Någon som har provat att svetsa i "datorplåt"?

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har provat att svetsa i "datorplåt"?

Ja är det någon som har provat?
Vad för typ av svets?
Funkar det bra?

Jag tänkte mest i det stora hela på en MIG-Svets

Jag tänkte mest på det eftersom jag ska påbörja ett bygge snart som innefattar en hel del sammanfogning av plåtar och jag vill inte använda skruv eller nitar.

Och "datorplåten" känns ju som om den är legerad med något eftersom den är så "mjuk" när man böjer i den i jämförelse med "vanlig" plåt.

Och om det inte går att MIG-svetsa i det tänkte jag på en sådan där "punktsvets" som har 2 spetsar som man lägger plåtarna emellan och sedan trampar på pedalen så "bränner" den ihop plåtarna.

För det borde ju gå då inget tillsats material tilkommer.

Men vad har ni provat?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

det ska nog inte vara nåt problem att MIG-svetsa.. annars kan du ju köra gas. Om det nu mot förmodan är en legering på plåten så slipa bort den först.

Permalänk
Medlem

MIG är bäst till tunnplåt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

MIG\MAG kanske är att ta i om du ska svetsa så tunn plåt, se om du kan få tag på en TIG maskin eller en Gassvets.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mig/Mag är nog enklast till tunnplåt...
Punktsvets är bra i vissa fall (istället för nita exempelvis)
Tig visst men hur många har tillgång till det?? (även om det blir skitsnyggt)
Gas är ingen höjdare, fukar bäst till ex. avgas system...

Permalänk
Medlem

MIG/MAG är väl ändå inte att ta i? Ställ ner strömmen bara..
TIG? Är inte det jävligt svårt att svetsa med en sån? Kräver lite övning innan har jag hört

Permalänk

Det går med vilken svets som helst, men tänk på att inte helsvetsa för då blir plåten bucklig, ställ ner strömmen och matningen så ska det nog gå bra, men tänk på att inte helsvetsa, utan svetsa lite, kyl den, svetsa igen.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
MIG är bäst till tunnplåt.

Om man har en kraftig (som den som står i mitt garage) så kan man svetsa i princip vad som helst. Farsan byggde om släpet, och svetsade ihop tjocka U-balkar med den hur lätt som helst. Körde inte ens på maxeffekt.

Så det gäller bara att man kör på rätt effekt. Man får testa sig fram till något som funkar bra.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk

du skall även se till att du har rätt lod, olika lod för olika metaller, brukar dock funka ganska bra med det mesta med en mig.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

migmag skulle jag rösta på, eller tig om du har tillgång till det.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem

Jag har en liten mig i garaget dock inte me så många inställningar bara låg och hög.. ja provade lite i datorplåt plåten bara försvann på låg..
kanske skulle funka bättre i fall ja hade annan lod.
Men med en riktig bra sevets så funkar de väl..

Permalänk
Medlem

Annars borde det väl gå utmärkt med 1 mm stålplåt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan
det ska nog inte vara nåt problem att MIG-svetsa.. annars kan du ju köra gas. Om det nu mot förmodan är en legering på plåten så slipa bort den först.

Ursäkta mig, men du vet att en legering inte sitter på ytan va?
en behandling som galvanisering ligger på ytan.
Det ärvad vi lärde oss på IndustriProgrammet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
Annars borde det väl gå utmärkt med 1 mm stålplåt.

Vad borde det gå utmärkt till?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
Ursäkta mig, men du vet att en legering inte sitter på ytan va?
en behandling som galvanisering ligger på ytan.
Det ärvad vi lärde oss på IndustriProgrammet.

Han är inte ensam om att tro att en legering sitter på ytan. Det fick jag lära mig på högstadiet att den gjorde, men några år senare på kemi A så fick jag reda på sanningen. En legering är en homogen blandning av 2 eller fler metaller.

Vad borde det gå utmärkt till?

Att svetsa i. Men du kanske ville använda ett färdigt chassi.

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle villja påstå att all tunnplåt är legerad mer eller mindre och "mjukheten" är i princip den samma för alla stål-sorter. Så jag tror inte det är några problem att svettsa...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Kom på en sak: Stål är en legering.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att svetsa i. Men du kanske ville använda ett färdigt chassi.

Jo, jag har tänkt att använda ett färsigt chassi, det är liksom hela iden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Jag skulle villja påstå att all tunnplåt är legerad mer eller mindre och "mjukheten" är i princip den samma för alla stål-sorter. Så jag tror inte det är några problem att svettsa...

Jo men då kan du gärna säga vad den är legerad med
för såvitt jag vet så beror "mjukheten" på kolhalten i stålet, har du hög kolhalt blir det hårt och sprött, har du låg kolhalt blir det mjukt och segt.
men min hjärna har sina defekter i minnet så jag kanske har fel.

Citat:

Kom på en sak: Stål är en legering.

Vad är det legerat med? zink? koppar?
en legering är ju 2 metaller som "legeras" med varandra för att få ett bättre slutmaterial.

men jag vet inte om kolhalten i stålet gör det till en legering..

men men min hjärna har sina luckor ifrån skoltiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är ju bara och punktsvetsa så slipper det bli så varmt.
då ska det gå alldeles utmärkt med en mag-svets
kör på låg trådmatning så skjuter du inte hål i plåten med tråden........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
Vad är det legerat med? zink? koppar?
en legering är ju 2 metaller som "legeras" med varandra för att få ett bättre slutmaterial.

men jag vet inte om kolhalten i stålet gör det till en legering..

men men min hjärna har sina luckor ifrån skoltiden [/B]

Det har min med. Har för mig att det var en legering i alla fall, men har svårt att tänka mig vilken den andra metallen är. Men det spelar egentligen ingen roll.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nybörjare på svets bör nog ta MIG, gas och TIG är lite svårare.

Har lite grundkurs på svets.

Men det hade inte kompisen som skulle bestämt svetsa med gas.... lådan blev skrot

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Om man ska ha de redigt snyggt så e de TIG som gäller, MIG funkar fint om man bara ska göra lite små saker kör ganska låg efekt så att de inte gå igenom gas e inget att rekomendera på chssi då dom är tunna.

Visa signatur

Barton 2500+@3700+ radeon 9600 bravo 1.8Tb
Toshiba M70 1,5Gb minne

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trigger_pd
Om man ska ha de redigt snyggt så e de TIG som gäller, MIG funkar fint om man bara ska göra lite små saker kör ganska låg efekt så att de inte gå igenom gas e inget att rekomendera på chssi då dom är tunna.

det är punktsvetsning, ev intervallsvetsing jag kommer göra, för att sammanfoga 2 plåtar på 35cm.

Visa signatur