Permalänk
Medlem

PS2/X-box

Hejsan, har några frågor ang. dessa spelkonsoller.

HAr aldrig ägt ett TV-spel men är sugen att köpa ett. vilket e bäst av dessa 2? Någon som har bra länkar där man kan läsa om dem? Vad bör man tänka på osv?

Tackar grymmt på förhand!!

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk

den ständiga frågan vilken är bäst av Xbox eller ps2
jadu det beror på vilka sorts spel du gillar,
xbox har väl mycket bättre grafik på spelen
men ps2 har många fler spel och många fler olika spel sorter
så det är väl upp till var och en vilken man tycker är bäst,

jag köpte ett ps2 för att det finns fler spel på den och final fantasy,

Visa signatur

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz 1 MB | MSI K8N NEO2 Platinum-54G | 200GB western digital | Ati Radeon9800Xt 256 | Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024MB |

Permalänk
Medlem

är precis som Terence skriver, kolla vilket av dem som har flest och bäst spel av den sort du gillar.
Jag köpte min xbox för att jag spelar nästan bara bilspel och där tyckte jag att det fanns fler spel som jag gillade och jag tycker inte att den riktiga körkänslan har infunnit sig på playstation. (vill inte ha något tjafs om att den vist finns. Detta är MIN syn på saken)

Kan vara en bra idé att snikspela lite hos kompisar om du känner någon som har ett xbox eller ps2 så kan du ju testa lite

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vill rekommendera Ps2. Köpte ett för någon vecka sedan och den säljer jag inte för allt smör i småland! Riktigt mysig konsol... Kan även rekommendera Final Fantasy X.

Jag köpte PS2 enbart för att spelutbudet är större där och jag gillar RPG spel.

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk

Xboxen kommer förmodligen växa till sig som PS2:an har gjort (med nya spel och sånt) PS2 är snart död, men xboxen kommer leva ett bra tag till.

Sen kan man ju modda xboxen om man har lust

Permalänk
Medlem

Min åsikt i det hela är att PS2 absolut inte kommer att "dö ut" det produceras ju fortfarande spel till PS1.. Så köp PS2 nu!

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk

Om det inte är något särskilt spel du vill ha så är ju en chippad xbox det självklara valet, klarar ju så mycket mer än ett playstation2.

Permalänk
Medlem

Säger detsamma som många andra i denna tråd att Ps2 är klart överlägset när det gäller RPG spel, enligt mig i alla fall, med FF spelen och Grandia och liknande...

men man kan inte förbise Xbox heller, den har massa med bra spel faktiskt, Halo bl.a.
har nämligen bägge!

men som sagt, Ps2 är min rekommendation!

-----> mr SpruceTwig

man kan faktiskt även chippa Ps2:0r också och på vilket sätt klarar en Xbox mer än en Ps2?

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XeroX
Min åsikt i det hela är att PS2 absolut inte kommer att "dö ut" det produceras ju fortfarande spel till PS1.. Så köp PS2 nu!

Sant, men Xboxen har ju minst lika länge kvar att leva (så det kommer komma snyggare/bättre spel till den med...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3l
Säger detsamma som många andra i denna tråd att Ps2 är klart överlägset när det gäller RPG spel, enligt mig i alla fall, med FF spelen och Grandia och liknande...

men man kan inte förbise Xbox heller, den har massa med bra spel faktiskt, Halo bl.a.
har nämligen bägge!

men som sagt, Ps2 är min rekommendation!

-----> mr SpruceTwig

man kan faktiskt även chippa Ps2:0r också och på vilket sätt klarar en Xbox mer än en Ps2?

Det är väldigt enkelt att använda xboxen för att emulera andra konsoller, spela film, mp3 o.s.v.
För att göra detta på ps2 måste man väl gå via linux, och köpa hårddisk-paketet också. Vilket antagligen blir bra mycket krångligare och dyrare.

Permalänk
Medlem

PS2 säger jag.
Spelutbudet är totalt överlägset.

Permalänk
Medlem

PS2 säger jag med.
Vem kan motstå Crash och alla spel han är med i?
Fast det är ju min syn på saken givetvis.

Och jag tycker PS2:ans handkontroll är mycket bättre.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Crash finns till xbox, inte för att det är bra men.

Ska du spela spel, köp en ps2, jag tycker iallafall den har bättre spelutbud, mycket fina rpg spel.

Ska du chippa, köp xbox, har själv en chippad xbox som jag är mycket nöjd med, men jag spelar inte speciellt mycket spel heller så. Nog för att xbox har en del riktigt bra, Star Wars: Kotor bland annat.

Edit: Den lilla kontrollen till xbox är väldigt skön, men dock inte den stora, den är hemsk.

Visa signatur

=D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morfang
Crash finns till xbox, inte för att det är bra men.

Ska du spela spel, köp en ps2, jag tycker iallafall den har bättre spelutbud, mycket fina rpg spel.

Ska du chippa, köp xbox, har själv en chippad xbox som jag är mycket nöjd med, men jag spelar inte speciellt mycket spel heller så. Nog för att xbox har en del riktigt bra, Star Wars: Kotor bland annat.

Edit: Den lilla kontrollen till xbox är väldigt skön, men dock inte den stora, den är hemsk.

Hur är grafiken jämfört med en PC? snabbheten osv?
Om jag skall chippa xboxen vad kan jag göra då?

Spela DVD alla regioner?
Spela in film från TV på hd:n?
Spela MP3 låtar från HD:n? Grafiskt enkelt gränssnitt för att välja låtar?
Enkalt att koppla ihop data/xbox?
Spela mpeg/divx filer på xboxen?
mer? mer? mer??

Vilket chip e bäst?

Jag e en nobody vad gäller spelkonsoller har blivit väldigt sugen nu till jul bara och spelar inte så mkt spel eg. men som sagt sugen att börja...

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
Hur är grafiken jämfört med en PC? snabbheten osv?
Om jag skall chippa xboxen vad kan jag göra då?

Spela DVD alla regioner?
Spela in film från TV på hd:n?
Spela MP3 låtar från HD:n? Grafiskt enkelt gränssnitt för att välja låtar?
Enkalt att koppla ihop data/xbox?
Spela mpeg/divx filer på xboxen?
mer? mer? mer??

Vilket chip e bäst?

Jag e en nobody vad gäller spelkonsoller har blivit väldigt sugen nu till jul bara och spelar inte så mkt spel eg. men som sagt sugen att börja...

Jag kan inte mycket men jag svarar för att vara snäll

Spela DVD alla regioner?

Ja

Spela in film från TV på hd:n?

Förmodligen

Spela MP3 låtar från HD:n? Grafiskt enkelt gränssnitt för att välja låtar?

Den kan spela MP3 men jag vet inte hur det är med gränssnittet

Enkalt att koppla ihop data/xbox?

Ja, det ska vara enkelt. In med nätverkskablen och ett program på datorn/xboxen (ftp) så är det klart.

Spela mpeg/divx filer på xboxen?

Jao

mer? mer? mer??

Va fan vet jag? Installera Linux kanske skulle passa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence

Spela DVD alla regioner?
Ja

Spela in film från TV på hd:n?
Teoretiskt skulle det väl gå att med hjälp av ett usb-tvkort och linux, men det är nog inte så enkelt.

Spela MP3 låtar från HD:n? Grafiskt enkelt gränssnitt för att välja låtar?
Ja, med xbox mediaplayer är det väldigt enkelt

Enkalt att koppla ihop data/xbox?
För att skicka filer till boxen använder du en-ftp-klient, väldigt enkelt och smidigt.

Spela mpeg/divx filer på xboxen?
Samma som med mp3

Vilket chip e bäst?
X-bit är bäst, plats för måga olika bios och flashas enkelt via usb.

Går även spela det mesta med XBMP

Permalänk
Medlem

Det enda som jag upplever som dåligt med PS2:an är dess dåliga tekniska stöd för teknik.

PS2:an har dåligt stöd för Dolby Digital samt har vad jag vet ingen som helst stöd för progressiv bild.(sett nått spel men jag kunde inte verifiera ifall det stämmer)

Xboxen har däremot stöd för båda dessa system och alla NTSC spel har stöd för progressiv bild.

(för er som kanske inte vet så är progressiv bild kortfattat bättre bild)

Xboxen har så mycket mer värde en en PS2:a. Släng i ett chip i den så har du en komplett media station till ditt vardagsrum.

Det enda som är dåligt med Xboxen är dess världelösa utbud av kvalitativa RPG's. Nu har vi dock Arx fatalis, KOTOR samt Fable på ingång så det börjar arta sig.

EDIT: Hittat nu ett antal spel till PS2:an som har både stöd för DD och progressiv bild så nu får man väl ta och köpa en sån också då =). Nu gäller det bara och lista ut hur dom leverarar en progressiv bild samt hur det kan tänkas se ut.

Permalänk
Medlem

Hade en ps2 förut men sålde den pga just spelen köpte mig en Gamecube istället.... sen har även spelat xbox och får jag välja mellan xbox och ps2 skulle jag ta xbox....

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

okej för att summera.

Original Xbox kan jag spela spel och överflytta mp3 låtar och spela upp med bra kvalite på min stereo/tv?

Chippad spela massa spel, spela upp DVD, spela upp mpeg divx filmer, göra backuper på spel och? vilket chip e bäst?

kan man installera chippet själv?

JAg e ute efter att kunna spela spel då och då men kanske mest spela upp Mp3 och filmer på ett enkelt sätt..

Tackar på förhand!!

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
okej för att summera.

Original Xbox kan jag spela spel och överflytta mp3 låtar och spela upp med bra kvalite på min stereo/tv?

Chippad spela massa spel, spela upp DVD, spela upp mpeg divx filmer, göra backuper på spel och? vilket chip e bäst?

kan man installera chippet själv?

JAg e ute efter att kunna spela spel då och då men kanske mest spela upp Mp3 och filmer på ett enkelt sätt..

Tackar på förhand!!

Är du ute efter spela upp mp3,filmer osv. Välj Xbox. Det är mera en multimedia maskin enligt mig.. Dock chippad med stor hdd. Minst 120gb

Ps2 ser jag mer som en "ren" spelkonsoll, även fast man kan spela upp dvd,musik på den också..

Installera chipp på xbox är löjligt enkelt. Vill du inte lödda välj X.B.I.T eller X-ecutor2.3b Lite plus. Har chippad med båda de. Lika enkla. Dock måste du ha en Bios skiva bränd till det senare chippet. Xbit flashas via USB porten på din PC. Enkelt och bra.
Relativt billigt om man fixar en xbox själv.
1690 för xbox, 550:- för chippet ungefär, 760kr för hdd = 3000:-

Ps2a med bra chipp kostar ungefär 2700. Kan fixa billigare själv men rätt svårt att lödda en Ps2a med ex DMS3. Många löddpunkter..

Permalänk

jag har xbox och spelar inte mycket men grym multimediamaskin. särskilt om man bytar ut hd

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Krysslådan används flitigt till musik, spel, film, bilder, linuxserver. Kan bara rekommendera.

Permalänk
Medlem

En nackdel med xboxen och hårddisk är att Fat-X inte stöder långa filnamn.. så att föra över mp3 album är jääävligt drygt att döpa om varenda fil.

ingen som vet om det går att ordna på nåt vis?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
En nackdel med xboxen och hårddisk är att Fat-X inte stöder långa filnamn.. så att föra över mp3 album är jääävligt drygt att döpa om varenda fil.

ingen som vet om det går att ordna på nåt vis?

Det problemet känner jag igen. Hyffsat irriterande;) Men jag tror inte att det går o fixa. Jag har inte lyckats iaf.

On.T Jag har både ett ps2 och ett xbox. Tycker utan tvekan att xboxet är bäst! Kan också bero på att det är chippat, men fler roliga spel, och större möjligheter.

Så köp dig ett chippat xbox med 120gb hdd. Sen är din fritid räddad

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
okej för att summera.

Original Xbox kan jag spela spel och överflytta mp3 låtar och spela upp med bra kvalite på min stereo/tv?

Chippad spela massa spel, spela upp DVD, spela upp mpeg divx filmer, göra backuper på spel och? vilket chip e bäst?

kan man installera chippet själv?

JAg e ute efter att kunna spela spel då och då men kanske mest spela upp Mp3 och filmer på ett enkelt sätt..

Tackar på förhand!!

Går inte att flytta över mp3 filer till en ochippad xbox men du kan kopiera en musik-cd till hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt valt ps2

Visa signatur

#tg98

Permalänk
Medlem

Helt klart chippad PS2, kostar lite mer än chippad box men spelutbudet är så mycket större. Vem vill t.ex. inte spela Naruto?

Sen skulle jag inte bli förvånad om närapå allt som är möjligt med Xboxen blir möjligt på PS2 också någon gång, då PS2 med HD är relativt nytt trots allt.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Köp PS2.

Du kan lika gärna använda en dator istället för XBOX, och visst, XBOX kommer utvecklas, och bli mer lik en dator

Permalänk

1. skaffa en kmpis med det eller gå och be att få testa på SIBA eller liknande

2. skaffa en egen uppfattning

3. skaffa XBOX

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D