Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
men... sluta tjafsa... det gäller regler...
gillar du dem inte behöver du inte komma...
vi tvingar dig inte...

Syns att du kan dina repliker för att få folk te lanet

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

Men han tjafsar ju...
om han inte känner för att komma så behöver han inte...

Jag kan heller inte säga att vi kommer att vara bäst...
det är trots allt första gången vi kör och vi hoppas på det bästa...
Vi kommer att ha teknik som täcker allt, långt mer än vad vi behöver...

så förhoppningsvis kommer det gå underbart...

men jag kan inte säga att han missar nåt då vi faktiskt inte vet hur
just vårat lan blir... det får han väl läsa om efter lanet i såna fall...

de som kommer får väl se hur det blir...

Permalänk
Medlem

Men kom på en lösning istället. Man måste ju för fan kunna få ha med sej eget käk. menar det där med "ren" mat är ren bull shit från hotellet. Däras enda syfte är att pumpa dina laners på pengar.

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

jo självklart vill hotellet tjäna pengar...
men som sagt... käka godis och gå på mcdonalds

nej men, vi får se vad vi kan göra...

Permalänk
Medlem

sätt 18-årsgräns så kanske ni slipper grinet med att det kostar pengar att äta ute

billys pizza är ju så otroligt mycket billigare än en pizzeria.. .suck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
nej men, vi får se vad vi kan göra...

Den inställningen gillar vi sörru

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

Ja, vi har väl kanske inte varit helt tydliga med information som gått ut angående LAN:ets profilering, men det beror på att vi fortfarande håller på att planera allt som bäst.

När vi gjorde valet över vilken lokal vi skulle använda var det flera faktorer som spelade in förutom själva priset - även hur lokalen bidrog till den profil vi ville skapa. I dagsläget finns det mängder av folk som anordnar LAN av olika storlekar, så det gäller att hitta sin egna "nisch" om man vill få folk intresserade. Vi hade flera lokaler under övervägande, t.ex. ett antal skolors gymnastiksalar och olika gemenskapslokaler. I dessa hallar kan man ofta få ta med sig mat då det är inte lika noggrant med sådana saker.

Vårt val föll dock på Globe Hotel eftersom de kan erbjuda en mycket trevligare atmosfär och en miljö som tilltalar den målgrupp vi vänder oss till - folk som vill komma till ett lite mindre, och "lyxigare" LAN. Folk som värdesätter avancerad teknik, hög prestanda i nätverket och vilka tycker teknik och hårdvara är mer intressant än att man inte får ta med sig Gorbyspiroger in i lokalen.

Givetvis är alla välkomna, och vi uppskattar de synpunkterna vi får från er medlemmar här på forumet. Vi har emellertid en hel del förhållningsregler vi måste hålla oss till och som vi är bundna till av de avtal vi ingått med dem som äger lokalen. Att man inte får ta med sig egen mat in i lokalen är inte enbart en fråga om att hotellet är "snåla" och vill sälja sin egen mat - hotellet är också hårt styrda av regler uppsatta av statliga myndigheter (såsom Livsmedelsverket). Det är ganska lätt att förstå att man inte vill riskera att bli av med sina olika serveringstillstånd bara för att vi ska kunna äta mat vid datorn. Detta är regler man man får leva med.

Angående en åldersgräns för LAN:et så har vi även diskuterat denna fråga. Man skulle kunna tänka sig att ha en gräns på 18 år, men vi har valt att inte ha det. Det beror på att vi inte vill hindra de yngre ungdomarna som verkligen är intresserade att lära sig mer om teknik och hårdvara att komma till vårt LAN och träffa andra likasinnade. Man hade också kunnat tänka sig att ta ut ett högre pris (kanske kring 500kr) för att på så sätt begränsa sig till personer med högre köpkraft. Även detta har vi valt att inte göra då vi inte har som avsikt att tjäna grova pengar på våra besökares bekostnad, utan har valt att driva projektet i form av en ideell förening.

Permalänk
Medlem

Hur många personer måste minst komma för att Lanet ska bli av?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

bra där Flashdie

tack johan... var för trött för att skriva något så vettigt som du skrev

RoleX...
runt en 230 tror jag väl... förhoppningsvis blir det fullt...
vi ska fortsätta att planera och när vi är klara kommer ni få fullständig information om allt som har med vårat lan att göra.

Permalänk
Medlem

Ett positivt besked i frågan om nätverket:

Lan STHLM har idag träffat en preliminär överenskommelse med Hewlett-Packard Sverige AB om sponsring av aktiv utrustning för evenemanget. HP kommer att leverera utrustning som klarar en hastighet upp till 1000Mbps, som deltagarna får tillgång till "direkt ute på borden". Detta innebär att vi kommer kunna erbjuda våra besökare en extremt snabb anslutning till nätverket. Det är vidare vår målsättning att vi ska kunna matcha denna hastighet även med vår anslutning ut på internet.

Nätet kommer att vara uppbyggt kring tekniken Gigabit Ethernet, med vanliga partvinnade kopparkablar som medium (Cat5e UTP). Användarna kopplar in sig på en switch placerad på ett maximalt avstånd av c:a 15 meter från bordsplaceringen. Switcharna är sedan sammanlänkade med hjälp av en core-switch, där varje switch har aggregerad ("trunkad") kanal på 4x1000Mbps. Anslutningen till vår trafikleverantör (IP-transit) går vidare genom en fiberanslutning upprättad av Stokab AB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ett positivt besked i frågan om nätverket:

Lan STHLM har idag träffat en preliminär överenskommelse med Hewlett-Packard Sverige AB om sponsring av aktiv utrustning för evenemanget. HP kommer att leverera utrustning som klarar en hastighet upp till 1000Mbps, som deltagarna får tillgång till "direkt ute på borden". Detta innebär att vi kommer kunna erbjuda våra besökare en extremt snabb anslutning till nätverket. Det är vidare vår målsättning att vi ska kunna matcha denna hastighet även med vår anslutning ut på internet.

Nätet kommer att vara uppbyggt kring tekniken Gigabit Ethernet, med vanliga partvinnade kopparkablar som medium (Cat5e UTP). Användarna kopplar in sig på en switch placerad på ett maximalt avstånd av c:a 15 meter från bordsplaceringen. Switcharna är sedan sammanlänkade med hjälp av en core-switch, där varje switch har aggregerad ("trunkad") kanal på 4x1000Mbps. Anslutningen till vår trafikleverantör (IP-transit) går vidare genom en fiberanslutning upprättad av Stokab AB.

detta betyder att varje användare får hur många mb/kb per sekund

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

eeeeeeen massa??
Nej men det blir väl än del

blir väl runt en 4mbit per person... eller räknar jag fel?? :s
räknade 1000 / 250 och det blir ju 4... fast jag ska nog ha med nollor också...
hmmz... eller ja vet inte

johan kan säkerligen det där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ett positivt besked i frågan om nätverket:

Lan STHLM har idag träffat en preliminär överenskommelse med Hewlett-Packard Sverige AB om sponsring av aktiv utrustning för evenemanget. HP kommer att leverera utrustning som klarar en hastighet upp till 1000Mbps, som deltagarna får tillgång till "direkt ute på borden". Detta innebär att vi kommer kunna erbjuda våra besökare en extremt snabb anslutning till nätverket. Det är vidare vår målsättning att vi ska kunna matcha denna hastighet även med vår anslutning ut på internet.

Nätet kommer att vara uppbyggt kring tekniken Gigabit Ethernet, med vanliga partvinnade kopparkablar som medium (Cat5e UTP). Användarna kopplar in sig på en switch placerad på ett maximalt avstånd av c:a 15 meter från bordsplaceringen. Switcharna är sedan sammanlänkade med hjälp av en core-switch, där varje switch har aggregerad ("trunkad") kanal på 4x1000Mbps. Anslutningen till vår trafikleverantör (IP-transit) går vidare genom en fiberanslutning upprättad av Stokab AB.

Troligen kommer jag inte komma på lanet så jag få be dig presentera data över hur nätet används sedan. Är verkligen intresant om besökarna kan leva upp till utrustingen. Måste säga att ni har valt en skön nich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
detta betyder att varje användare får hur många mb/kb per sekund

Det är väldigt svårt att säga, beroende på flera olika faktorer. Generellt sett kan man säga att du inte med en "vanlig" dator kan utnyttja fulla 1000Mbps. Det beror dels på att det vanligtvis finns interna "flaskhalsar" i din dator, som skapas av de högsta hastigheter som hårddiskarna kan läsa/skriva i, och hur snabbt ens interna databussar (PCI-bussen) klarar att transportera data. Dels beror det på att datorn i "andra änden" måste ha motsvarande kapacitet.

Målet med att ha ett nätverk som är så pass snabbt som 1000Mbps är främst att nätverket i sig inte ska vara den begränsande faktorn. På så sätt är det upp till en själv att "trimma" sin utrustning i den mån man är intresserad av att sådant.

Varje plats på LAN:et har tillgång till en egen port i switchen. Switcharna är av typen "non-blocking"/"full wire speed", vilket innebär att alla portar kan skicka/ta emot data i 1000Mbps (in och ut samtidigt), utan att det påverkar någon annan inkopplad på samma switch. De begränsande faktorerna är varje switchs förbindelse med den centrala switchen/routern på 4000Mbps, och sedan den hastighet som fiberförbindelsen har ut mot internet.

Switcharna som kommer att användas har även en del trevliga inbyggda funktioner. Full paketinspektion på lager 3 gör att man exempelvis kan prioritera trafik på vissa portar (t.ex. 22, 80, 443, 27015 etc.) och att man snabbt kan identifiera och koppla bort folk som har t.ex. DHCP-tjänster körandes på sina maskiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Troligen kommer jag inte komma på lanet så jag få be dig presentera data över hur nätet används sedan. Är verkligen intresant om besökarna kan leva upp till utrustingen. Måste säga att ni har valt en skön nich.

Synd att höra att du inte kan komma. Självklart kommer jag ta mycket bilder, och noggrant dokumentera allt som rör nätverket.

Permalänk
Medlem

Uppgifterna angående lanet har ändrat lite, men allt är nu fixat, det enda vi väntar på är besökare. Titta in HÄR! för att boka och få den senaste infon angående lanet.

/LanSthlm Crew

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Re: Lan STHLM @ Globe Hotel 14-16 April

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
Lan STHLM @ Globe Hotel

Vi annordnar nu ett lite exklusivare LAN i Stockholm.
Ett LAN i en fräsch och snygg lokal i två plan.

Ett plan mest för Hårdvaru freaks och ett plan
för Gamers...

Tävlingar sponsrade av bland annat AMD.
1000Mbit nätverk och 1000Mbit internet.

Allt för att vårat LAN ska ha det lilla extra.

Är du intresserad?
Kom in på vår hemsida och registrera dig och beställ biljetter redan idag!

http://www.lansthlm.com

Välkomna!

Som ni ser är informationen uppdaterad...
kolla även på vår hemsida för mer information och priser...

Permalänk
Medlem

Nu har jag bokat hur lång tid tar det innan bekräftelsen kommer

O hur bokar jag platsen ?=) ivrig nu hehe..

kommer blir riktigt kul

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem

Kolla Faq:en på sidan så ser du :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte kan komma & betala vid dörren.
Självklart förstår jag varför ni vill ha betalt innan allt så ni vet hur många
som kommer osv.

Är de helt 100%:igt att man inte kan komma vid dörrn och betala?
I vårt fall är de snack om 2-3 personer

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Oblic... bättre att boka direkt på webben då ni helt säkert får plats...
platserna börjar gå åt... så det är inte ens säkert att det finns platser
om ni kommer till dörren...

sen har vi inte möjlighet att hålla i pengar i entrén då det skulle handla
om flera tiotusentals kronor

Cerebrum
för det mesta så kommer mailet på en gång...
har du inte fått något ännu?

har du angett rätt mail adress?

Permalänk
Medlem

Icedude jag skickade ett PM till dig..

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem

svarade dig
men skicka gärna mail istället vid frågor eller problem...

Info@LanSTHLM.Com

Permalänk
Medlem

ahh sorry..
aja
tänkte att det skulle gå fortare att fråga här haha

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oblic
Är de helt 100%:igt att man inte kan komma vid dörrn och betala?
I vårt fall är de snack om 2-3 personer

Tyvärr blir bara en massa problem för oss att låta folk betala vid dörren. För det första så kommer det nog vara helt fullbokat om man kommer till LAN:et utan att ha bokat biljett innan, i och med att de som betalat via nätet tagit alla platser i beslag vid det laget.

För det andra så måste vi få in pengarna innan själva LAN:et då vi har ganska stora omkostnader som inte kan betalas i efterhand (t.ex. fiberdragningen, hyra av bord/stolar etc). Om många skulle boka biljett och sedan inte dyka upp så står vi där med alla kostnader och inga pengar...

Sedan är det också mycket säkrare för oss att inte ha massa pengar i lokalen, då slipper man oroa sig över att bli rånad.

Dessutom, eftersom vi är en ideell förening, så är vi ju inte så måna om att tjäna så mycket pengar som möjligt utan nöjer oss med att "gå runt". Som förening får man inte gå med vinst, utan om vi i slutändan skulle få in mer pengar än vad vi hade utgifter så kommer de i så fall återinvesteras i framtida LAN, där vi kan sänka biljettpriset ännu mer, eller bjuda besökarna på olika trevliga överraskningar.

I och med att priset är så pass lågt som det är så räknar vi med att de flesta ändå kommer att kunna lägga ut de 275 kronorna för att köpa sin biljett i förväg, så tyvärr kan vi inte göra några undantag även om vi ju helst vill att så många "Sweclockers" som möjligt kommer på LAN:et....

Permalänk
Medlem

vilken typ av nätverks kort måste jag köpa för att kunna koppla upp i 1000 mb på lanet och vart beställer jag det på nätet?? vilka spel kommer ni köra och kommer tjejer in billigare på lanet?? *Lizzie*

Permalänk
Avstängd

Kanske detta på Dustin, itne det bästa kortet direkt, men det fungerar säkert bara bra! det var billigt iaf
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

lizzie...
som sagt, det kortet du har där på dustin som Ondjultomte tipsade om
ska fungera ok med vårat nätverk.

när det gäller spel så kan jag endast hänvisa till;
http://www.lansthlm.com/index.asp?action=tavling

då det är Nordic Gamers som håller i det nu så vet jag inte riktigt vilka
spel som de väljer... men de jag tror ska komma med, som även står
på vår sida är CS, BF, UT, SC och WC...

när det gäller att komma in billigare...
jag vet inte riktigt ifall vi kan fixa det...
men skicka ett mail till info@lansthlm.com

så vi kommer ihåg att snacka om det när vi kör nästa möte som ska vara
här under veckan...

Permalänk
Medlem

En fråga till arrangörerna.

Jag undrar om det finns något som helst intresse att ordna så kallade "besöksbiljetter", bara för att gå att titta på händelsen. Jag skulle vilja gå och titta på detta evemang utan att spela och då tycker jag att det känns onödligt att betala 275kr, om man inte är aktiv spelare - jag har inte varit på en LAN-träff tidigare. Då vore det rimligt med ett pris på kanske runt 100kr, vilket skulle kunna locka till er fler intresserade personer där några kan bli inför andra LAN-evenenmang aktiva i händelsen.

Vad säger ni om det här förfrågan och förslag från min sida?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Vi har disktuerat detta tidigare...
men det kräver en hel del mer arbete för vår del för att de som sitter vid
datorerna ska kunna känna sig trygga och inte störda.

Självklart kan det ju vara trevligt för folk att komma in och titta på
evenemanget, gå runt och kolla på datormoddar osv...

men just för tillfället är det något vi inte har tänkt att tillåta...
men vi kan prata om det på nästa möte så ser jag till att jag uppdaterar
tråden ang. detta så fort jag vet mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
Vi har disktuerat detta tidigare...
men det kräver en hel del mer arbete för vår del för att de som sitter vid
datorerna ska kunna känna sig trygga och inte störda.

Självklart kan det ju vara trevligt för folk att komma in och titta på
evenemanget, gå runt och kolla på datormoddar osv...

men just för tillfället är det något vi inte har tänkt att tillåta...
men vi kan prata om det på nästa möte så ser jag till att jag uppdaterar
tråden ang. detta så fort jag vet mer...

Man tackar för det snabba svaret.

Jag vet att det kan uppstå olika praktiska hinder, både för de som arrangerar tillställningen med även för utövarna, sedan kan vi som är besökare ha t.ex. en speciell besöks skylt på oss i en egen färg för att skillja oss besökarna mot utövarna.

Är djupt tacksam om det här önskemålet kommer upp till nästa möte. Det är inte så vanligt att det ordnas LAN-träffar i större skala kring Stockholm, vad jag känner till om detta ämne.

/Saint25