Permalänk

NetOnNet - stor varning!

Det här en mycket långa historia som kommer kortas ner. Har inte kvar de mail jag skickat eller fått tillbaka så historian får tala för sig själv.

Det ska tilläggas att tidsangivelser och dylikt inte helt överensstämmer med verkligheten då man har en tendens att glömma mycket på tre månader. Kan även verka lite osammanhängande, men det är min skrivartalang som talar för sig då

Det började för cirkus 3 månader sen då min dator, efter en längre tid, gått slöare och slöare, stannade helt när jag startade den och den sen bara "kluckade" i den när man försökte boota.
Jag mailade således NetOnNets kundtjänst och frågade om dom hade någon lösning. Jag informerade att jag hade senaste BIOS och drivrutiner och en nyblåst dator och trodde det var fel på moderkortet. Jag fick till svar att jag skulle skicka in moderkortet för service.
Här ska tilläggas att jag redan engång skickat tillbaka ett likadant moderkort och fått ett nytt, även den gången var det strul med att få tillbaka varorna. I allafall så när jag skickade tillbaka mitt första moderkort fick jag en ny faktura som jag sedan använde när jag kontaktade NetOnNet. Enligt den så hade jag någon månad kvar på garantin, jag hade inte en tanke på att det var den första fakturan som räknades, tydligen inte dom heller. Garantin hade alltså gått ut för ett halvår sedan. Det kommer vi till längre fram.
Jag fick alltså ut en "adresslapp" så att dom betalar frakten etc och skickade iväg mitt moderkort med processorn samt kylarn (boxed). Ville nämligen inte blocka bort processorn då det lika gärna kunde vara den det var fel på och det kändes lika bra att låta den sitta kvar. Packade alltså ner moderkort och cpu i en låda stoppade det friskt med "bubbelplast" och lämnade in på posten. Tiden går och jag mailar 1½ vecka efteråt och kollar hur långt dom kommit med det hela, bara för att hålla mig uppdaterad. Jag får veta att dom inte behandlat mitt fall ännu och att service tiden brukar vara 3 veckor innan man får tillbaka något. Okej, jag låter tiden gå och mailar igen när det gått tre veckor för en uppdatering och får då veta att dom skickat det till sin service partner. Okej låter bra det tänker jag. Då har jag det tillbaka snart. Tiden går och jag hör inget av dem. Efter 1½ månad mailar jag igen och frågar vad som hänt, får då veta att jag har ett nytt moderkort på posten. Kanon! Var min tanke. När det gått en vecka blir jag fundersam då det ännu inte kommit. Mailar då efter Kollinr och får ett tillbaka. Kollar med posten vad som hänt med mitt paket, dom uppmärksammar mig på att det kollinr jag fått var det från när jag skickade kortet tillbaka till dem. Jag har alltså inget nytt moderkort på G. Efter mycket svärande kontaktar jag återigen NetOnNet och berättar då detta. På detta får jag inget svar, skickar ännu ett och får inte på det heller något svar. Jag blir väldigt irriterad och ringer då istället, sitter en kvart i kö och får sedan när jag kommer fram då veta att garantin gått ut. Det var tydligen ingen som tänkt berätta detta för mig!? Då vill jag givetvis ha tillbaka mina grejer. Självklart det ska vi ordna säger dom och efter kanske 2 samtal fick jag ändå inget tillbaka. Nu har mitt tålamod helt tagit slut och jag säger att jag vill ha en ersättning, en bra sådan, och mina saker tillbaka skickade. Jag snackar nu någon gång med en kille på NetOnNet som ska ringa servicepartnern och se till att grejerna kommer iväg och han kommer höra av sig till mig när han gjort detta. Tror du han hörde av sig?
I vilket fall så hoppar jag lite i historien nu.
Det har nu gått 2½ månad sen jag skickade mina grejer, jag har ännu inte fått någon kompesation eller mina egna grejer. Jag ringer upp än engång upp NetOnNet och pratar med en tjej, Malin. Jag säger att jag vill ha en kompesation och mina grejer tillbaka skickade. Hon går och pratar med sin chef och meddelar sedan att den kompesation jag kan få är att få köpa ett nytt moderkort till ett billigare pris. Här börjar jag undra vad det är för ett företag egentligen? Jag ber att få prata med chefen, och Malin säger att hon ska se om hon är inne?!?! Efter en stund säger kommer hon tillbaka och säger att chefen ska ringa mig snart. 2 timmar senare ringer chefen och säger att hennes erbjudande står fast. Det jag kommer få i ersättning är att köpa ett nytt moderkort till ett billigare pris. Här skäller jag väl mer eller mindre ut denna människa och frågar om hon vart av med sin TV i 2½ månad och företaget varken fixade en ny eller ville ge någon kompesation för det hela, vad hon skulle tycka, då vart hon lite mjukare. (Det ska observeras att jag hela tiden använt god ton men nu börjar dammarna spricka). Efter tjaffs så kommer hon fram till att jag kan få pengar i ersättning, fan va skönt tänker jag, sen säger hon att 200kr är lagom!? Efter än mer tjaffs så kommer vi fram till att ett nytt moderkort är mer lagom. Hon ska se vad hon kan göra och kommer höra av sig. Hon hör faktiskt av sig och säger att jag har tur och att det fanns ett kort kvar och det får jag faktiskt en vecka senare (dock att lösa ut hos posten). Jag saknar dock fortfarande mina egna grejer och hör av mig om att jag vill ha min CPU tillbaka och det ska hon fixa. 1½ vecka efteråt får jag tillbaka mitt gamla moderkort och min CPU, dom har då lyckats bryta sönder hållarn för kylflänsen.

Om nu det där vart för dåligt sammanhängande så kommer här en sammanfattning på vad NetOnNet gjort fel:

*Dom tog tillbaka produkt utan att själva kolla om garantin gällde.
*Dom skickade det till servicepartner trots att garantin inte gällde.
*Dom skiter i att meddela mig om att garantin gått ut.
*Dom svarar inte på vissa mail.
*Dom ringer inte upp fast dom sagt att de ska.
*Dom meddelar att jag har nytt på posten (deras tabbe).
*Jag har vart tvungen att åka till posten 3 gånger.
*Jag har vart tvungen att skicka ca 15-20 mail.
*Jag har vart tvungen att ringa 5-8 telefon samtal och sitta i kö 7 minuter i snitt.
*Jag fick tillbaka en sönderbruten kylflänshållare för CPUn.
*Allmänt dålig service och alla jag pratade med utom en kille hade ingen lust att hjälpa mig.
*Hela processen tog 3 månader.

Som jag sa i början så har mycket trillat bort efter som det är 13 veckor ungefär sen jag skickade tillbaka sakerna.

Det ska tog sägas att dom är duktiga på att pumpa ut varor, det är åt andra hållet det går åt pipan.

Vill du fortfarande handla hos NetOnNet?

Permalänk
Medlem

Ingen trevlig historia det där, ibland är det nästan så att det är bättre att bara köpa nytt när något går sönder. Helt enkelt för mycket strul att utnyttja garantin, jag skulle aldrig klara mig utan fungerade dator i 13 veckor så det bästa vore egentligen om man kunde få pengarna tillbaka direkt om något går sönder inom garantitiden.

Permalänk

Jo det är ju nästan det. Men jag kan inte påstå att jag förväntade mig att vara utan dator i 3 månader direkt. Nu vet jag att jag aldrig kommer handla hos dem igen. Försöker avskräcka så många som möjligt. Finns många "bättre" butiker, dom kanske kostar kronan mer att handla i men då ingår service också.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vara utan dator i 3 månader.
Om garantin hade gått ut hade det gått 1 eller 2 år sen du köpte datorn för om det bara gått 1 år så har du ju fortfarande reklamationrätt på ett moderkort då dessa inte har kortare livsländ än ett år så att du inte gick med på att betal var mycket bra.

iövrigt kan jag bara säga att jag hoppas att min tv 32" inte går söder så jag måste hålla på med något sådant men det ska påpekas att köpet gick otroligt bra med leveranstider och liknande men posten klantade sig en aning när dom ringde och sa att man var tvungen att ha en postväxel på 12000 och att leveranskillen inte tog emot kontanter jag hade då 12000 i kontanter som det stog på netonnet att man skulle ha kockan var då 1700 killarna skulle komma vid 1800, så jag springer iväg till närmaste kvällsöppna bank för att köpa en sådan ca 45 min senare e jag hemma och drygt 30 min senare ringer killen på dörren. Men när det kom till betalningen så sa han att nej för fan jag tar bara emot kontanter sa inte den som ringde det till dig så han var påväg att gå då jag lyckades tjata till mig att han skulle ta den.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Åh fan, det var 1½ år gammalt. Dock så orkar jag nog inte börja bråka om det nu igen Iofs var min CPU trasig men har en ny på väg från DB så lika bra att låta det vara.

Nä det stämmer faktiskt. Skicka saker är dom snabba som satan på. Det är ju deras grej att snabbt få iväg saker, det är ju när det ska åt andra hållet det går segt. Dock så tog det bra lång tid när jag handlade hos dom. Tog väl 1½ timme för dom att sammla ihop alla varor, lagershoppade nämligen.

Haha, var minst sagt lustigt Man får se till att införskaffa en sån där boll man kramar åt när man blir pissed

Lycka till med TVn iaf

Permalänk
Medlem

bråka på du tycker jag man ska inte ge sig för något, dom har ju försökt lura dig med reklamationsrätten och behandlat dig på ett sådant sätt som man inte bör. Det minsta du ska nöja dig med är en stor ursäkt från deras sida om du inte fick en dvs. Men du har ju fått tillbaka dina saker så det kanske bara sliter mer på dig än vad du kan få ut.
Ett tips är attläsa på lite om dina rättigheter när du handlar, ett annat är att inte låta otrevlig när du reklamerar något utan vara bestämd men vänlig. men självklart när det går såhär långt så måste man ju ta i ordentligt

Tvn kan jag varmt rekomendera klockren bild det är en Philips pw8807 eller nått sånt blev 3000 billigare på nätet än på siba, men att skicka tillbaka 70kg TV det blir nog jobbit men den dagen den sorgen om den nu kommer

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Nä, jag är urbota less nu. Men jag ska helt klart ha det i åtanke nästa gång och ska sätta mig in i rättigheterna mera.
Sen kan jag säga att när man nämner konsumentombudsmannen och dylikt mjuknar dom ganska snabbt
Oja, hålla god ton är viktigt vilket jag helt klart följer efter konstens alla regler. Men ibland kockar det och då säger morsan att "oj du ser arg ut" och sen håller hon sig borta en stund

Oj fy satan, en riktig tungviktare. Men det är ju bara att säga att du har dålig rygg och att dom får hämta det hos dig... låt dom svinen betala

Permalänk

var glad.

Jag tycker trots den långa tiden att du ska vara ganska nöjd. Du har faktiskt fått ett nytt moderkort trots att garantitiden gått ut, det är inte så jävla illa. Fast jag har full förståelse för din frustation.

Sen det där med reklamationsrätten. Den är som bekant två år, men det är då upp till kunden att bevisa att det fanns ett fel på varan när den införskaffades vilket inte alltid är det lättaste.

Permalänk
Medlem

Dela upp texten, snälla...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna handla hos NetOnNet i framtiden, du hade otur. Förbannad otur.

Och du, styckeindelning tack...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Jag vill gärna handla hos NetOnNet i framtiden, du hade otur. Förbannad otur.

Och du, styckeindelning tack...

Du gör som du vill förstås. Bara att dom har fuckat med mig två gånger nu, så vill ge alla en varning iaf.

Tvingade dig inte direkt att läsa Och så himla jobbigt kan du ju inte påstå att det var.

Permalänk
Medlem

Re: var glad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal

Sen det där med reklamationsrätten. Den är som bekant två år, men det är då upp till kunden att bevisa att det fanns ett fel på varan när den införskaffades vilket inte alltid är det lättaste.

Ang reklamationrätt så är det upp till kunden att bevisa att felet inte uppstått pga yttre påverkningar dvs att felet fanns där när varan införskaffades vilket kan tyckas svårt men i själva verket är mycket enkelt.
Du har en vara som ska hålla mer än 5 år men som av någon gått sönder efter 1,5 du har inte mixtrat med den inte rört den på något sätt som den inte är avsedd för så kan inte butiken hävda att felet inte fanns där om dom inte går med på att säga att våra saker ska inte hålla mer än 1,5 år, ett fel behöver inte vara synligt eller märkbart direkt när det uppkommer.

min erfarenhet säger att det inte är några som helsta problem att utnytja reklamtionsrätten, skulle butiken bråka så är det bara att stå på sig sålänge man vet med sig att butiken har fel

Vid köp i butik är det bara att höja rösten lte så andra kan höra o säga "så du menar på allvar att denna produkt inte är byggd för att hålla mer än ... år/dagar/månader gäller deta alla era varor eller bara denna?" eller något liknade som får butken att framstå som dålig detta biter ganska bra

Att tänka på är att reklamationsrätten gäller inte på förbrukningvaror

Jag har jobbat mycket i butik och man lär sig snabbt när en kund har rätt till reklamation eller inte. dvs när dom ljuger om vad som har hänt med varan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men det var ju de han sade
Dom vill hellre sälja än att serva.

Köpa nytt för att det gamla är paj - eller tar lång tid på retur - går ju inte..

otur? dålig service - kan väl inte stavas otur?

klipp
"Jag vill gärna handla hos NetOnNet i framtiden, du hade otur. Förbannad otur."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Ingen trevlig historia det där, ibland är det nästan så att det är bättre att bara köpa nytt när något går sönder. Helt enkelt för mycket strul att utnyttja garantin, jag skulle aldrig klara mig utan fungerade dator i 13 veckor så det bästa vore egentligen om man kunde få pengarna tillbaka direkt om något går sönder inom garantitiden.

Permalänk
Inaktiv

Själv förstår jag inte varför folk står ut med mer än en månads handläggningstid. Praxis är ju om det tar mer än 30 dagar så kan man kräva att problemet ska lösas. Om det inte fungerar så kan du alltid lämna in en stämningsansökan för bedrägeri. Att netonnet lurar dig, det brukar sätta fart på deras slöa arslen.

Min kompis hade en AST dator 96-97 och den var köpt på SIBA. Trots att burken hade varit inne på "lagning" så kom den tebaks död. Efter 1 månad och en massa strul så la han in en stämningsansökan i tingrätten i Linköping. Dagen efter ringde SIBA upp honom direkt och sa att de ville göra upp i godo. Ibland är sista utvägen, STÄM de..

Svenskarna borde bli lite mer amerikaniserade. Stäm jävlarna(företagen) när de inte står för sina åtaganden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr händer det alltid att kunder kommer ikläm av olika anledningar och det är när man är missnöjd man skriver om det. Nöjda kunder är oftast tysta.
Men i det stora hela tycker jag mig inte se särskilt
mycket negativt att läsa om NetOnNet så jag har fortsatt förtroende för dem.

Bara som en jämförelse mellan dem och db som det finns tusentals "klaga på db trådar" om, så omsatte NetOnNet 417 miljoner i Sverige 2003
och db (Shoppingsajterna Svenska AB) 280 miljoner 2003.

Sä jag fortsätter att handla från NetOnNet.

Permalänk
Medlem

NetOnNet har aldrig strulat för mig.. tvärtom har de varit jävligt sjyssta.. när jag beställde min Receiver där så strulade posten (skulle få hemkörning, avtalade tid men de kom aldrig.. TVÅ gånger).. jag ringde NetOnNet och sa att jag inte tänkte betala nån frakt eftersom den var obefintlig... "Inga problem, du får 300kr tillbaka på ditt konto"... inget tjafs! Nästa dag kom posten med mitt paket till slut och allt var bra.

Permalänk

Hmm beställde mina philips hp 890 på söndagen på tisdagen så kunde jag hämta ut mitt paket.. så jag kan inte klaga.. men detta skrämmer mig kanske ifrån attt köpa ett hemmabio kitt därifrån..:(

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Säger inte att ni ska sluta handla hos dem, även om jag avråder. För hamnar man i trubbel så tar det tiiid. Det är möjligt att det tog sån lång tid för jag var för "snäll" mot dem. I allafall, handla på där, är ju ganska billigt och så. Men enligt min erfarenhet så ingår inte service i det priset :/ Aja, ville bara göra er uppmärksamma på vad som Kan hända...

Permalänk
Hedersmedlem

Synd men bara konstatera datorer skall inte inhandlas på såna ställen bättre ta nån riktig datorbutik istället.

Permalänk
Medlem

Re: Re: var glad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke919
Vid köp i butik är det bara att höja rösten lte så andra kan höra o säga "så du menar på allvar att denna produkt inte är byggd för att hålla mer än ... år/dagar/månader gäller deta alla era varor eller bara denna?" eller något liknade som får butken att framstå som dålig detta biter ganska bra

Många fler konsumenter får reda på sakernas tillstånd här på forumet - kanske därför NetOnNet inte ville skicka tillbaks datorn .