NetOnNet - stor varning!
Det här en mycket långa historia som kommer kortas ner. Har inte kvar de mail jag skickat eller fått tillbaka så historian får tala för sig själv.
Det ska tilläggas att tidsangivelser och dylikt inte helt överensstämmer med verkligheten då man har en tendens att glömma mycket på tre månader. Kan även verka lite osammanhängande, men det är min skrivartalang som talar för sig då
Det började för cirkus 3 månader sen då min dator, efter en längre tid, gått slöare och slöare, stannade helt när jag startade den och den sen bara "kluckade" i den när man försökte boota.
Jag mailade således NetOnNets kundtjänst och frågade om dom hade någon lösning. Jag informerade att jag hade senaste BIOS och drivrutiner och en nyblåst dator och trodde det var fel på moderkortet. Jag fick till svar att jag skulle skicka in moderkortet för service.
Här ska tilläggas att jag redan engång skickat tillbaka ett likadant moderkort och fått ett nytt, även den gången var det strul med att få tillbaka varorna. I allafall så när jag skickade tillbaka mitt första moderkort fick jag en ny faktura som jag sedan använde när jag kontaktade NetOnNet. Enligt den så hade jag någon månad kvar på garantin, jag hade inte en tanke på att det var den första fakturan som räknades, tydligen inte dom heller. Garantin hade alltså gått ut för ett halvår sedan. Det kommer vi till längre fram.
Jag fick alltså ut en "adresslapp" så att dom betalar frakten etc och skickade iväg mitt moderkort med processorn samt kylarn (boxed). Ville nämligen inte blocka bort processorn då det lika gärna kunde vara den det var fel på och det kändes lika bra att låta den sitta kvar. Packade alltså ner moderkort och cpu i en låda stoppade det friskt med "bubbelplast" och lämnade in på posten. Tiden går och jag mailar 1½ vecka efteråt och kollar hur långt dom kommit med det hela, bara för att hålla mig uppdaterad. Jag får veta att dom inte behandlat mitt fall ännu och att service tiden brukar vara 3 veckor innan man får tillbaka något. Okej, jag låter tiden gå och mailar igen när det gått tre veckor för en uppdatering och får då veta att dom skickat det till sin service partner. Okej låter bra det tänker jag. Då har jag det tillbaka snart. Tiden går och jag hör inget av dem. Efter 1½ månad mailar jag igen och frågar vad som hänt, får då veta att jag har ett nytt moderkort på posten. Kanon! Var min tanke. När det gått en vecka blir jag fundersam då det ännu inte kommit. Mailar då efter Kollinr och får ett tillbaka. Kollar med posten vad som hänt med mitt paket, dom uppmärksammar mig på att det kollinr jag fått var det från när jag skickade kortet tillbaka till dem. Jag har alltså inget nytt moderkort på G. Efter mycket svärande kontaktar jag återigen NetOnNet och berättar då detta. På detta får jag inget svar, skickar ännu ett och får inte på det heller något svar. Jag blir väldigt irriterad och ringer då istället, sitter en kvart i kö och får sedan när jag kommer fram då veta att garantin gått ut. Det var tydligen ingen som tänkt berätta detta för mig!? Då vill jag givetvis ha tillbaka mina grejer. Självklart det ska vi ordna säger dom och efter kanske 2 samtal fick jag ändå inget tillbaka. Nu har mitt tålamod helt tagit slut och jag säger att jag vill ha en ersättning, en bra sådan, och mina saker tillbaka skickade. Jag snackar nu någon gång med en kille på NetOnNet som ska ringa servicepartnern och se till att grejerna kommer iväg och han kommer höra av sig till mig när han gjort detta. Tror du han hörde av sig?
I vilket fall så hoppar jag lite i historien nu.
Det har nu gått 2½ månad sen jag skickade mina grejer, jag har ännu inte fått någon kompesation eller mina egna grejer. Jag ringer upp än engång upp NetOnNet och pratar med en tjej, Malin. Jag säger att jag vill ha en kompesation och mina grejer tillbaka skickade. Hon går och pratar med sin chef och meddelar sedan att den kompesation jag kan få är att få köpa ett nytt moderkort till ett billigare pris. Här börjar jag undra vad det är för ett företag egentligen? Jag ber att få prata med chefen, och Malin säger att hon ska se om hon är inne?!?! Efter en stund säger kommer hon tillbaka och säger att chefen ska ringa mig snart. 2 timmar senare ringer chefen och säger att hennes erbjudande står fast. Det jag kommer få i ersättning är att köpa ett nytt moderkort till ett billigare pris. Här skäller jag väl mer eller mindre ut denna människa och frågar om hon vart av med sin TV i 2½ månad och företaget varken fixade en ny eller ville ge någon kompesation för det hela, vad hon skulle tycka, då vart hon lite mjukare. (Det ska observeras att jag hela tiden använt god ton men nu börjar dammarna spricka). Efter tjaffs så kommer hon fram till att jag kan få pengar i ersättning, fan va skönt tänker jag, sen säger hon att 200kr är lagom!? Efter än mer tjaffs så kommer vi fram till att ett nytt moderkort är mer lagom. Hon ska se vad hon kan göra och kommer höra av sig. Hon hör faktiskt av sig och säger att jag har tur och att det fanns ett kort kvar och det får jag faktiskt en vecka senare (dock att lösa ut hos posten). Jag saknar dock fortfarande mina egna grejer och hör av mig om att jag vill ha min CPU tillbaka och det ska hon fixa. 1½ vecka efteråt får jag tillbaka mitt gamla moderkort och min CPU, dom har då lyckats bryta sönder hållarn för kylflänsen.
Om nu det där vart för dåligt sammanhängande så kommer här en sammanfattning på vad NetOnNet gjort fel:
*Dom tog tillbaka produkt utan att själva kolla om garantin gällde.
*Dom skickade det till servicepartner trots att garantin inte gällde.
*Dom skiter i att meddela mig om att garantin gått ut.
*Dom svarar inte på vissa mail.
*Dom ringer inte upp fast dom sagt att de ska.
*Dom meddelar att jag har nytt på posten (deras tabbe).
*Jag har vart tvungen att åka till posten 3 gånger.
*Jag har vart tvungen att skicka ca 15-20 mail.
*Jag har vart tvungen att ringa 5-8 telefon samtal och sitta i kö 7 minuter i snitt.
*Jag fick tillbaka en sönderbruten kylflänshållare för CPUn.
*Allmänt dålig service och alla jag pratade med utom en kille hade ingen lust att hjälpa mig.
*Hela processen tog 3 månader.
Som jag sa i början så har mycket trillat bort efter som det är 13 veckor ungefär sen jag skickade tillbaka sakerna.
Det ska tog sägas att dom är duktiga på att pumpa ut varor, det är åt andra hållet det går åt pipan.
Vill du fortfarande handla hos NetOnNet?