Permalänk
Medlem

Vilka hörlurar ska jag välja?

Nu har jag börjat tröttna på ljudet i mina medföljande ipod lurar och tänkte uppgradera dom en aning.

Jag vill fortfarande ha ett par små lurar som alltså går att trycka in i örat. Det ska vara bra ljud, alltså bättre än de medföljande ipod hörlurarna. De får gärna ha bättre basåtergivning också.

Detta är i princip mina krav och priset spelar ingen jätteroll så länge de håller sig under ca 1000 kr.

Jag har sökt lite och sett att många rekommenderar Koss The Plug.

Jag vill dock vara helt övertygad om att det är dom jag ska ha innan jag lägger en beställning så därför frågar jag nu er:

Finns det några andra bättre alternativ till Koss The Plug?

Är det bättre basåtergiving i The Plug?

Tacksam över svar.

MVH

Miblom

Permalänk
Medlem

Koss The Plug har TUNG basåtergivning, de ger ordentligt mycket bas, kanske lite för mycket för en del (jag gillar mycket bas, men kör inte alltid med basförstärkning i MD-spelaren, hörlurarna ger nog med bas ändå). Koss The Plug är rätt billiga, 199kr från Netonnet eller ~175kr från koss.com, inklusive frakt från USA (tull slipper du med 99% säkerhet undan för ett så litet paket). Ett alternativ till "The Plug" är Sonys MDR-EX71. De kostar en del mer (typ 450kr), ger lite mindre bas men sitter skönare och är snyggare. För RIKTIGT bra ljud kan du satsa på ett par hörlurar från Shure, kanske E2C. Kostar strax under tusenlappen, sluter riktigt riktigt tätt i örat och ger ett väldigt klart och bra ljud (Även Koss- och Sonylurarna ger mycket bra ljud, men Shure är ännu bättre).

Alla lurar jag nämnt är av den typen att de fungerar som öronproppar och stänger ute annat ljud i ganska stor omfattning.

Permalänk
Medlem

Tackar för det utförliga svaret!

Nu fick jag en del att fundera på, hade aldrig hört talas om Shure förut. Jag kollade på deras hemsida och det verkar vara seriöst bra hörlurar, men så kostar dem ju en del mer också.

Koss The Plug verkar vara ett riktigt prisvärt alternativ. Jag var skeptisk till dem från början eftersom dem var så billiga men nästan alla verkar ha mycket goda erfarnheter av dem.

Det bästa vore om det fanns möjlighet att provlyssna och jämföra eftersom hur bra ljudet uppfattas är ganska individuellt. Själv gillar jag mycket bas så Koss The Plug stannar helt klart kvar som ett alternativ. Jag ska försöka ta reda på om det är värt att spendera ca 1000 kr på ett par Shure lurar men under tiden så kanske nån annan har förslag på bra lurar?

Förresten, har du testat dessa lurar själv?

Permalänk
Medlem

Köp The Plug,och om du inte är nöjd kan du ju köpa Shure-lurarna. Dock ska jag säga att det Koss Porta Pro borde tillfredsställa dig trots att det inte är snäckor.... Har själv två bra hörlurar (ett headset, samt Porta Pro), är liksom kung på det där med ljud i min klass

Permalänk
Medlem

The Plug ser extremt fula ut o ser inte ut att vara allt för bekväma.. Finns det inget annat alternativ i samma prisklass som har bra standard??

Dessumtom verkar inte the plug ha för bra kvalitet.. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28824...

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem

Utseendet spelar mindre roll för min del eftersom dem är mycket små, men det där klickande ljudet som en del verkar uppleva kan ju vara störande. När jag tänker efter så klickar det i mina ipod-lurar om man blåser på dem, men det är inget man märker då man lyssnar på musik.

Jag tror att jag ska följa "Rotten:s" råd att köpa ett par Koss The Plug och eventuellt senare köpa ett par Shure-lurar om jag är missnöjd. Jag hoppas och, efter det jag läst om The Plug, tror att jag kommer bli nöjd med dem. Tack alla som gjort det lättare för mig att välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miblom
Tackar för det utförliga svaret!

Nu fick jag en del att fundera på, hade aldrig hört talas om Shure förut. Jag kollade på deras hemsida och det verkar vara seriöst bra hörlurar, men så kostar dem ju en del mer också.

Koss The Plug verkar vara ett riktigt prisvärt alternativ. Jag var skeptisk till dem från början eftersom dem var så billiga men nästan alla verkar ha mycket goda erfarnheter av dem.

Det bästa vore om det fanns möjlighet att provlyssna och jämföra eftersom hur bra ljudet uppfattas är ganska individuellt. Själv gillar jag mycket bas så Koss The Plug stannar helt klart kvar som ett alternativ. Jag ska försöka ta reda på om det är värt att spendera ca 1000 kr på ett par Shure lurar men under tiden så kanske nån annan har förslag på bra lurar?

Förresten, har du testat dessa lurar själv?

Ja, jag äger själv ett par Plugs, min lägenhetskompis har E2C och en annan kompis har EX71:or, jag har provat alla lurarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

E5c var ju jättebilliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TucK
E5c var ju jättebilliga

Lägga min förmögenhet på den

varför inte ett par rejäla lurar bättre ljud och bas. sen slipper du de små jobbiga skit lurarna man presar in i örat för att nån sekund senare fara ut.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon irl bild på the plug?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triplea
Ja, jag äger själv ett par Plugs, min lägenhetskompis har E2C och en annan kompis har EX71:or, jag har provat alla lurarna.

Ok perfekt. Du sa att Shure lurarna ger ett klarare och bättre ljud jämfört med The Plug, då undrar jag bara en sak till. Hur är basen i Shure E2c jämfört med The Plug?

Om den är likvärdig då blir det ett par Shure lurar för min del utan tvekan.

Permalänk

De här lurarna är grymt sköna och otroligt bra kan jag lova: http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Permalänk
Medlem

Har en bild på mig med mina Koss Porta Pro.. tagen typ i mars eller nåt...

IRL-Porta

fet bild på dom ihopfällda:
Ihopfällda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
De här lurarna är grymt sköna och otroligt bra kan jag lova: http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Jag som precis trodde att jag snart skulle kunna bestämma mig, men icke! Nu har jag ett par lurar till att välja mellan

Hur står sig dessa mot Koss The Plug?

Permalänk

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

kan rekomenderas!:)
så har du lite pengar över också!
har haft både dessa och den tidigare veriasionen av dem och de fungerar skitbra med tanke på priset..

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Koss the plug är nog det sämsta köp jag gjort. De är, enligt mig, ett bra ljud och speciellt basen i dom. Dessvärre sitter dom varken bekvämt eller bra. I början hade jag problem att få på mig dom men lärde mig ganska snabbt. Just nu (Och jag har inte använt dom många gånger) är det nästan omöjligt att få på mig dom ifall jag inte lägger ner minst 10min/öra. Det räcker i princip att röra på sladden för att de ska falla ut ur öronen eller "felplacera" sig. Dessutom måste dom sitta helt perfekt för att man inte ska tappa bas/ljud.

Numera använder jag hellre orginallurarna (Jens of Sweden) istället för The plug.

Permalänk
Medlem

Koss the plugs ljudbild är fel. För mycket bas.

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

kan rekomenderas!:)
så har du lite pengar över också!
har haft både dessa och den tidigare veriasionen av dem och de fungerar skitbra med tanke på priset..

Har haft föregångaren och testat den där, helt kasst ljud om man jämför med t ex The Plug, som jag köpte efter de andra pajade.
Nåja, om du ska köpa The Plug måste du köpa Pro EarTip, finns på Inwarehouse, Webhallen mm. Du kommer garanterat bli nöjd då, låter nämligen inte som du är en ljudfil direkt.
Och det här med att pluggarna trillar ur öronen, så kan det bara bli om man sätter in dem fel, har nämligen aldrig hänt mig!

Men som sagt, är du ute efter en mer rättvisljudbild än The Plugs så ska du nog satsa på Shure E2c.

Visa signatur

Nikon D40x, Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED, Nikon Nikkor AF 50/f1.8D, Nikon SB-400, Velbon CX580

Permalänk
Medlem

Mina The Plug har aldrig heller ramlat ur. Man får även med sex kuddar till i olika storlekar för att ha några som passar just sitt öra

Visa signatur

Jocke är bäst, ingen protest

Permalänk
Medlem

Det blir ett par Shure E2c hörlurar för min del och hittills verkar webhallen ha bästa priset på 795 kr. Om det är någon som vet var man kan köpa dem till ett bättre pris så får ni gärna säga till

Permalänk
Citat:

Ser ju helt farliga ut.

Permalänk
Medlem

E2c är lite för dyra för min smak, men the plug verkar vara bra. Men akta er för HE580 (Philips) för deras muffar/kuddar trillar ut snabbt och det kostar 10kr/st. Rätt så jobbigt när man cyklar, sen när man ska stoppa ner de -oppps- en av kuddarna/muffarna är borta! Trögt också att teknikmagasinet inte har de så man måste beställa och det leder till en vecka utan MP3 spelaren = döden!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miblom
Jag som precis trodde att jag snart skulle kunna bestämma mig, men icke! Nu har jag ett par lurar till att välja mellan

Hur står sig dessa mot Koss The Plug?

Jag tycker inte så värst bra om The Plug. Visst har de hyffsat ljud, men på något sätt tycker jag inte om dem alls. Alldeles för överskattade lurar om du frågar mig. Enda jag kan säga är att Sony-lurarna är grymt bra!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Sennheiser PX100

Bra ljud och bekväma. Jag har använt mina rätt så flitigt, både till att lyssna hemma, på bussen och i skolan med MP3-spelaren. Fungerar även bra när man är ute och cyklar eller går.

Enda problemet är att de inte är särskilt möss-kompatibla vilket ställer till med förtret på vintern när det är väldigt kallt ute.

De är hopfällbara och tar väldigt lite plats när man vikt ihop dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Visa signatur

Kamera | Nikon F80 | Sony DSC-F828 | Fler Fotografier |
Hembio | Plasma PDP-435XDE | VSX-AX5i-S | DV-868AVi-S | Chippad Xbox med HD-AV |
Dator|SS51|512Mb 2T|2.53GHz|TFT 191T|9700pro|2*120 1*300GB|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ted Baker
Mycket bra hörlursforum:

http://www4.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Verkar vara ett gäng riktiga audiofiler där

Det verkar som om att dom tycker att Shure E2c är en bra hörlur för att vara så "billig". Känns inte som att jag tänker spendera $700 - $1000 på ett par hörlurar som vissa andra där

Nu fick jag även bekräftat att E2c har grym bas, så nu är det dags för mig att lägga en beställning.

Permalänk
Medlem

Grym bas var väl kanske att ta i. Men det beror väl på vad man menar med grym. Jag skulle vilja kalla den bra eller lagom. För mycket bas är hemskt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

I samma prisklass som The Plug hittar du annars Sennheiser MX-500. Och iom det kan du helt sluta leta! Visst finns det bättre snäckor ändå, men då får du räkna med fyrsiffriga belopp,