Permalänk
Medlem

Klocka cpu , sata hårdiskar dåliga ?

Har hört att SATA hårddiskar int gillar att man klockar prollen.
jag ska nämligen skaffa ett DFI Lanparty rev.B och en Western Digital 250g sata hårdskiva. JUst nu kör ja me 2 ide skivor , då skulle det bli en ide o en sata , har d nån skillnad ifall man har en sata o en ide ?
Mushkin pc3500 lvl2 bh-5 minnen är väl fina grejor ? såna tänkte jag också skaffa. .

Permalänk
Medlem

undrar jag med, har beställt ny prolle + Hitachi 7k250 SATA & väntar på DFIt från reparation

Permalänk
Medlem

Hört att SATA inte alls gillar hög fbs.

Visa signatur

Intel E8500 | Asus P5Q-E | 2x2GB Corsair | Sapphire HD4870 1GB | Tagan 480W

Permalänk

Sata påverkas väl inte av fsb utan agp/pci frekvens?

vart hittar du bh-5 minnen?

Permalänk
Medlem

jag har sata diskar och körde RAID 0. Efter att ha testat att clocka så att datorn inte startade så kraschade min raid och diskarna fick ryck. spelade ingen roll vad jag körde prollen i men efter ett tag så funka diskarna normalt.

Min slutsats på detta är att diskarna funkar bra så länge som man inte klockar så att datorn inte startar.

Jag vet inte om SATA diskarna har problem med detta men jag kör prollen i 3.4 konstant nu i alla fal.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Mina SATA-kontrollers (Intel ICH5R och den integrerade Silicon Imagekontrollern på mitt IC-7 Max3) hittar inte några hårddiskar när PCI ligger högre än 33 MHz. Men så länge som man kan låsa PCI-bussen är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag kör oxå 2 SATA diskar i RAID 0 och det har då aldrig krångla nått när jag klockar å donar... funkar fin fint... men om man inte låser agp/pci så kanske det pelar ur

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv

Tror att det är när PCI/AGP-bussen får för hög hastighet som S-ATA diskar brukar balla ur... I många fall sitter S-ATA kontrollern på en PCI-buss... Har för mig att den gör det på min iaf (VIA KT600 - vt8237)

Jag kan inte klocka FSB mer än 362MHz innan Windows inte vill starta och jag måste installera om det (av någon anledning)...

Permalänk
Medlem

SATA diskar i allmänhet och i ändå värre i Raid gillar inte hög MHz. Oftast går dom via PCI-bussen, så har man PCI-lock är det lungt.

Mitt nuvarande mobo har inte (fungerande) PCI-lock, men jag har haft min bräda uppe i +230MHz innan den kraschade, och det var bara att cleara c-mos så funkade allt igen, men det är inget jag rekommenderar.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Sata påverkas väl inte av fsb utan agp/pci frekvens?

vart hittar du bh-5 minnen?

hittar dom i Finland var jag bor : )
hitta en butik var dom sålde såna ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exile
hittar dom i Finland var jag bor : )
hitta en butik var dom sålde såna ...

Jävla as

Permalänk
Medlem

Vilken lyx

Det är inga problem med Sata-diskar om man låser PCI'n. Gör man inte det så går det knappt att klcoak överhuvudtaget.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

vad bra, ska testa klocka så snart som möjligt, heh, då får man väll se om hdn crashar
DFI LP U B har iaf PCI lås så då borde det inte vara nån fara tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Vilken lyx

Det är inga problem med Sata-diskar om man låser PCI'n. Gör man inte det så går det knappt att klcoak överhuvudtaget.

inte bara klockningen bromsas, om man envisas med att klocka och synka fsb med pci så rostar man styrchipet till S-ATA efter en vecka eller två om man ens lyckas höja alls...
mitt förra moderkort fick känna av detta...
men så länge man kör på låst agp/pci så går det alldeles utmärkt att klocka, kör min burk på 270 MHz FSB just nu, vill högre men det vill inte mina minnen... jävla corsair sug...
(ja ja, det ÄR corsair 3200LL men mitt mobo vill inte ge mer än 2.9 volt så det är stopp här typ, får väl skaffa ett ic7 max3 och elda på skiten lr ngt...)

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL