Vad händer om mailservern inte är igång?

Permalänk

Vad händer om mailservern inte är igång?

Hejsan!

Jag har en dator som är på nästan alltid. Enda gången den är avslagen är när den startas om.
På min dator kör jag en egen mailserver. Vad händer om det skickas ett mail precis när min dator startas om?
Kommer det fram så fort jag startar datorn, eller kommer det aldrig fram?

Mvh //Niklas

Visa signatur

//Nicke

Permalänk
Hedersmedlem

Då kollar mailservern som skickar om det finns några fler MX-records med lägre prioritet än det den först försökte leverera till. Finns det fler försöker den leverera mailen dit. Finns inga MX-records försöker den med A-pekaren för den aktuella domänen.

Skulle alla mailservrar vara nere brukar de vanligtvis köas och försöka skickas vid ett senare tillfälle, detta är dock ganska individuellt och en sak man brukar kunna ställa in och är således ingen man kan ta för givet.

Om du vill vara säker på att mailen alltid kommer fram kan man ha en eller ett par backupmailservrar som i sin tur försöker leverera till den primära mailservern tills den kommer upp igen.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sätta upp en backup-mailserver. En sak som förvirrar mig är hur jag skall få mailen som har skickats till backup-servern överförd till den vanliga servern. Någon som kan förklara det för mig?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Beror på konfigureringen. Din backupmailserver ska veta att den är backup mx och ska skicka vidare mailen till rätt host sen.
Vilken MTA kör du?

En bra grejj är ju att ha sin backup MX på ett annat nät än den primära. Förutsätter iofs. att du har uppsäkrade DNS-servrar också på olika nät som kan svara om din "primära" går ner.