Permalänk
Inaktiv

Ljudutgång ?

hmm, jag funderar på hur jag kan fixa en ljudutgång på en gammal bärbar compaq (usch) som inte har någon ljudutgång, är det någon som har några tips/lösningar ?

det finns bara vga, com1, com2 samt ps/2 utgångar på den. och så har den bara floppy och pcmcia.

Går det att fixa en ljudutgång ?

Anledningen är att den isf får bli en Jukebox i min bodega.

Permalänk
Medlem

skaffa en 3,5mm stereo-hona, kolla upp hur gnd, left o right ska kopplas och koppla sedan in honan mellan ljudkort och högtalare.
beroende på hur du kopllar in honan kan du få så att ljudet till högtalarna bryts när du stoppar in en hane eller att det alltid är ljud i högtalarna.

edit:
förutsatt att det finns nån form av ljudkort i datorn

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det inte finns något ljudkort i den.
Finns det ingen PCMCIA-slot? Där borde man ju kunna knö in något kort som ger USB och sedan häkta på ett USB-ljudkort. Annars är det nog svårt, misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Antagligen finns det ett ljudkort annars skulle han nog inte ens fråga. Troligen finns ingen ljudutgång utan bara inbyggda högtalare. Men ja....

Om högtalarna är inbyggda i datorn och du verkligen vill använda det inbyggda ljudkortet så kan du alltid skruva upp hela datorn och kapa kablarna till de små högtalarna - skarva ut dom och koppla in till datorhögtalare/förstärkare. Det är nog inte det bästa sättet, men det funkar iallafall.

Det bästa vore nog att trolla fram nåt så att du kan koppla in usb prylar i datorn och sedan köpa ett usbljudkort. Bäst ljud, säkrast men också dyrast

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte alls i banorna att det kunde vara inbyggda högtalare med ingen ljudutgång. Verkar helt vansinnigt och BILLIGT att snåla in på en eventuell ljudutgång, men det är möjligt att det är så.
Om det nu är så så går det ju mycket riktigt att ta signalen från kablarna som går till högtalarna. Antagligen kan det vara lämpligt att spänningsdela signalen åxå, så att den får rätt nivå. Antingen prova sig fram till två (2 per kanal, 4 totalt) motstånd som funkar eller en potentiometer (tvåpolig).

Men, som sagt, ett USB-ljudkort är nog det bästa om man kan skaffa sig en USB-port.

Permalänk
Inaktiv

Oj vilken respons, tack tact för tipsen, jag misstänkte att jag skulle bli tvungen å slita upp den.
Ja de finns inbyggda högt. men ingen ljudut.

Jag öppnade den och kika lite o där hitta jag en ljudin för cd-rom om jag nu hade haft det så jag kika lite till o där fanns en ljudut på moderkortet, varför i helv-te kunde dom inte bara ha satt en anslutning för hörlurar, jaja Compaq.

Kanke beror det på att dom byggde flera modeller med samma kort men det med ljudut kosta 500:- mer ?!

...så jag koppla in en kabel o vidare till mina dator-hemmabio högt men de lät ganska lågt även på högsta volym, vad kan de bero på ?, jag har testa med både win95 o win3.11 men ljudet e lågt.

Jag har inbyggd förstärkare i subben å de funkar kanon på min vanliga 12 år nyare burk.

Är det för att det är så låg signal ut eller ????

ska jag testa å kapa kablarna till de inbyggda högt å koppla den vägen ist. ?

Permalänk
Medlem

Anledningen är säkert att de haft en dyrare modell som varit "extrautrustad" där de satt dit en kontakt för 2.50kr och taget en tusenlapp högre pris.
Det är vanligt att man gör en "full" version av en produkt, sedan tar man bort vissa funktioner för att ha billigare modeller, bara för att kunna motivera det höga priset på topmodellen. Skilldanen i tillverkningskostnad är i själva verket väldigt liten.

Signalen ut från en del ljudkort är tyvärr rätt låg. Jag upplevde det på mitt Hercules Fortissimo II. Där var det inte extremt, men definitivt lägre än normalt från ljudkkällor som CD-spelare, andra ljudkort osv. Så det kan ju vara så faktiskt.
Kopplar du in dig på högtalarna kommer du att få mer distortion, troligen, medan du får mer brus om du kopplar på lågnivån, eftersom du troligen får sämre signal/brusförhållande pga den låga signalnivån. Testa och se vilket som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Dubbelpost! ( oki inte på samma forum då, men iaf....)

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Inaktiv

ja fast trådarna utvecklade sig olika, jag ville ju bara gardera mig lite men jag har "avslutat" disk. i de andra forumet !