Permalänk

Vad har jag haft sönder? >_<

Har haft problem med mitt nya twinmos 512 ddr minne, bl.a. med att installera spel så jag tänkte att jag skulle sätta i mitt gamla ram-minne och kolla om det gick att installera då. Jag var försiktig med statisk elektricitet och allt sånt där, har växlat mellan minnen förut. Men när det gamla minnet var i och jag satte på datorn kom det långa pip från moderkortet (epox) och det luktade bränt(!!) Slet ut kabeln, tog ut minnet och tror inte jag hade fel när jag tyckte att den brända lukten kom från minnet. Aja, det var ju gammalt så det var väl inte så farligt tänkte jag. Satte i det gamla minnet, tryckte på datorn, det funkade, men efter 2 sekunder kom jag på att jag hade varit och ändrat i bios lite innan, bland annat ändrat till starkare strömförsörjning och lite annat, så jag tänkte att det är bäst att jag resettar bios innan jag gör nåt. Stängde genast av datorn, resettade bioset, satte i det nya minnet igen och satte på datorn och det FUNKAR INTE :´( Samma långa pip från moderkortet...

Vad har hänt? Är moderkortet/båda minnena/processorn eller allt trasigt?

Tacksam för all hjälp.

EDIT: ingen? :((

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan vara minnet :/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Aa men grejen är att om jag luktar på det gamla minnet så luktar det absolut bränt om det, men jag förstår inte varför det nya minnet inte funkar eftersom det inte luktar bränt och jag resettade bios och allting innan jag satte i det på nytt... har provat att sätta i det i en annan minnesplats men det funkar inte heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moderkortet har nog strykt med också

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Nu har jag varit hos en kompis och testat det nyaste ram-minnet och det var inte fel på det.
Det är som 2000+ säger antagligen moderkortet som är trasigt, men finns nåt sätt jag kan vara säker på det? Kan ju fortfarande vara procerssorn eller kanske nätagget antar jag?
Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att processorn skulle kunna ta skada, antagligen så satte du inte ner minnet helt i minnes sockeln och på så sätt pajat moderkortet och minnet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Låter som om du brännde både minnet och moderkortet

Visa signatur

P4 2,4@3.0 ghz, twinmos 512mb, abit ic7, radeon 9600 pro 128mbit

Permalänk
Medlem

Nollställ "c mosen" och prova igen.

Permalänk

Har också gjort så fast inte på samma sätt. Jag råkade sätta i minnet åt fel håll så det brändes Lite klantigt men gjort är gjort. Det jag har gjort nu är att jag har beställt ett nytt minne och moderkort. Vågade liksom inte chansa att moderkortet fungerar fortfarande eller inte.

Permalänk
Medlem

Än gång för alla frågar jag: Är det "RTC RAM (CLRTC)" som är det ni kallar Cmos. Och om det inte är så vart finns Cmos och var hittar man det!? har kollat i manualen till mobot men hittar inget (Asus P4P800-E Deluxe) Antagligen har mitt Mobo också strykit med när jag satte minnet lite taskigt. Är det garanti på Mobot fortfarande om det är trasigt (köpte mobot förra veckan)

Permalänk
Medlem

Tjenare Dejavo

Ja, CLRTC är det som "vi" benämner som cmos. På ditt moderkort så sitter cmos´en en bit under dina 3 st minnes platser. Där skall det finnas ett litet runt batteri. Bredvid batteriet skall det sitta en jumper på två av 3 st piggar, för att nollställa cmos én så tar du ur batteriet, flyttar jumpern och sätter den på de två piggarna som är längst till höger av de tre. Låter den sitta kvar i några sekunder, ta sen bort jumpern, sätt i batteriet och slutligen så tar du och sätter tillbaka jumpern, denna gången på de två piggarna längst till VÄNSTER av de tre. hmmm taskig beskrivning...javisst. Men allt detta står i din manual, i vart fall så ska det göra det.

Ditt moderkort borde faktiskt inte ha pajat bara för att du satt minnet fel, men om så skulle vara så gäller självfallet garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Tjenare Dejavo

Ja, CLRTC är det som "vi" benämner som cmos. På ditt moderkort så sitter cmos´en en bit under dina 3 st minnes platser. Där skall det finnas ett litet runt batteri. Bredvid batteriet skall det sitta en jumper på två av 3 st piggar, för att nollställa cmos én så tar du ur batteriet, flyttar jumpern och sätter den på de två piggarna som är längst till höger av de tre. Låter den sitta kvar i några sekunder, ta sen bort jumpern, sätt i batteriet och slutligen så tar du och sätter tillbaka jumpern, denna gången på de två piggarna längst till VÄNSTER av de tre. hmmm taskig beskrivning...javisst. Men allt detta står i din manual, i vart fall så ska det göra det.

Ditt moderkort borde faktiskt inte ha pajat bara för att du satt minnet fel, men om så skulle vara så gäller självfallet garantin.

Jag tackar så mycket och känner mig lugnad... Nu vet jag vad Cmos är och jag vet att jag har Garantin. TACK. Skönt att kunna slappna av

Permalänk
Medlem

Inga problem Dejavo, var så lite så.

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta minnet i en annan slot?