Permalänk
Medlem

Gigabit överföring

Har 2 datorer hemma nu som jag ska skicka filer i gigabithastighet emellan.
Vilket program är det bäst att göra det med?

Permalänk
Medlem

sätt upp en ftpserver som klarar tillräckligt höga hastigheter... tex glftpd för linux eller windowsmotsvarigheten ioftpd

Permalänk
Medlem

Utforskaren???

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

en jävligt dyr router/switch svin dyra nätvärks kort o lite kunskap så fixas det nog....

Permalänk
Avstängd

svindyr ?

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Utforskaren är det absolut sämsta och långsammast om man ska skyffla filer snabbt över nätverket, särskilt om dom är stora.
Kör FTP Commander http://www.internet-soft.com/ftpcomm.htm
eller Total Commander (Windows Commander) http://www.ghisler.com

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

jag kan rekomendera NFS

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

gäller att ha snabba diskar som hinner skriva och läsa i i gigabite hastighet. En vanlig hdd gör man inte det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
gäller att ha snabba diskar som hinner skriva och läsa i i gigabite hastighet. En vanlig hdd gör man inte det

Ingen HDD gör det?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Gäller att köra med Raid diskar och/eller ram disk om man vill använda hela 1Gb/s

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Avstängd

men man kanske vill skyffla lite snabbare än typ 9-10MB/s ... upp mot 20 är ju dubbelt så snabbt en bra förbättring alltså

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har ett 100 Mbit nätverk nu och funderar på ett gigabit.

En fråga dock, redan nu går min serverprocessor för fullt när jag skickar filer till den. Finns det risk att jag inte får någon hastighetsskillnad om jag uppgraderar nätverket.

Servern är en PIII 1000 MHz, 256 MB och kör Win XP (klarar inte av något annat OS än, men försöker).

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calvin
Har ett 100 Mbit nätverk nu och funderar på ett gigabit.

En fråga dock, redan nu går min serverprocessor för fullt när jag skickar filer till den. Finns det risk att jag inte får någon hastighetsskillnad om jag uppgraderar nätverket.

Servern är en PIII 1000 MHz, 256 MB och kör Win XP (klarar inte av något annat OS än, men försöker).

Den datorn borden inte gå för fullt när du tankar, har du kolla så att inte dina diskar har börjat köra i PIO mode? Eller är det så att du använder ett budget-nätverkskort?

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Ingen HDD gör det?

Riktigt bra RAID:ade SCSI-diskar borde klara den teoretiska hastigheten.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att skicka i 800 Mbit/s med 2 st HP proliant servrar med Raid5 och gigabitnät. Rätt ok fart, men som sagt, det kostar ju en del.

Permalänk
Medlem

ellre så gör man ngt. annat under tiden... kanske spela fotboll eller gå ut och gå?? men vem vet du kanske är stressad.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Den datorn borden inte gå för fullt när du tankar, har du kolla så att inte dina diskar har börjat köra i PIO mode? Eller är det så att du använder ett budget-nätverkskort?

Jag använder ett 3com-kort som är integrerat på moderkortet. Diskarna sitter på ett Promise TX2 Ultra 133 och processorn jobbar inte så mycket när jag kopierar mellan diskarna på datorn.

Visa signatur

[ Antec Sonata + AcoustiPack I Asus P4C800-E Deluxe I P4 3.2 GHz NW I 2x512 MB Twinmos Twister I WD Raptor 74 GB ]
[ ATI Radeon 9800XT I NEC ND-2500A I Leadtek Winfast TV2000 XP Expert I Viewsonic VP 201s I LG LW20 ]
Allting har en ände, korven den har två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
Diskar med fiber anslutning gör nog det: http://www.dustin.se/shopping/ProductGroupList.asp?GROUP1=DAT...

Nej, disken klarar inte 2gb/s
Interfacet (FC) gör dock det.

Dvs om du kopplar på en massa diskar...kommer deras totala överföring klara maximalt 2gb/s över FC-interfacet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Några förslag på bra (låg CPU användande) Gigabit Ethernet-kort som har Linux drivisar?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Hedersmedlem

http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

Sattsa på något bra kort. Om vi tänker att fast ethernet lågbudgetkort använder mer processor än dyrare fast ethernet kort, så kanske det gör en skillnad på äldre burkar.
Tänk dig nu att du kanske kan fyrdubbla hastigheten, det blir mer och mer beräknande för processorn. Köp ett rejält gigabit nätverkskort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

FlashFXP vet jag klarar över 65 MB/s och säkert mer ändå. Så det som klient, ioftpd eller g6ftp 3.0 som server och sen snabba hårddiskar, rejäla nic och Win2000 eller nyare för att kärnan ska orka hantera lite av den teoretiska maximala bandbredden.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att normala moderkort (dvs med normal PCI eller nått) inte klarar 1gbit på långa vägar? Dvs vad man än köper för svindyrt gbit NIC så kommer PCI bussens slöhet göra att man inte får ut mer än ett par hundra mbit ändå?
eller har jag fel?

Permalänk

Vanlig pcibuss klarar 1007MB/s (-overhead), men då sa den dela med alla nadra kort också.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Vanlig pcibuss klarar 1007MB/s (-overhead), men då sa den dela med alla nadra kort också.

133MB/s är det väl?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Med vanliga kort utan cpu-avlastning kommer du dock inte i narheten av den hastigheten i praktiken.
1Gbps med 500 bytes genomsnittlig paketstorlek (realistiskt) skulle ge dig 250 000 interrupts/sek... Inte en chans att nagon processor klarar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
133MB/s är det väl?

1007 MBit eller 133 MByte, vilket är megabit och megabyte nu igen?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
1007 MBit eller 133 MByte, vilket är megabit och megabyte nu igen?

MB = MegaByte
Mb = Megabit

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

vad är PIO-mode?

Permalänk
Medlem

PIO är Programmed I/O, dvs cpu måste vara med vid varenda byte som skall från minnet till disk/nät eller tvärtom. Inte att föredra om du har en långsam cpu eller har hög last på systemet, dma är att föredra.
33MHz pci-bus som är 32 bitar bred klarar (teoretiskt) 33M*32=132MB/s. Men jag tror den praktiska gränsen ligger runt 100, så du kommer inte att se några högre hastigheter än så. Det finns 32-bits som kör i 66MHz också, 32*66M=264MB/s.

Det låter konstigt att cpu:n kör för fullt vid överföring, så jag skulle också säga att kolla om DMA är aktiverat på diskarna och nätverkskortet.

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.