Permalänk

vad kostar plåt/aluminium?

Tänkte kanske ha plåt/aluminium eller annat metal på mitt trä chassi som är på gång.

Men hur mycket kostar det?

Någon som vet vilket material man ska ha för att polera den då? så det blir som en spegel nästan.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

väldigt olika, men jag vet ett ställe där dom säljer aluminium för 40kr/kg

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

40kr/kg är ju billigt. Vad kostar plåt eller annat material?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

en 25x40 kostar 39:- på clase

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk
Medlem

Metallvaruhuset tar 150 kr/kg eller 50kr/kg från deras spill

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Edit: det jag nämde var spill aluminium, men det går väl nästan lika bra det

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Hur stora bitar är det du ska ha?
Tjocklek?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
40kr/kg är ju billigt. Vad kostar plåt eller annat material?

Plåt är inget material, det är ett format.

Permalänk
Medlem

Hur många kilo aluminium blir det om man skulle göra ett chassi av bara aluminium?

Permalänk

Är det alu plåt brukar man väl inte köra efter vikt utan yta

220kr per kvm meter tror jag dom tar om det inte är eloxiderat, 1.5mm tjockt

Permalänk
Medlem

ToTe Hur många liter dricker man om man är törstig?

Det beror ju på hur tjockt gods du ska använda, och hur stor lådan skal vara, samt hur mycket du kommer använda till insidan av lådan.
Du får helt enkelt räkna på det.

SvenJohan Menar du Eloxerat eller Oxiderat? Och vem är "dom"?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Vilket material är bäst om jag vill att den ska poleras så det blir som en spegel?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Försök hitta lite större spillbitar. Det blir betydligt billigare.

Permalänk

Jo, men jag vill veta priser på lite delar innan man sticker iväg till butiken.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Då kan du ju ta och ringa till butiken och fråga. Alternativt maila.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Du får väl bäst svar om du frågar direkt i butiken. Alla har väl olika priser.

Permalänk

jo det är sant. Någon som vet vilket material man ska ha för att polera den då? så det blir som en spegel nästan:D

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
jo det är sant. Någon som vet vilket material man ska ha för att polera den då? så det blir som en spegel nästan:D

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29290...

Permalänk

Jo den har man sett. Men vad ska man ha för material?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med någon firma som rekonditionerar bilar, de kan ge dig tips på vilka produkter du kan använda. Gula Sidorna funkar till det.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

ok iom folk verkar sega på att svara på din fråga så
antagligen vill du ha aluminium till ditt chassi för att det är lätt, rostfritt blir väldigt blankt men är tungt, krom blir ännu blankare, men är tungt.
så du sja ha aluminium, -" bra då tar jag o köper en bit" tänker du ju, men nu har jag då fått lära mig på metallvaruhuset i malmö att det finns olikla sorters aluminium, du ska ha en som heter aluminium 7075 som är lite sprödare och lite hårdare och går att polera lättare.
Aluminiumet på classe är alu 4045(tror jag de heter) och är mjukare och segare, o väldigt svårt att polera.

Permalänk

var kan man skaffa sig aluminium 7075 då? finns det i byggvaruhus?

Stålplåt, är det något bra?+

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
ok iom folk verkar sega på att svara på din fråga så
antagligen vill du ha aluminium till ditt chassi för att det är lätt, rostfritt blir väldigt blankt men är tungt, krom blir ännu blankare, men är tungt.
så du sja ha aluminium, -" bra då tar jag o köper en bit" tänker du ju, men nu har jag då fått lära mig på metallvaruhuset i malmö att det finns olikla sorters aluminium, du ska ha en som heter aluminium 7075 som är lite sprödare och lite hårdare och går att polera lättare.
Aluminiumet på classe är alu 4045(tror jag de heter) och är mjukare och segare, o väldigt svårt att polera.

Krom är ju ingen "plåt" man köper utan är en beläggning.
Ungefär som eloxerad aluminium.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

om vi nu e petiga här så hör inte eloxering hemma här, de är en metod. o de e fortfarande aluminium då, o de e fanomig inte blankt, men skitsamma, löjligt att ens diskutera:P

nä krom används ju ofta som ett "överdrag" på annan metall, men de e egentligen de bästa, ur blankhets synpunkt.

stålplåt, hum, ja de blir nog spegelblankt efter ett tag, men de e hårt som anus och lika tungt därtill.

alu 7075 kan du få tag på www.metallvaruhuset.se ,men du kan prova med plåtslagare, du måste snacka med folk som har lite längre insikt än att de bara tror att aluminium är aluminium bara:P