Permalänk

Akvarium

Nu har jag en fråga angående vattenkylning med hjälp av akvarium.
Ni som har det.Storlek på akvarium?Temperatur?Pump?Bra?

Permalänk
Medlem

Akvarium ??? typ 10 l då

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk

finns väl inte många som har ett akvarium som tank. rätt puckat

Permalänk
Testpilot

Ett akvarium på 10 liter är inte mycket till akvarium.
Ska du ha fiskar i det eller är det mest för att det är stort?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

haha, fiskar som sugs upp och körs rätt in i ett vattenblock? Vet inte om man ska skratta eller gråta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
finns väl inte många som har ett akvarium som tank. rätt puckat

Visst finns det folk som har det som tank. Skulle det vara dumt för!? Vet ej hur stora dom är men om du har ett akvarium på typ 150-200 Liter (gissning vet ej hur stora dom är) så behövs ingen "luftkylning" som kyler ner vattnet.

Tycker själv att det är mycket smart. Vattenkylning är ju faktiskt till för att datorn sak kylas bra och TYST.

Rätta mig om jag har fel men utan fläktar så låter det inte så mycket!? Rätt puckat och skriva att det är puckat enligt min mening..

Permalänk

Blir inte så smidigt på lan dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busen42
Visst finns det folk som har det som tank. Skulle det vara dumt för!? Vet ej hur stora dom är men om du har ett akvarium på typ 150-200 Liter (gissning vet ej hur stora dom är) så behövs ingen "luftkylning" som kyler ner vattnet.

Tycker själv att det är mycket smart. Vattenkylning är ju faktiskt till för att datorn sak kylas bra och TYST.

Rätta mig om jag har fel men utan fläktar så låter det inte så mycket!? Rätt puckat och skriva att det är puckat enligt min mening..

Vattenkylning med fläktar behöver inte låta mycket. Ett akvarium på 200l är det dummaste jag har hört om man ska ha det till vatten bara för att slippa fläktarna.

Permalänk
Medlem

Tanken är inte så dum, men jag tror inte fiskarna uppskattar glykol/korrisionsmedel ;)!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

blir ju lite extra spänning i livet för dom små rackarna

Visa signatur

AMD 2500+ Barton @ 3200+ (2.2GHz) / 512MB Ram PC3200 / Asus A7V600 / Connect3D Radeon 9800 / 100GB Seagate

Permalänk
Medlem

Men om man har en tank på 200l så är ju frågan om man behöver antialg medel.

Om man bara har ett bra filter innan vattnet kommer in till dator delarna så tror
jag att du kan vara ganska lugn endå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielJ
Men om man har en tank på 200l så är ju frågan om man behöver antialg medel.

Om man bara har ett bra filter innan vattnet kommer in till dator delarna så tror
jag att du kan vara ganska lugn endå.

har du haft akvarium nångång ? obehandlat vatten bli fullt med alger efter en tid, sen så är det svårt att filtrera bort fiskbajset eftersom det blir typ flytande efter ett tag, men ska man ej ha fiskar i så funkar det som tank, dock VÄLDIGT onödigt stort.

Vet dock inte hur koppar reagerar på ph-värdet i vattnet man sätter ju i nå medel för att ändra ph-värdet bättre köra med en plasthink med lock.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

I ett väl fungerande akvarium ska man inte få problem med alger... Lite växter som tar upp överskottsenergin och inte för mycket fiskar. Regelbundna vattenbyten etc etc.

Visa signatur

Du är en ond kanin som kastar granbär på mig i smyg!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoftBall
I ett väl fungerande akvarium ska man inte få problem med alger... Lite växter som tar upp överskottsenergin och inte för mycket fiskar. Regelbundna vattenbyten etc etc.

kom och titta på mitt så kanske du byter uppfattning

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk

Behöver ju inte cirkulera akvarievattnet, kan ju bara stoppa ner en radiator som får fungera som värmeväxlare. Får nog ha bra stort akvarium för att inte fiskarna ska få värmeslag...

Permalänk

Men han tänker väl inte ha fiskar i akvariet antar jag väl.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX