Permalänk
Medlem

Bästa kylning till 9800pro! "ej vatten"

Hej vilken är den grymmaste kylningen till 9800pro. Dock ej över 500:-

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att den som Arne nämde är bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Skulle tippa på att den som Arne nämde är bättre.

Helt klart
Jag har slängt på en lite kraftigare fläkt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Helt klart
Jag har slängt på en lite kraftigare fläkt
http://w1.855.telia.com/~u85528097/DSC00955.GIF

"Lite"
Ot: Det är ett power color va? Och modefierade du flänsen något eller satte du bara på den? (är själv sugen på vettig kylning).

Permalänk
Medlem

Jo den kyler nog på riktigt bra... Är nog ändå inne lite mer på en "standard vga kylare" om ni fattar. Hur är passformen antar att du har fått limma lr något liknande. Vad tror du om den jag föreslog tidigare. Det är ju en del här på forumet som har den så jag hoppas någon kan säga något om den.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem

Jag band fast en NB kylare och en p4 fläkt på mitt graffe med gummisnoddar som jag röck ut ur min jacka... Lite reklam tejp från ett lokalt manufakturlager utgjorde the finishing touch. Det vart snyggt som fan... not. Men det funkar stabilt.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
"Lite"
Ot: Det är ett power color va? Och modefierade du flänsen något eller satte du bara på den? (är själv sugen på vettig kylning).

Det är ett Sapphire 9800PRO
Flänsen satte jag fast med skruv och mutter hur enkelt som helst

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag får fundera lite över projektet med AMD kylaren.
Den tar ju upp en del plats. Blir nog något lite enklare...
Men man är ju ändå lite sugen för den borde ju kyla bra, o då kan man ju clocka mer...

Ser inte riktigt ESD godkänt ut där ditt grafikkort ligger.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk

486/391 med mitt 9800kort

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Vad ligger 9800xt på???

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är ett Sapphire 9800PRO
Flänsen satte jag fast med skruv och mutter hur enkelt som helst

Är den där flänsen gängad på nåt sätt? Den är ju byggd för clip-fäste, så jag förstår inte riktigt hur du får fast den "hur enkelt som helst"

Genomgående skruvar mellan fenorna med muttrar på båda sidor kanske?

Har en ganska tyst och fin Zalman 60mm som nog hade passat bra på den flänsen. 46db är lite i mesta laget för min del

Angående AC VGA Cooler så är den helt ok. Ger några extra Mhz på core och den är tyst och fin, men en cpu-kylare på gpu verkar mkt roligare.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan få upp ett club3d 9800pro till med hjälp av AC VGA Cooler.
(På ett ungefär jag vet det är svårt att svara på.)

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mara

Genomgående skruvar mellan fenorna med muttrar på båda sidor kanske?

46db är lite i mesta laget för min del

Japp genomgående skruv
Om man tycker 46db är för mycket så är det ju väldigt enkelt att koppla fläkten till 5/7volt istället

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

mitt 9800pro klockar dålit med AC Silencer iaf,
420/361mhz
å det e inte helt artifactsfritt alltid!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybe
mitt 9800pro klockar dålit med AC Silencer iaf,
420/361mhz
å det e inte helt artifactsfritt alltid!

ok då får jag kolla på något annat.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem

ääh, jag slängde på en gammal 478 stock kylare på mitt graffe (ej 9800) kanske inte så snyggt men det funkar prima. borra hål i flänsen som överensstämer med graffet. köp lite gängad stång brickor och muttrar (jag tog M3) på clas. sedan så polerar du kylaren på undersidan, tar lite kylpasta på coren (jag tog as5) montera. tryck i kortet i burken och börja klocka. njut av dom extra 3dmarksen.

Permalänk
Medlem

arctic cooling vga silencer.. kostar 200 spänn är knäpptyst o kyler perfra.. Inte lika extremt som arnes lösning.. men.. det kan okcså vara en bra sak..

Arnes kort är nog inte så långt ifrån att knäckas.. om han inte är försiktig kan det nog hända grejjer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
arctic cooling vga silencer.. kostar 200 spänn är knäpptyst o kyler perfra.. Inte lika extremt som arnes lösning.. men.. det kan okcså vara en bra sak..

Arnes kort är nog inte så långt ifrån att knäckas.. om han inte är försiktig kan det nog hända grejjer...

FEL, FEL, FEL...

Artic Cooling kostar på t.ex. GTEK 95 kr och Webhallen i Stockholm 139 kr.

Se denna länk: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1132&session=7e423c...

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsK
ok då får jag kolla på något annat.

fast de e ju möjligt att just mitt kort klockar dåligt åxå!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Kan vara så, har läst om endel som är missnöjda me sina kort för att dom clockar dåligt.
Det skiljer sig tydligen från kort till kort.
Får hoppas att man har fått tag i ett bra kort.
Har inte bestämt mig för kylningen än, men är nog inne på Artic cooling.
Vissa är ju skit nöjda me den kylningen.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem

Annars är Zalmans ZM80C-HP ett bra alternativ, kyler bättre än AC's VGA Silencer...kostar iofs lite mer med.

Kylningen

Tillhörande fläkt om så behövs

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

av vad jag har sett så kyler inte alls zalmans lösning bättre än vad AC's gör, det var någon här på forumet som för ett tag sen provade båda på samma graffekort ett flertal gånger och han kunde alltid klocka kärnan betydligt högre med AC än med zalman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl0w
av vad jag har sett så kyler inte alls zalmans lösning bättre än vad AC's gör, det var någon här på forumet som för ett tag sen provade båda på samma graffekort ett flertal gånger och han kunde alltid klocka kärnan betydligt högre med AC än med zalman

Tja, det är väl olika för alla, vad jag har hört så kyler ZM80C-HP bättre på GPU'n iaf, men AC's Silencer kyler minnnena mer effektivt. men som sagt, det är väl olika från kort till kort osv...
Jag kan iaf klocka mer med min ZM80C-HP än vad min kompis gör med sin AC's Silencer, och vi har likadana kort

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Tja, det är väl olika för alla, vad jag har hört så kyler ZM80C-HP bättre på GPU'n iaf, men AC's Silencer kyler minnnena mer effektivt. men som sagt, det är väl olika från kort till kort osv...
Jag kan iaf klocka mer med min ZM80C-HP än vad min kompis gör med sin AC's Silencer, och vi har likadana kort

Det råder ju som sagt olika åsikter om vilken, ZM80C-HP lr Artic Cooling som kyler bäst.
Jag vet inte men jag beställer nog Artic Cooling nästa vecka om jag inte hittar något annat.

Visa signatur

Framtiden var bättre förr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsK
Det råder ju som sagt olika åsikter om vilken, ZM80C-HP lr Artic Cooling som kyler bäst.
Jag vet inte men jag beställer nog Artic Cooling nästa vecka om jag inte hittar något annat.

Gör du det Vilken du än väljer så blir du nog nöjd, det hoppas jag åtminstone
Det kan ju inte bli sämre än orginalkylningen iaf...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Morsning,

Nu till mitt inlägg. MsK med flera, konstruktions lösningen på Artic Cooler är bättre än Zalman kylaren, varför undrar ni då eller hur? Jo, enkelt värmen som coren skapar blåses ut direkt på baksidan istället för att hamna i lådan och teoretiskt värma upp lådans inre luft med någon grad. En till liten nackdel med Zalman kylaren är att värmen påverkar minnena något negativt om de inte har något kylflänsar på sig och det kan ge sämre klockningsmöjligheter men framför allt kortare livslängd på dem.

Ska man ha t.ex. en Artic Cooling bör man fixa dit något kylflänsar är mitt råd. Här är ett litet test på kylaren för de som inte har sett det förut: http://www.modsynergy.com/Review%20113.htm

Tänk om kylaren hade funnits i en XL-version också, lite större och med en större fläkt tillsammans med en kopparbotten, då hade det varit en riktigt bra kylare enligt mig men att man kan köpa en Artic Cooling för under 100 kr är inte så dåligt enligt mig, som kyler coren bättre än originalkylaren. Men det är upp till var och en att bestämma om han eller hon ska köpa en sådan kylaren eller använda någon annan lösning... som är bättre än vad som finns monterat som standard på de flesta korten idag, vilket är ett måste om man är rädd om kortet och inte vill ha en begränsad livslängd eftersom kylaren som medföljer korten går sönder för eller senare. Då kan naturligvis tråkigheter inträffa för kortet.

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybe
fast de e ju möjligt att just mitt kort klockar dåligt åxå!

ja de måste klocka jäkligt dåligt mitt pro kort ja hade inna med bara org kyl o inget på flänsar klockade lätt 435/387 så dde kan inte va riktigt friskt ditt kort:rolleyes:

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice