:
1.0 = dubbla fläktar
1.1/1.2 = en fläkt
Älskar min Xbox

Permalänk

vad sägs om att köpa/få ett gammalt chassi (liggande) och fixa till det....

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mutat0
Med en Xbox får du mycket bättre bild än med tv-out! 10gb hdd, möjlighet att streama film från din vanliga dator, spela upp mp3/wma/svcd/vcd/divx och en massa mer jag inte kommer ihåg.. dessutom kan du spela spel på den på tal om ljudnivån beror det på vilken version man har:
1.0 = dubbla fläktar
1.1/1.2 = en fläkt
Älskar min Xbox

Håller inte alls med om bilden, det bror väl snarare på källan man spelar upp. Sen har jag som sagt ett PS2 att spela på, och för andra spel har jag en dator. Men visst är X-box en bra lösning för dom som gillar den. Mycket smidigare än PS2, men jag gillar PS2-spelen bättre.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
vad sägs om att köpa/få ett gammalt chassi (liggande) och fixa till det....

Tack, men jag är nog för lat. kör med fjärrkontrollen ett tag iaf.

Visa signatur