Någon med D-Link DI-604 som kan mäta en resitans i den?

Permalänk
Inaktiv

Någon med D-Link DI-604 som kan mäta en resitans i den?

En polares DI-604 router har gått sönder :(.. jag har skruvat upp den och ser att den ytmoterade Resistorn L1 (uppe vid resetknappen) har lossnat på något sätt och den finns inte kvar i routern.. polaren sa att något hade ramlat ut, så det är säkert den... skulle någon iaf vara snäll och orka mäta vad det är för resistans på den så jag kan repa routern

Permalänk
Medlem

dumt att plocka isär den när man får en ny på garantin?

Visa signatur

Vis man sa: "Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld"

Permalänk
Inaktiv

Synd att garantin inte var kvar
och jag begär inte heller att någon med garanti gör det heller. jag frågar bara om någon kan göra det.. troligtvis någon utan garanti då..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Synd att garantin inte var kvar

Är det inte 5 år på D-Links grejer?

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt koll på vad en Management Switch är men de är det iaf 5års garanti på. Det är iaf minst 2 år

http://www.dlink.se/support/warranty.asp

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Inaktiv

Det är två år, men enligt honom var garantin ute iaf.. och mer än så vet jag inte.. och nu är den redan öppnad också..

back to topic nu.... någon som kan mäta resistansen på den?

Permalänk
Medlem

om du ska mäta resistansen på en monterad komponent kommer du i 999 fall av 1000 få ett felaktigt värde
vore enklare om nån bara läste av siffrorna på den ytmonterade komponenten...
heter den dessutom L1 är jag än mer tveksam till att det är en resistor, kan vara en ytmonterad spole (brukar stå R vid motstånd, L vid spolar och C vid kondensatorer)

EDIT: en fråga jag får up pär hur i H-vete en ytmonterad komponent bara kan trilla loss

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Inaktiv

hehe, det skulle jag också vela veta, han måste ju antagligen tappat den.. lödningarna brevid ser dock kalle-anka ut.. dvs kall-lödningar..... iofs sant att det borde vara en spole då den heter L1....

Permalänk
Medlem

Jo, som magoo säger så är det med största sannolikhet en spole som trillat av.

Och angående hur en ytmonterad komponent kan trilla av, så beror det antagligen på att den är otroligt dåligt lödad + att routern antagligen har blivit utsatt för stötar eller andra saker som dunkat loss komponenten från kretskortet.
Men för att göra detta så krävs det rätt mycket slag med routern, så att den har lossnat av sig själv låter mycket märkligt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

kallödda ytmonterade komponentter märks i regel direkt när man testar produkten (har jobbat med ytmontering i 6 år)
detta då man använder en pasta som lod och sedan smälter den i en ugn med alla komponenter på plats.
de stötar som krävs för att en skall lossna vid kallödning är så små att den inte hade överlevt till butiken, alternativt så stora att hela produkten krossats.
Är lödöarna hela?

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Är förmodligen en drossel, man behöver inte mäta den för att ta reda på värdet, använd färgringarna...

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
Är förmodligen en drossel, man behöver inte mäta den för att ta reda på värdet, använd färgringarna...

det är ju lätt när han inte har den kvar

Permalänk
Medlem

nehe ? Men någon annan kanske kunde ge honom färgerna på sin ?!?

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Inaktiv

magoo: japp, lödytorna är hela så det måste varit något skummt med lödningen..

Zlugo: drossel? det är ju en ytmonterad komponent som ser exakt ut som en resistor, dvs den är rektangulär.. och den är grön. inga andra färger.. men eftersom det står L1 brevid så bör det väl ändå vara en spole?

Permalänk
Medlem

Spole och drossel är väl samma sak?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Spole och drossel är väl samma sak?

Möjligt, jag har inte så jättestor koll, trots att jag gått elektronik

Permalänk
Medlem

Drossel är en slags spole...

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
Drossel är en slags spole...

Vad är skillnaden mellan en spole och en drossel?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

har för mig att en drossel har en kärna, men är inte säker...
Grön???
då _bör_ det vara en spole...fast de är mer blå-aktiga om jag inte minns helt fel. Försök söka på den, har du riktig tur så...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till d-link? dom borde ju kunna ge dom rätta värdena osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är 5års garanti på dessa routrar från D-link, har själv bytt min på garantin och D-link sa att det är 5år.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att den har lossnat. "Något" har väl gått sönder och blivit varmt, detta borde ju kunna medföra att en lödning smälter.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

vänta nu...om det skulle bli så varmt tror jag inte att lödningarna skulle släppa utan att kretskortet skulle bli duktigt bränt

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa