Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Permalänk
Medlem

Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Permalänk
Medlem

förstår inte varför detta skulle vara specifikt för just wow, dessa punkter kan lika gärna inverka på alla mmorpg spel, och i så fall skulle alla dem suga... köper inte dessa påståenden

Visa signatur

p4 1700a, GF3 Ti500, 512 RAMBUS, 180 gig hdd, tbsc ljudkort
Game or DIE!... not on this comp

Permalänk
Medlem

jag tror faktiskt inte att många fjortisar kommer ha lust att punga ut massa pengar varje månad för att lira och skulle de betala skulle de nog vara lika seriösa som alla andra

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Min syn på dina punkter, håll tillgodo:

1. Om blizzard är ett litet företag är det sannolikt att det inte kommer admins i överflöd. Man kan ju också vända på steken, eftersom WoW förväntas bli så stort, kanske dom hyr in flera. Att folk som spelar blizzards spel kan bete sig som svin stämmer utmärkt, på grund av att blizzard inte släppt något MMORPG än. Betalar man en månadskostnad kan man förvänta sig en bättre service.

2. Jag har läst att man som klan kan bygga hus (eller städer?). Husbyggande skulle vara jätteroligt, vart står det att det inte blir av?

3. WoW kommer bli något sorts halvavancerat diablo II. Passar mig perfekt. Även om dom har implenterat element som t.ex. trading skills, så är skillsystemet så långt jag kan säga rätt likt diablo II.

4. Är man ute efter MMORPG's i dess vanliga bemärkelse kan man hitta något annat spel tycker jag. WoW kommer bli ett sofistikerat hack n' slash, inget SWG. Sen väljer man ju själv hur man vill spela. 80% kommer säkerligen gå runt i det tysta och slakta monster, misstänker jag.

5. Se 4, 3 och 7.

6. Gäller väl pretty much alla spel i europa. Jag håller med dig, väldigt synd.

7. Dom värsta ungarna förväntas bli avskräckta av månadskostnaden. Vi får se vad admins & Co kan göra åt resten. Jag ser Wow som något sorts barnvänligt "instegs-rpg", men jag tror inte det blir så farligt ändå.

8. Naturligtvis finns det alltid ett optimalt sätt att bygga en karaktär. Det finns det i alla spel, även i RPG's. Det är upp till en själv hur man vill spela, cookie cutter builds attraherar inte alla (om än majoriteten av diablo II). Hantverksfärdigheter har implenterats i en högre grad i Wow, vilket vi får hoppas ge resultat.

EDIT: Det som oroar mig mest är fuskandet. Vi får verkligen hoppas att Blizzard tar det på allvar för en gångs skull. Diablo II är en lekstuga för fuskare, även om blizzard pratat i två år om att göra det omöjligt att fuska. Alla som har spelat 1.10 på battlenet vet hur fuckad ekonomin är. Bots, dupes, Maphack och allehanda äckel så långt ögat når!

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

För det första borde kanske folk lära sig vad konstruktiv kritik är för ngt oavsett om de håller med åsikterna eller inte...men men, det kan väl kanske bero på att det här forumet ofta har en lika stor grupp pubertala småungar som Bnet.

Skit samma, tänkta iaf komma med ett par synpunkter på det du skrev...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

Bnet är en gratisservice som Blizzard bjuder på men det innebär ju inte att de tänker betala folk extra bara för att moderera stället. WoW kostar ju pengar varje månad, vilket kommer att gå till bl.a. kundservice ala GMs osv. Hur pass bra Blizzard kommer att sköta detta återstår ju iofs att se, men man kan ju alltid hoppas att de tar det på allvar.

Citat:

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

Varför är det så himla viktigt för vissa att lämna sina "avtryck" överallt? Gör det spelet så mycket bättre bara för att man kan visa hur mycket tid man spenderat i spelet eller att man faktiskt spelade det? Visst kan det vara kul med såna här små extra saker, men jag tror det är viktigast för såna som i t.ex. CS måste spraya "Killerd00d was here..." överallt.
Lämna dina avtryck i din omgivning istället...brukar vara mer givande.

Citat:

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

Här kan jag iofs hålla med dig om vissa delar av spelet verkar vara lite begränsade, men om man tänker efter så är faktiskt de flesta mmorpg's relativt begränsade inom vissa områden & de kan vara förbannat roliga ändå. Förhoppningsvis så är de olika andra delarna genomtänkta som t.ex. olika tradeskills osv.

Citat:

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

Precis som med ALLA andra spel där ute så kan man säkert "powerplaya" om man vill, men som i alla andra, för att kunna uppleva de större utmaningarna så kräver det att man hjälps åt & skapar guilder. Det finns INGET spel som kräver att man måste rollspela. Jag tror du har missuppfattat en del här...att interagera med andra spelare behöver inte nödvändigtvis ha något med rollspelande att göra. Och du kan rollspela utav bara helvete & ta rollen som ensamvarg & powerlevla tills du stupar
Det är inte designat för att powerplaya, men man kan göra det om man vill, samtidigt så kommer du att gå miste om en hel del som spelet har att erbjuda. Majoriteten som kommer att spela det efter några månader (om det inte floppar dvs) kommer med stor sannolikhet att vilja ha ett riktigt mmorpg & inte något som liknar Diablo.

Citat:

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

Visst så finns det väl inte så extremt många olika klasser/raser att välja mellan, men det är inte mycket förre än många andra spel. Om du har extremt många välmöjligheter så är det också nästintill omöjligt att få någon form av balans på det hela. Många kommer ändå så småningom att välja de "bästa" kombinationerna. Du vet ju faktiskt inte ännu riktigt hur begränsade möjligheter du har. Så vitt jag har sett så kan de spela de olika klasserna på en del olika sätt...sen så beror de väl lite på hur pass bra de har balanserat spelet...det är aldrig kul när man inser att det man valt att spela är relativt värdelöst i många situationer.
För att ta ett exempel: Everquest har inte haft så extremt många valmöjligheter men det är fortfarande extremt populärt.

Citat:

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

Jag tror då inte att detta kommer att vara ett problem eftersom WoW inte bara kommer att bestå av Bnetfolk (om det nu är ett så stort problem som du säger) utan också en hel del helt "nya" kunder och en hel del från existerande mmorpgs.
Förstå en sak: Diablo/WC är gratis när man väl köpt spelet så många småungar kan spela det så mycket de vill, men det är inte alla som kan betala en månadskostnad hela tiden.
Samma sak gäller här...jag har spelat/spelar på en europeisk server i Everquest & även om vissa har lite svårare för att förstå & uttrycka sig på engelska så är det en extremt liten del av de som spelar & jag har aldrig någonsin mött någon som jag inte förstått eller som inte förstått mig.

Citat:

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

Som jag sa...nu är det inte gratis längre vilket många små omogna satungar kommer att få lära sig. Visst så finns det alltid en del omogna typer överallt (inte bara yngre personer), men de är enkla att undvika och är det någon som är riktigt påfrestande så betalar du faktiskt för en tjänst nu & du kommer att få service därefter. Det kommer att finnas anställda som ser till att ungarna sköter sig. Blizzard vet att för att deras spel ska kunna bli en succe så måste de locka till sig lite äldre klientel också och det kommer de inte att kunna om det är sandlådenivå på communityn.

Citat:

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Precis som i ALLA andra spel så är de flesta vapen/utrustningar fördefinierade, så jag förstår inte var problemet är...det finns inget som säger att just en specifik kombination alltid är bäst...det kan lika bra bero på spelstil/situation osv...
Samtidigt så kommer ju WoW att innehålla olika tradeskills såsom smithing osv och som jag har uppfattat det så kommer det att finnas en mängd olika möjligheter att skapa olika typer av utrustning...förhoppningsvis så kan man även kombinera "ingredienser" lite som man vill & på så sätt skapa precis den typen av utrustning man vill ha. Samtidigt så har de ju redan sagt att det "bästa" vapnet, den "bästa" rustningen osv kommer man att vara tvungen att skaffa på olika sätt beroende på level. Ibland är det saker som spelare skapat själva, ibland från monster & ibland från quests.
Oavsett hur de gör så kommer det ju alltid vara något som är "bäst" på just det du vill ha. Olika vapen kan vara olika bra mot olika typer av motståndare, olika rustningar kan skydda olika bra beroende på vilken situation det är, men det är INGET som säger att där kommer att finnas något som är bäst i ALLA situationer.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Vad gör ett Trötthetssystem i ett hack'n'slash-spel?

Permalänk
Medlem

I slutlängden tror jag det kommer att bli såhär. Om du tycker Diablo2 är bra kommer du gilla detta spel. Om du tycker det är dåligt kommer du inte gilla detta spel.

Jag är en av dom som avskyr Hack n Slash som Diablo2, så jag kommer hålla mig undan från WoW.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Suck, du har inte ens något att komma med. Vänta tills spelet är släppt. Och du, läs på dig lite extra, för i princip allt stämmer inte utan är dina egna personliga vinklingar.
Orkar inte svara på allting nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I slutlängden tror jag det kommer att bli såhär. Om du tycker Diablo2 är bra kommer du gilla detta spel. Om du tycker det är dåligt kommer du inte gilla detta spel.

Jag är en av dom som avskyr Hack n Slash som Diablo2, så jag kommer hålla mig undan från WoW.

I runda slängar var det nog en ganska bra sammanfattning

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

1. Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

2. Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

3. Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

4. Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

5. Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

6. "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

7. Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

8. Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

1 - självklart kommer dom att ha många admins, det är ju inte för inte som det är månadskostnad. och nej, dom som gör blizzard spelen lär ha annat för sig än att vara admins, så dom lär ha andra personer till det. bara för att blizzard har relativt få anställda så betyder det inte att dom har en liten budget.

2 - och det ska vi då vara glada för, hatar när hela världen förstörs av massa fula hus överallt. detta är då givetvis en smaksak.

3 - jag är inte så insatt i hur skillsystemet funkar, men av det jag sett/läst så verkar det inte vara speciellt begränsat, jag har snarare fått ett motsatt intryck (jämfört med andra mmorpgs).

4 - vad baserar du detta på? snabbaste sättet att expa är att göra olika quests, och många quests måste man göra i grupper. att göra uppdrag i grupper gör ju att man måste integrera med andra, plus att man blir rätt insatt i storyn. betydligt mycket mer rollspelande än att döda samma monster om och om igen som man gör för att expa snabbast i andra mmorpgs.

5 - allt är relativt, men mitt intryck är absolut inte samma (svårt att veta sånt här innan man testat spelet).

6 - förutom amerikanska/koreanska etc servrar så kommer med största säkerhet finnas både franska/tyska och engelska servrar, så detta kommer heller inte vara något problem.

7 - detta är däremot det största problemet med detta spel, men månadskostnaden kommer filtrera bort rätt de flesta, så förhoppningsvis blir det inte så illa som man kan tro. ett mmorpg kan aldrig jämföras med en gratis tjänst som tex bnet.

8 - nej? det finns massa olika saker, från vanliga till hyfsade, ovanliga, galet ovanliga och unika. och ja, saker kommer alltså att kunna ha vissa slumpade egenskaper, vilket kommer att leda till att alla inte har samma saker.
unika ska tydligen också kunna vara riktigt unika, tror inte dom har bestämt helt hur det ska vara än, men dom har snackat om att ha unika som bara finns i ett visst antal per server.

sen undrar jag, har du läst nått om detta spelet, eller ens testat något annat mmorpg på marknaden? för det verkar nästan inte så..

edit: du får ju tänka på att spelet fortfarande är i beta stadiet och inte kommer att släppas på många månader, så mycket kommer att hinna ändras/fixas.. plus att ett mmorpg är under ständig utveckling, så förutom att fixa buggar och sånt så kommer dom ju lägga till nya saker hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

* Spel där man får XP av att döda/göra saker och inte av tid är jobbiga.
* Spel med flera servers/världar/shards är ofta värdelösa.

De två punkter som gör att jag troligen inte kommer börja med WoW oavsett om det är grymt bra i övrigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Du har fel.

Edit: Kanske läser vad du skrev sen...

Edit2: Nu har jag läst och står fast vid min ståndpunkt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Detta är ju rent ut sagt larvigt, spelet är en betaversion som har många månader kvar innan release.

Du säger att husköp inte finns, visst inte nu, men Blizzard har sagt att "Housing" kommer att finnas med i en patch som kommer strax efter spelets release.

Visa signatur

Alla skolämnen förvandlas förr eller senare till i stort sett bara matematiska formler.
www.leone.tk

Permalänk

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Först och främst, har du nån kunskap om world of warcraft?

1. Det kommer finnas en mängd Gamemaster på varje server som håller koll, hjälper folk och kommer hålla allmän ordning.
2. Kul kommentar, med tanke på att Blizzard gör om hela talentsystemet nu och ingen förutom dom vet hur det kommer se ut.
3. Har spelat betan, och det är långt ifrån Diablo. Det är en hel del rollspelande, att man träffar på folk som har samma quest som en. Och sen så fortsätter man vidare på sitt sökande om ära o makt o s v. Som alla andra jävla rollspel egentligen.
4. Var fan har du fått ifrån att det är ganska få förmågor i spelet?
Du vet inte ett piss egentligen va?
5. Och du tror att dom som betalar en fast månad kommer vara 12 åriga idioter från tyskland eller frankrike som inte kan engelska alls?
6. Samma som punkt 5, det kommer inte finnas många småbarn som spelar wow. Dom kommer stanna i diablo/warcraft världen eftersom dom har oftast inte möjlighet att betala om dom inte övertalar någon som kan. Och dom få som kommer finnas, det finns en helt underbar sak som blizzard har som kallas Ignore...
7. Ingen vet hur vapnerna kommer vara. Speciellt inte på hög nivå eftersom betatestarna är just nu låsta vid level 40 eller 45. Plus att varenda jävla spel har fördefinerade vapen, dock så kommer det finnas en jävla massa vapen eftersom man kan skapa egna av recept.

Slutord: Du verkar inte veta ett piss och borde inte utala dig om saker du inte vet nåt om.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Mycket feedback, lite troll.

Det verkar som om de flesta inte är läskunniga :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

Jag säger och tror inte att den nuvarande världen kommer bli den absoluta verkligheten, de är långt ifrån färdiga än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I slutlängden tror jag det kommer att bli såhär. Om du tycker Diablo2 är bra kommer du gilla detta spel. Om du tycker det är dåligt kommer du inte gilla detta spel.

Huvudet på spiken säger jag bara! Undar hur många det är som orkar med ett hack n' slash mmorpg...

Permalänk
Medlem

Jag tycker många MMPORGS kan lära sig av Ultima Online där kungen av ett världen faktiskt spelas av en person, och den person kan dödas. Det är vad jag kallar att kunna lämna spår i spelvärlden.

Och om BLlizzard håller på att göra om så mycket av WoW så kan det inte vara Beta. När är ett spel är Beta är det ju trots allt 80% klart. Det är servertestningar och balanseringar som görs då. Inte alls mycket som läggs till, så brukar det iaf inte vara.

Jag tror om du skulle kunna få sitta ned med den kod de har på Blizzard idag så hinner inte en hel massa förändras innan den färdiga produkten. Men men den som väntar får väl se, men jag tror ändå det här kommer bli ett "RPG Light", nyckelordet är "Light".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I slutlängden tror jag det kommer att bli såhär. Om du tycker Diablo2 är bra kommer du gilla detta spel. Om du tycker det är dåligt kommer du inte gilla detta spel.

Var har du fått detta ifrån? Låter ganska korkat, de är två helt olika spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
* Spel där man får XP av att döda/göra saker och inte av tid är jobbiga.
* Spel med flera servers/världar/shards är ofta värdelösa.

Skämtar du? Punkt ett säger att ALLA RPG-spel är jobbiga och punkt två säger att ALLA MMO-spel är värdelösa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker många MMPORGS kan lära sig av Ultima Online där kungen av ett världen faktiskt spelas av en person, och den person kan dödas. Det är vad jag kallar att kunna lämna spår i spelvärlden.

Kungen spelades inte konstant självklart, bara vid ett fåtal tillfällen. Spelar dom ens honom nu när Gariott slutade?
Visst dödades han en gång, men det var väl bug-abuse och han som dödade honom blev bannad?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker många MMPORGS kan lära sig av Ultima Online där kungen av ett världen faktiskt spelas av en person, och den person kan dödas. Det är vad jag kallar att kunna lämna spår i spelvärlden.

Och om BLlizzard håller på att göra om så mycket av WoW så kan det inte vara Beta. När är ett spel är Beta är det ju trots allt 80% klart. Det är servertestningar och balanseringar som görs då. Inte alls mycket som läggs till, så brukar det iaf inte vara.

Jag tror om du skulle kunna få sitta ned med den kod de har på Blizzard idag så hinner inte en hel massa förändras innan den färdiga produkten. Men men den som väntar får väl se, men jag tror ändå det här kommer bli ett "RPG Light", nyckelordet är "Light".

för det första är det ett mmorpg, så mycket som folk hoppas på kommer kanske inte att hinnas med till releasen, utan läggas till dom första veckorna/månaderna.

för det andra så är det väldigt mycket dom inte introducerat i betatestet än. dom har tex cappat leveln på 39 (max ska vid start vara 60 om jag minns rätt), dom har därmed inte heller lagt in saker som är tillgängliga efter lvl 40 som mounts/polearm/platearmor etc. inte har dom heller lagt in pvp delen, samt många andra saker.

detta är alltså sånt som KOMMER att finnas när spelet släppts, och som till största delen är färdigt, men som inte är tillgängliga för betatestare än. så ja, det är visst mycket som kommer att läggas till fast spelet är i betastadiet.

edit: såg att det var samma person som skrivit diablo ~ wow, och jag fattar inte riktigt vars du fått det ifrån, jag tycker då wow påminner betydligt mer om _alla_ andra mmorpgs på marknaden. sen om man inte gillar den genren är en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris

Skämtar du? Punkt ett säger att ALLA RPG-spel är jobbiga och punkt två säger att ALLA MMO-spel är värdelösa.

Skämtar inte, jag lirar EVE Online och det klarar sig bra på båda punkter...
Tidsbaserad skillträning är grymt bra, och det är bara en värld, med max på runt 10300 spelare just nu.
Man blir bortskämd. Skulle aldrig kunna lira nån annat MMO innan de andra fixar såna här problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Skämtar inte, jag lirar EVE Online och det klarar sig bra på båda punkter...
Tidsbaserad skillträning är grymt bra, och det är bara en värld, med max på runt 10300 spelare just nu.
Man blir bortskämd. Skulle aldrig kunna lira nån annat MMO innan de andra fixar såna här problem.

Problem? De är inga problem.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Jag tycker spelet låter bättre efter att ha läst ditt klagande. Har inget emot ett Diablo WoW.
Bara undrar en sak...Kommer världen man är i vara som Sacreds fast 3d eller mer "gångformad" som diablo??
Någon som har nån bra länk till en sida med intressant fakta om spelet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Problem? De är inga problem.

Jo.
Hur kul är det att claima ett område som andra kan ha - på andra servrar?
Hur kul är det att joina en corp/guild - som inte finns i hela spelet?
Hur kul är det att vara pirat - och ändå bara bli vara känd i 1/5 av spelet?
Hur kul är det att spela flera timmar om dagen för att ha en CHANS mot de som sitter hela dagarna?

Usch så tråkigt det skulle vara, den sista punkten går väl att komma över men inte resten.

Nej, den sista går inte att komma över förresten. Döda NPCs och göra quests är värdelöst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Jag tycker spelet låter bättre efter att ha läst ditt klagande. Har inget emot ett Diablo WoW.
Bara undrar en sak...Kommer världen man är i vara som Sacreds fast 3d eller mer "gångformad" som diablo??
Någon som har nån bra länk till en sida med intressant fakta om spelet?

Världen är mycket fri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hur kul är det att claima ett område som andra kan ha - på andra servrar?
Hur kul är det att joina en corp/guild - som inte finns i hela spelet?
Hur kul är det att vara pirat - och ändå bara bli vara känd i 1/5 av spelet?
Hur kul är det att spela flera timmar om dagen för att ha en CHANS mot de som sitter hela dagarna?

Hur kul är det att vara i en överbefolkad värld som är helt full överallt? Visst att det kanske går med ett rymdspel, det enda dom behöver göra är lägga in lite tomrum så kan folk dra dit, men i ett spel med en värld som inte är likadan överallt går det inte lika lätt, om dom kör overkill och gör det asstor så kan det vara för få och det är inge kul, och om dom gör det för litet blir det överbefolkat. Däremot att dela upp på flera servrar löser det problemet, plus att det lägger in möjligheter att ha olika spelregler på olika servrar.

Och det där med att du inte är lika bra om du spelar 1 timme som om du spelar 2 timmar, hur kul skulle det vara att spendera en månad på att jobba på din karaktär för att nå något mål när du vet att det är skitsamma hur mycket du än jobbar på den, för alla är lika bra, hur mycket dom än spelar? Inte så kul.
T.ex. om jag börjar köra EVE-Online nu, så direkt när jag börjar så börjar jag med allt som du har. Skulle du tycka det var kul?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Var har du fått detta ifrån? Låter ganska korkat, de är två helt olika spel.

Jag tycker inte det låter korkat alls. Spelen har ju så att säga "en del" likheter. Båda spelen lutar rätt mycket åt hack n' slash hållet. Skillsystemen är snarlika, likaså största delen av föremåls-biten med uniqes, sets och allt vad det heter. Stora delar av dom skills som finns känns igen i Diablo II och Warcraft III. Att säga att det är två olika spel, och därför helt olika är bara dumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris

T.ex. om jag börjar köra EVE-Online nu, så direkt när jag börjar så börjar jag med allt som du har. Skulle du tycka det var kul?

Nej... Men du måste träna skills i ett år för att komma ikapp mig, och troligen spela rätt länge för att lära dig allt jag kan sen jag spelat i Maj förra året.
Däremot så behöver du självklart inte lira ett år för att ha en chans mot mig, ju flera skillpoints man har desto mindre skillnad gör de.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Jag tycker inte det låter korkat alls. Spelen har ju så att säga "en del" likheter. Båda spelen lutar rätt mycket åt hack n' slash hållet. Skillsystemen är snarlika, likaså största delen av föremåls-biten med uniqes, sets och allt vad det heter. Stora delar av dom skills som finns känns igen i Diablo II och Warcraft III. Att säga att det är två olika spel, och därför helt olika är bara dumt.

Hm, fast nu är det ju så att dom faktiskt är olika. Visst har de en del likheter, men inte e.g. mer än Diablo2 och de flesta andra MMORPGn (typ Lineage2, FFIX, EQ2). Skillsystemen är snarlika, ja, dom är det gamla vanliga klassiska som återfinns i otrlogit många spel. Föremålsbiten är det inte, visserligen ska det finnas ett fåtal uniques (som faktiskt är helt unika, dvs 1 per server) och extra bra versioner av andra (rares) men t.ex. set items finns ej och det är inte samma vikt på items som i D2. Visst att saker känns igen från D2 och W3, men ta t.ex. spellen Fireball, hur många spel har inte en spell som heter fireball och fungerar ungefär så?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

wow kommer äga

Visa signatur

- sounds like a melody -

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

Blizzard har ett team på ~60 programmerare som programmerar spelet. De har ett GM team som efter release kommer vara online 24/7 (antalet personer beroende på vilken tid på dygnet det är)

Citat:

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

Husköp kommer finnas i spelet efter release. Det finns flera quests där NPC-räder försöker ta över en by/plats, och om de lyckas så kan man inte använda den byn/platsen på X tid. (Exempel: Stitches)

Citat:

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

Talent-systemet håller på att byggas om, samtidigt som man kommer kunna specialisera sig i vissa grenar av magi, som kan låsa upp ytterligare spells. Därefter kommer det finnas hjältar som låses upp, som i sin tur har nya spells(enligt deras nuvarande plan).

Citat:

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

Så fel det kan bli. För det första är det ju spelarna som bestämmer om dom vill powerlevla, rollspela eller dyl. För det andra, så har Blizzard tagit många beslut för att göra spelet roligt för alla sorters spelare. Det finns krogar runtom i städer, som kommer främja rollspel ytterligare.

Citat:

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

Vad baserar du den informationen av? WoW har ungefär lika många raser och klasser som andra MMORPGs. Se till exempel DAoC, där finns det 3 realms, varav 4 klasser i varje realm(så vitt jag vet, var ett tag sen jag spelade), det blir 12 klasser.

Sen kommer World of Warcraft implentera hjälte-klasser och ett talent-system, som kommer göra klasserna ännu mer varierade.

Citat:

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

De flesta MMORPGs har tyska, franska och engelska servrar att tillgå, samtidigt har Blizzard inte annonserat server-strukturen på något vis. Inget tyder på att servrarna kommer vara uppsatta som Battle.net. Även om det givetvis är en möjlighet, så är det inte troligt.

Citat:

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

De flesta andra MMORPGs har en mognare spelarkrets än andra spel. Alla omogna spelare kommer inte automatiskt till WoW bara för att många finns på Battle.net. Månadskostnader skrämmer bort dessa. Detta har aldrig varit ett problem i andra MMORPGs, så det lär knappast vara det i WoW heller.

Citat:

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Det kommer finnas så många olika vapen & föremål, att det inte kommer finnas något "optimalt sätt" att bygga en karaktär på. Allt beror på vilken sorts spelare du själv är. Att föremålen inte är slumpgenererade gör bara att dom alla kommer att vara bättre designade och mer balanserade.

WoW kommer också ha föremål som bara kan fås genom PvP. Föremålen kommer inte vara speciellt mkt bättre(om något) än andra items från PvM, men de kommer ha speciella grafiska skillnader som visar att spelaren har varit aktiv i PvP.

Tycker att många av dina argument saknar grund, men du är givetvis fri att tycka vad du vill.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

Det här var det mest dumma inlägg jag har läst och du får höra det från en Didde..

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Re: Word of Worldcraft - 8 anledningar till varför spelet kommer suga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Jag har skrivit ned mina farhågor som jag har kring Blizzards uppkommande spel, WoW.

* Få kontrollanter - MMO-spel behöver ofta aktiva admins, men Blizzard är ett ganska litet företag och de kommer troligtvis att ha ganska få admins. Folk som spelar Blizzards spel har stora möjligheter att bete sig som svin utan att någonting händer. Rasism, trackasserier och dyligt reds aldrig upp.

* Spelarna är passiva - Man får som spelar inte möjligheten att lämna sitt avtryck i spelet, inga husköp eller dyligt.

* Dåligt skillsystem - Detta kan ses som positivt av de som tycker om action-rpg, men jag har svårt att se mig spela ett rpg med endast ett fåtal spells och med begränase valmöjligheter på kombinationer.

* Inget rollspelande - Spelet är designat för att powerplaya och majoriteten av de som kommer spela spelet är förväntar sig ett nytt diablo, de kommer inte att vara intresserade av att integrera med andra spelare.

* Få valmöjligheter - Man kan välja mellan ett dussin olika raser och klasser, och eftersom det finns ganska få förmågor i spelet så kommer klasserna bara att kunna spelas effektivt på ett eller ett par sätt.

* "GER?" "FR?" - Den europeiska serven kommer att ärva stora delar av Diablos och Warcrafts communities, och de är fyllda med folk som inte kan förstå Engelska. De språkliga skillnaderna kommer att hindra kommunikationen mellan spelarna.

* Dålig community - Spelet kommer som sagt att ärva spelare från Diablo och Warcraft, och de är de alla mest omogna AIM 14-isar som går att finna. Förvänta er att bli spammade med "lol!!11!!1!1!!"

* Fördefinierade vapen - De vapen och den utrustning som kommer finnas i spelet kommer vara serietillverkat a'la Diablo, det finns ett fixerat antal olika vapen att välja på och det kommer bara finnas 'ett' otimalt sätt att utrusta en karaktärsklass.

1. Få "kontrollanter"? Hur vet du det om WoW är Blizzards första MMORPG? Du måste väll komma från framtiden, ha en fungerande kristallkula eller känna folk som tar hand om saken för Blizzards räkning.

Du ska icke jämföra WoW med annat än MMORPG:s!

2. Hus kommer förmodligen, frågan är bara när. Däremot tycker jag att texturer på vapen och rustningar är dåliga. Sånt bör förbättras och man ska kunna ändra utseendet på vapen/rustningar så alla inte springer runt med liknande saker.

3. Fåtal spells? Av det jag har sett är det tillräckligt med spells.

4. Igen. Jämför inte Diablo med ett MMORPG. Du bör läsa på vad MMORPG är egentligen då dina kunskaper om detta verkar inte vara tillräckliga. MMORPG:s bygger på just integrering mellan spelarna. WoW verkar ta det ett steg längre än vanliga MMORPG:s iom införandet av större "quest" där flera grupper måste samarbeta.

5. Hmmm...det är inte få klasser i spelet då dessa kombineras med olika raser.

6. Jag är också orolig för just detta men som andra säger, avgiften kommer rensa ut rätt många av dessa. Resten bör läxas upp av GM:s och ignorera knappen.

7. "Serietillverkad" utrustning finns i alla MMORPG:s. Tror dock inte WoW kommer i närheten av det som finns i SWG och dess spelarbaserade tillverkning av produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj

Jag tycker inte det låter korkat alls. Spelen har ju så att säga "en del" likheter. Båda spelen lutar rätt mycket åt hack n' slash hållet. Skillsystemen är snarlika, likaså största delen av föremåls-biten med uniqes, sets och allt vad det heter. Stora delar av dom skills som finns känns igen i Diablo II och Warcraft III. Att säga att det är två olika spel, och därför helt olika är bara dumt.

Hmm... Hur många MMORPG:s har du testat innan? WoW ska vara mer baserat på quests än på att slå sönder monster. Dvs gör du quests så blir du högre lvl än genom att bara smasha monster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesterday
wow kommer äga

Dagens mest välargumenterat svar! Grattis!
Det är just såna som du WoW skulle klara sig bättre utan

Som nån skrev innan. WoW verkar bli ett "barnvänlig" spel. Happas spelet också kommer vara intressant för oss 20+. Mycket tyder på det men fi får helt enkelt se när spelet kommer ut. Eller ifall man kommer in i den europeiska betan :).