Jätteradiator i Midi-tower? Behöver tips till mitt lilla projekt. :D

Permalänk
Avstängd

Jätteradiator i Midi-tower? Behöver tips till mitt lilla projekt. :D

Tänkte trycka in en jätteradiator i mitt Chieftec. Den stora midi-tower modellen.

Då till min fråga. Var sätter man den?

Har redan 2st 120mm-fläktar i fronten som blåser in i lådan.

Alternativ 1:
Jag sätter den i taket. Och flyttar ner PSUn till 80mm utblåsen vid CPUn. Kommer ju ändå inte vara någon stor cpukylare på.

Alternativ 2:
Jag sätter den på golvet i lådan under grafikkortet och kör utan dörr. Blåser ut där dörren ska va.

Kan inte hänga den i dörren, då hamnar den så högt att den går i graffet.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få upp den i taket!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Jag skulle försöka få upp den i taket!

samma lika:D

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

eller i botten, och sätta fötter under chassit...

Visa signatur

blabla....

Permalänk
Medlem

helt klart i taket

Permalänk
Medlem

Schysst radiator, hoppas den presterar bra :). Jag skulle också lägga min röst på taket.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Jädrans så stor radiator. Skulle satsa på att sätta den i taket. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kul att du hade funnit denna radiator... har länge väntat på att någon här på Sweclockers skulle köpa en sådan radiator till sitt bygge.

Jag röstar också för toppmontering av härligheten.

/Saint25

Permalänk
Medlem

hmmm varmluft stiger. datornskomponenter värmer upp luften. varmluft genom radiatorn vilket aldrig kan bara bra : )

Så jag skulle sätta den i botten! Fast det kanske bara e jag det.....

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk

Sätt den i taket så att fläktarna blåser ut?

Visa signatur

Värt att besöka: www.Gamersnet.se / #Gamersnet.se - #Helpservice

Permalänk
Medlem

Sätt den snett i sidan på datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
hmmm varmluft stiger. datornskomponenter värmer upp luften. varmluft genom radiatorn vilket aldrig kan bara bra : )

Så jag skulle sätta den i botten! Fast det kanske bara e jag det.....

Visst är det så, men så här tänker jag. Han ämnar att flytta nädelen nedåt i lådan och ansluta den till en av 80 mm fläkthålen. Då blir det plats för radiatorn OCH då finns det även ett hål baktill i lådan. Skärma av radiatorn med en bit tunnplåt och ta in kall luften baktill, i det hål som nätdelen tidigare satt monterad i och ha tre 120 mm fläktar som suger luft genom radiatorn via detta rektagulära hål - simpelt och på köpet får man en lite tystare dator med bra kylning. Vill han modifiera sin nätdel också kan man ta bort de skrikiga original fläktarna och ersätt den med en tystare fläkt. Behåll också en av de 80 mm fläkthålen baktill för mer luft genomströmning då han har två 120 mm fläktar framtill som pumpar in luft i lådan. Coolt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

skulle byggt en taklåda och monterat den uppe på chassit, funkar faktiskt mycket bra för en bekant. Dock är inte hans radiator så jävla stor som din

Permalänk
Medlem

hade monterat den i botten, eller gjort ett diagonalt hål i dörrsidan istället för ett fönster.

Permalänk
Medlem

jag skulle (som så många andra redan rekommenderat) sätta den i taket. Eller iaf så att du kan stänga lådan. Det jag främst tänker på är att med en sån jätteradiator borde du (självklart beroende på ditt system) eventuellt kunna köra passivt. Eller i varje fall köra en eller två fläktar på väldigt låg hastighet... Ljudisolerar du lådan sen borde du kunna få den i princip ljudlös, eller?

Permalänk
Avstängd

Köper med 6st 120mm fläktar för framtida peltar. Vet inte hur mycket jag behöver innan jag köper peltarna.

Mitt problem är egentligen bara att fästa nätagget och radiatorn.
Vet inte om jag vågar hänga radiatorn plus 6 fläktar i enbart tre av fläktarnas skruvhål.

Angående Saint25s förslag så vet jag inte vad som blir bäst, at ta luft från baksidan eller från själva lådan också.
Med 2 120mm i fronten och ingen processor värme i lådan så borde det väl inte vara så faligt eller?
Lufthålet där bak kommer ju dessutom sitta precis ovanför nätaggets utblås.

Permalänk
Medlem

Får radiatorn plats på längden då? .. den är ju rätt lång och ett normalt miditower brukar inte vara särskilt djupt.

Permalänk
Medlem

Tjena igen,

Citat:

Mitt problem är egentligen bara att fästa nätagget och radiatorn.
Vet inte om jag vågar hänga radiatorn plus 6 fläktar i enbart tre av fläktarnas skruvhål.

Rätt antagande. Radiatorn komplett med fläktar och vatten kommer att väga något kilo och det är för lite att bära upp denna vikt med några små skruvhål - du ska väl kunna flytta på datorn utan att riskera att hela paketet ramlar ned i lådan eller hur? Mitt råd är att du måste fixa till en bra och stabilt fäste.

Citat:

Angående Saint25s förslag så vet jag inte vad som blir bäst, at ta luft från baksidan eller från själva lådan också. Med 2 120mm i fronten och ingen processor värme i lådan så borde det väl inte vara så faligt eller? Lufthålet där bak kommer ju dessutom sitta precis ovanför nätaggets utblås.

Visst kan du göra så men moderkortets olika komponeter som mosfetts, chip med mera, hårddisk, grafikkort, PCI-kort och CD/CD brännare avger en hel del egen värme i lådan. Tro mig, jag kör vattenkyld dator med CPU- och GPU block och har kylsystemet utanför lådan, en Midi-Tower och det blir varmt ändå... men jag har inte så mycket fläktar i lådan. Just nu en 92 mm fläkt i fronten och en 120 mm fläkt i nätaggregatet. Ändå är tempen runt 30-32 grader C enligt moderkortets Bios. Jag har två Seagate diskar som är stora värmekällor och till dem ska jag fixa till vattenkylningsblock och stoppa in dem i en väl isolerad/ljuddämpad trälåda. Planerar man att klocka sin dator hårt kommer dina datordelar att avge ännu mer värme eftersom man petar in mer engergi i delarna och den energi som inte förbrukas avges som mer värme - som strålar ut i lådan. Tar du luften baktill som mitt förslag, får radiatorn mer rumstempererad värme på luften eller runt 20 grader C och det möjliggör en högre klockning men framför allt att datorn blir mer stabil vid maximalt uppnådd klockning. Vilket är en viktig aspekt att ha med i beräkningen när du funderar på att köra med peltiers element, då de skapar ännu mer värme. Tänk dig själv resultatet att mata radiatorn med 10-15 grader C varmare luft taget från insidan lådan än om du hade tagit luften från utsidan lådan - slutresultatet blir naturligvis sämre eller hur... .

En fördel till med mitt förslag att datorlådan, enligt mig, ser vid den första titten ut som en vanlig låda d.v.s. det är en ganska diskret installation, mer stilrent om man vill så uttrycka sig.

Citat:

a3t skrev: Får radiatorn plats på längden då? .. den är ju rätt lång och ett normalt miditower brukar inte vara särskilt djupt.

Längden ska nog vara det minsta problemet för honom. Denna radiator har en längd på runt 420 mm och bör går in i hans låda med lite arbete då en Chiftec är runt 475 mm lång.

/Saint25

Permalänk
Medlem

det är som saint25 säger. gör ett stabilt fäste i toppen. dra bultar genom ramen som du kan vila radiaton mot(hoppas du förstår vad jag menar) vad är det för radiator? var har du fått tag på den? vill du ha en fin Paint bild på hur du ska hänga upp radiaton så hör av dig.
/sway

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *sway*
det är som saint25 säger. gör ett stabilt fäste i toppen. dra bultar genom ramen som du kan vila radiaton mot(hoppas du förstår vad jag menar) vad är det för radiator? var har du fått tag på den? vill du ha en fin Paint bild på hur du ska hänga upp radiaton så hör av dig.
/sway

Morsning Sway,

Jag antar att det är den här radiatorn han ska ha till sin dator.

Tester:
http://overclockers.com/articles778/
http://www.themodfathers.jolt.co.uk/?page=&action=show&id=620...

Ett försäljningsställe:
http://www.vcore.dk/shop/

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Okej jag gör så här, jag monterar den i taket, flyttar ner nätagget. Lägger en platta mellan övre och nedre delan av lådan för att skärma av värmen. Sätter två 80mm insug i dörrarna uppe vid radiatorn, och försöker få plats med två 80mm där bak där nätagget va. Vad tror ni om det?
Kan det bli för mycket väsen då? Det blir ju trots allt 5 80mm och 8 120mm fläktar i lådan då.

Sway, du kan ju lägga upp en bild, förstår inte riktigt vad du menar.

Och jo det är den, fast jag köper nog från DangerDen när den kommer i lager, så ni får vänta om ni vill ha bilder.
Har varit nära att köpa länge nu. Men nu blir det nog av.

Permalänk

jag skulle montera den i botten, och suga luft underifrån (du får sätta högra fötter på chassiet" och sedan dra in luften i chassiet för att du kommer att värma vattnet om du ska dra all varmluft genom den, annars är det juh bra o sätta radiatorn utanför chassiet.

vet att ice extreme 2 som är för 2 st 120 fläktar klarar av att kyla bättre än denna radiator (har dock inte testat själv.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej jag gör så här, jag monterar den i taket, flyttar ner nätagget. Lägger en platta mellan övre och nedre delan av lådan för att skärma av värmen. Sätter två 80mm insug i dörrarna uppe vid radiatorn, och försöker få plats med två 80mm där bak där nätagget va. Vad tror ni om det? Kan det bli för mycket väsen då? Det blir ju trots allt 5 80mm och 8 120mm fläktar i lådan då.

Oj då säger jag. Behöver du värkligen så många fläktar i lådan? - tror knappast att du behöver detta. Med min tanke var att du ska ha ett stort hål baktill, där nätdelen satt tidigare, som dina 120 mm fläktar suger in luft ifrån och till radiatorn och genom den - genom en avskärmad plåt från övriga lådan. För guds skull, du planerar ju att avvända 6 st 120 mm fläktar enbart för radiatorn och det räcker och blir över. Sedan har du redan två 120 mm fläktar i fronten på lådan som PUMPAR in ordentligt med luft över moderkort och grafik/PCI-kortet. Det räcker mer än väl, för du har minst två 80 mm fläkthål baktill (och kanske ett hål på dörrsidan också) där överskottsluften kan trängas ut ur lådan. Och 80 mm fläktar har förmågan att låta illa ibland, enligt mig.

Lite OT. Ska han lägga radiatorn i botten behöver han höja lådan med upp mot 100 mm, för att få tillräckligt med frigång från golvet och han behöver då även filter på fläktarna som annars fungerar som en damsugare och drar in väldiga mängder med skit från golvet. Detta skitar ned lådan invändigt med även på sikt täpper igen radiatorn så att kylningsförmågan blir markant försämrad t.o.m. kan kan bränna sina delar på så sätt, i synnerlighet om man använder peltier element.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Du verkar vara mycket klok Saint25.
Tror jag kör på så som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
vet att ice extreme 2 som är för 2 st 120 fläktar klarar av att kyla bättre än denna radiator (har dock inte testat själv.

Vart har du hört det?
Vad jag har hört från bland annat ett gäng britter så skulle den vara jäkligt bra.

Permalänk
Medlem

Alltså radiatorn är ju inte så himla stor om man tänker efter, mest jävligt avlång.

Permalänk
Avstängd

Swecs dummaste mod?

Okej... har sågat filat böjt och slitit, har till och med hammrat en hel del.
Och jag har fäst nätagget där fram! Vilar på en deformerad del av Mobo-plåten, fastskruvad i högerdörren. Blev jäkligt bra faktiskt. Har ju inte några hårddiskrack längre om ni missat det.
Så nu fäster jag powersladden i högerdörren. Har mycket plats i toppen nu.
Ska bara fixa sladdhärvan som blev.
Önskar jag hade digitalkamera...

Permalänk
Medlem

Ser ut som en trevlig radiator, funderar själv på aquacomputers evo 360 som är en snarlik modell till denna. Lycka till med bygget!

PS: Hmm, en ice extreme II som är bättre? Möjligtvis med mycket sprut på fläktarna men tror att en sådan här är bättre vid passivare lägen, med långsamma fläktar.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Se man på Boris, du har börjat att förvandla din datorlåda till något personligt - roligt. Låter som ett trevligt bygge och det blir intressant att fortsätta att följa ditt byggande på din låda.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Skulle inte sätta den i taket iaf, då får du ju all värme du kan få igenom denna.

Satsa på någe annat alternativ.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Avstängd

Nog är den personlig alltid.... arbetet måste dock vila tills DangerDen får in den i lager.
Så jag får ta en månads paus.