HJÄLP!-- Epox 8rda+rev2.1 + Athlon 2500+ = Abulansljud --HJÄLP!

Permalänk

HJÄLP!-- Epox 8rda+rev2.1 + Athlon 2500+ = Abulansljud --HJÄLP!

Hej, som topic lyder så har jag följande system:

Epox 8rda+ rev 2.1
Athlon Xp 2500+
2 twinmos 256 ddr 400.
Radeon 9600pro

Jag satte ihop systemet åt min bror och när jag först skulle boota den så detecta den cpun som en 1100 mhz, då tänkte jag bara o ställa om multibeln eller fsb:n så jag gjorde det, men när bios ska spara så blir det abulansljud och man måste dra ur strömkabeln.

Jag har nu flashat till nyare bios men det e samma sak, nu kan jag köra 2500+ men bara i 200mhz på minnerna.

Någon som har någon aning om varför den gör så?

Tack för svar // Lennis

Permalänk
Medlem

Vad ställde du om FSB:n till? Multipeln på en 2500+ Barton är låst på 11 så det spelar ingen roll, även om det gick att ändra i BIOS. Ambulansljud fick jag på mitt 8RDA3+ när jag överklockade för mycket. Om du drog upp FSB:n till 200MHz, så kanske inte processorn pallade med. Din bror kanske har fått en av de där riktigt risiga steppingarna, tror det var någon som behövde 1.9V för att nå 3200+ (200x11) med sin 2500+. Kolla att du inte har sänkt Vcoren eller någonting, och testa att höja den lite för att kolla hur högt du kan gå.

Om du bara kan köra 200MHz på minnena så är det antingen fel på moderkortet eller minnena, eftersom båda ska klara dubbla hastigheten. Jag antar att du menade 200MHz Dual vilket är 100FSB, om du menade 200MHz FSB så är det inte något fel, utan som det ska.

Permalänk

m jag menar 200 ddr för det står ngt med 100 mhz.. jag har testat optimized defaults o sen ställt fsb:n på 166 sen ställt ram busen på 100% det måste den ju klara ,, min dator gör det , samma delar bara det att jag har abit nf7-s

fattar inte va felet på skrotet är

Permalänk
Medlem

Testa dina saker på hans moderkort, hans minnen på ditt och så för någonting måste vara defekt.

Permalänk
Medlem

Snurrar alla fläktar o datorn blir inte för varm?

Permalänk

Alla fläktar är igång o tempen ligger på ca 45 grader på prollen.

Ska testa att plocka ur ett av minnerna och testa var för sig ,, funkar inte det så testar jag mina minnen..