php skriva ut innehållet i en fil

Permalänk
Medlem

php skriva ut innehållet i en fil

hejsan jag skulle vilja veta hur man skriver ut innehållet i en fil baklänges samt kunna räkna raderna och kunna ta bort rader efter specifika nummer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur menar du baklänges? Varje tecken baklänges eller ord? Kanske rader?
Antal rader är:
$array = file("filen.txt");
sizeof($array);

med det kan du även loopa igenom $array för att ta bort rader du inte vill ha (file() öppnar en fil och lägger in varje rad som ett element i en array som den returnerar)

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

om du använder PHP så tror jag det är nåt sånt här:

<? $mjulle = "Bjäfs"; $mjulle = strrev($mjulle); print $mjulle; ?>

Då ska texten "sfäjB" skrivas ut

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

t.ex

rad1
rad2
rad3
rad4
rad5

blir

rad5
rad4
rad3
rad2

skulle även va kul o se till så filen inte kan innehålla mer än 10 rader

så att den börjar ta bort uppifrån

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varsågod att snygga till

<? $array = file("text.txt"); $antal = sizeof($array); $x = 0; echo "Antal rader: " . $antal . "<br><br>"; for ($i=$antal-1;$i>=0;$i--) { if ($x < 10) echo $array[$i] . "<br>"; else break; $x++; } ?>

Permalänk
Medlem

ok tackar man tackar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Varsågod att snygga till

<? $array = file("text.txt"); $antal = sizeof($array); $x = 0; echo "Antal rader: " . $antal . "<br><br>"; for ($i=$antal-1;$i>=0;$i--) { if ($x < 10) echo $array[$i] . "<br>"; else break; $x++; } ?>

fast denna lösning läser väl bara 10... inte tar bort?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
fast denna lösning läser väl bara 10... inte tar bort?

Den tar inte bort i filen eller i arrayen nej, men visar ju bara 10. Är ju bara att han ändrar lite..

Permalänk
Medlem

En annan lösning:

<?php $fileArray = array_reverse(file('text.txt')); for($i=0; $i<min(sizeof($fileArray),10); $i++) echo $fileArray[$i]; ?>

Permalänk
Medlem

Ja titta där ser man
Skyller på att jag inte kan PHP..

Permalänk
Medlem

jag är nöjd endå =D.. ni har varit ytterst snälla..

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

system("tac fil.txt");

kanske... tac är väl cat baklänges?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

tomteverkstan [www][/www]$ tac
-bash: tac: command not found

Finns iaf inte i FreeBSD vid en minimal installation.
Och även om det funnits hade det ju inte funnits på en windowsdator, och det är ju bra med plattformsoberoende script, om det går att lösa.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.