Permalänk

Installation av linux

Hejsan! Jag har nu tankat hem Redhat från deras hemsida. Behöver man en bootdisket eller hur funkar det?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

näe, du kan boota från cdn.

Visa signatur

Workstation: AMD2500+, Abit NF7-S 2.0, 2*256 TwinMOS-Winbond, Hercules 9800Pro, 120gb Seagate, Samsung 959NF 19"
Laptop: Compaq Evo N1015v, AMD1700+, 256DDR, ATI RADEON IGP 64mb, 19gb

Permalänk

hur ställer man in det på en bärbar? finns det boot disketter?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Ja, det finns nog säkert bootdisketter. På en bärbar lär du väl ställa in det på samma ställe som i en stationär, i BIOS. Kolla redhat.com

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Du ställer nog in att du skall boota från CD-Rom via BIOS, annars fixar du bootdisketter för Redhat. Brukar finnas med på skivan, Rawwrite brukar det heta och där kan du skapa bootdisketter.

Visa signatur

must!

Permalänk

behöver jag inte ha en image fil då?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Hedersmedlem

en image fil för vad? disketterna? finns på skivan under bootdisks antar jag...

eller för skivan? har du laddat ner mappen med massa grejer i från redhat? vad laddade du ner? laddade du ner .iso filerna?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har du bränt ut skivorna, och ställt in att den ska söka boot från cd-rom innan hdd så ska det nog gå vägen ska du se. RedHat-installationen är busenkel, men om den optimerar så bra är en annan sak.

Visa signatur

data.

Permalänk

tack för era svar. Jag hittade boot skivorna på skivan. Men jag fick ett nytt problem:
När jag har gjort disketten stoppat den i datorn och startar upp så kommer RedHat installations program upp och allt fungerar bra tills.. Installations programet säger "You may now reboot safely".
Jag startar om datorn och tar ut disketten och det står "diskfel sätt i rätt diskett och tryck på en tangent".
När jag sedan sätter i disketten igen och trycker på en knapp så börjar RedHat installations programet om från början.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du inte har installerat lilo eller liknande. Just nu vet datorn inte att det finns något OS på den hårddisken.

I slutet av installationen så får du nog frågan hur du vill att bootningen ska gå till, där kan man nog välja att installera lilo.

Permalänk

linux har inte börjat installationen utan bara förberett installationen (kollat upp drivrutiner för grafikkortet osv.) ..

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Hedersmedlem

hmm, det låter skumt... testat att bra dra ur startdisketten och ha skivan i?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

japp, då står det "diskfel sätt i systemdiskett och tryck på tangent"

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Hedersmedlem

ok, då vägrar den boota cd:n... hur brände du skivan?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Nej, Cdn funkar eftersom installations programet läser från skivan och testar även den.
Problemet är att datorn vägrar att komma ihåg att den redan har installerat samma sak..

Visa signatur

xbox 360