Permalänk
Medlem

Frigolitskärare?

Tänkte bygga en låda i lite mjukare former och kommer bland annat använda frigolit som material, men det är ett jävla jobbigt material att skära i om man inte har en sån här:

http://www.sculpt.com/catalog_98/powertools/HotWire/Desc_Prok...

Jag har ingen lust att köpa en sån, verkar ju inte vara allt för svår att bygga. Nån som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

fintandad såg borde väl funka?

Permalänk
Medlem

TUNN ledare mellan polerna på ett 9V-batteri, någon som kan bekräfta?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Koppar tråd och 2 serie kopplade 9v batteri, så drar du en från + och en från - (säger sig självt )

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Medlem

tror vi kör med en gitarrsträng till vår såg och matar den med en kub. bara att höja spänningen tills tråden blir lagom varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
tror vi kör med en gitarrsträng till vår såg och matar den med en kub. bara att höja spänningen tills tråden blir lagom varm.

Om ni tänker pröva detta barn, använd strängar av METALL, INTE PLAST....

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Om ni tänker pröva detta barn, använd strängar av METALL, INTE PLAST....

givetvis

Permalänk

Vad är det fel på plast? När jag var 7 år så försökte jag leda ström genom sugrör!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

9V batterier är inte speciellt strömstarka, ett sånt där stort 4.5V är nog bättre.
Bäst är nog att ta ström från ett datornätagg eller liknande, fast då behöver man nog strömbegränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
9V batterier är inte speciellt strömstarka, ett sånt där stort 4.5V är nog bättre.
Bäst är nog att ta ström från ett datornätagg eller liknande, fast då behöver man nog strömbegränsa.

det är bara frigolit han ska skära, det behövs knappt nån stark ström för det.
jag har använt en sån med en metalltråd innan, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

kanthaltråd är väl bäst för detta
vill minnas att klasse har det och dom kan även förske dig med ett nätagg. till den

Permalänk
Medlem

eller så tar man ett gammalt liggande nätagg

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop 2"2 (träbitar) så jag fick ett H med lång mittenpinne, spände tunn pianotråd (ståltråd funkar också) mellan de ena benparet och tightade åt med ett snöre över det andra så pianotråden blev sträckt ordentligt. Sen kopplade jag varje ändå av ståltråden till en vaiabel MCbatteriladdare, klockrent.

har skurit flygplansvingar och sånt med den och det skär som.. genom smör kan man säga.

pris: laddaren kostade 200 pix eller nåt

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

du kan koka bladet på en kniv, tex mora kniv så smälter frigoliten när du ska skära

Permalänk
Avstängd

Koppar tråd som du sätter ström i så den börjar glöda. Det blir som att ta en sylvass kniv i smör

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk
Medlem

tråd med hög resistans kan man köpa på kjell och clas ohlson, rekommenderar den från clas ohlson eftersom tråden hos kjell är för tunn...

jag gjorde en flygplansvinge av tät frigolit en gång, gick utmärkt, spände upp tråden och drog tråden längs en mall...

/Johan

Permalänk
Medlem

annars så tar man en vanlig Märklin tågtrafo och kopplar sladdarna till en spänd tunn metalltråd... sen är det bara att vrida på trafon tills man får rätt spänning över tråden och skära på... gör dock inte som jag gjorde... lägg inte i det där läget där man får loket att backa... trafon kommer skicka ut maxspänning då...

Permalänk
Medlem

fan man kör ju ett tolvvolt moppebatteri och en gittarsträng. FUnkar skitbra för mig, kanske lite primitift. Men varm blir den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
annars så tar man en vanlig Märklin tågtrafo och kopplar sladdarna till en spänd tunn metalltråd... sen är det bara att vrida på trafon tills man får rätt spänning över tråden och skära på... gör dock inte som jag gjorde... lägg inte i det där läget där man får loket att backa... trafon kommer skicka ut maxspänning då...

har inte märklin växelström ?

i vilket fall så funkar det väl bra det med...

jag har en frigolitskärare som ser ut som en hobbysåg(figursåg) den drevs av ett 4.5 volt batteri som jag bytte ut mot en gammal trafo

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är skit samma om det är likspänning eller växelspänning.
Hur tror du alla lampor i huset kan lysa?

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Det är skit samma om det är likspänning eller växelspänning.
Hur tror du alla lampor i huset kan lysa?

Likriktarbryggor?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

skitlätt att bygga, allt som behövs är två stavar och och en kloss i mitten så du får nånting som liknar en tvåudd. Sen fäster du en tunn ståltråd mellan uddarna, fäster en lagom tjock kabel till varje sida om stältråden som senare går till tex ett stort 4.5 volts batteri, eller ett litet 9 volts batteri...

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Vilken respons, tack för alla tips!
Ska inhandla lite tråd och nått fint trafo imorgon så får vi se vad det blir för skoj.

Permalänk

Linda lite koppartråd, pianotråd, what ever runt en kniv och koppla till ett bilbatteri. eller så fäster du ett knivblad eller liknande på en lödkolv...

Permalänk
Medlem

Ta ett 4.5V batteri samt en tunn ståltråd.. såhär

Paintskills

Edit: det ska vara tunn koppartråd längst upp.. aja

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

paintskills

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

fin som fan!

Jag har köpt prylar nu i alla fall. Sån där dyr fin tråd från Clas och en ställbar laddarmojäng.
Men tråden fanns i olika tjocklekar så jag köpte 0.3 och 0.5. får se vilken som funkar bäst..

Sen efter jag inhandlat allt så gick jag till Wentzels hobby (i stockholm). Dom hade en frigolitskärare för 95 spänn. Bah. Men vafan man ska ju bygga sina verktyg själv, eller hur?