Moddat klart mitt PC70 (för stunden ivf.) MOEMDÖDARE!

Permalänk

Moddat klart mitt PC70 (för stunden ivf.) MOEMDÖDARE!

Tja nu kommer det lite bilder...

Fronten är till utsidan helt original.

Till sidan hade jag köppt ett "serverfönster" från G-tek. Då jag inte ville att det skulle synas att det var ett färdigt fönster komponerade jag en egen form. Tycker jag lyckades dölja att det är en köppt plexiskiva ganska så väl:

Insidan:

Radiatorn i "taket"

Från utsidan:

Radiatorn i fronten var lite jobbigare att montera. Först fick jag borra bort popnitarna som fäste hållaren för HDD-racket. Sen borra nya hål att montera det i. Resultatet blev ett HDD-rack flyttat ~2.5cm bakåt. Dock räckte inte det. Dels behövdes plats längst in för slangarna, och dels så behövdes det lite mer plats för fläkten. Blev att såga lite till...

Resultatet:

Racket går nu finfint att skjuta fram och tillbaka precis som det ska:

Och radiatorn frmifrån sätt:

Pumpen:

Jag var tvungen att använda samma slang som i förra lådan då de inte hade någon inne i butiken när jag handlade. Det slutade med att ingen slangbit var tillräckligt lång. Så jag tog två nipplar och lödde ihop dem med varandra på spisplattan med lödten. Fungerar finfint!

Sen fick nordbryggan en fin liten Processorkylare :

Vad tycker ni om mina fina kondensatorer på moderkortet då?

Ska köpa nya på elfa sen. Tacka vet jag hålmonterat.. Det GÅR ju ivf att byta Datorn fungerar trotts de fina kondensatorerna. Lär ju knappast bidra till stabila spänningar, men funkar det så funkar det. Datorn hänger sig inte så ofta så jag överlever

Vad tycker ni?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Fina kondisar . F.ö fint chassi!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Tackar Jag vet.. det är svårt att komma upp i samma klass som kondingarna me chassit, men jag har gjort mitt bästa

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

fint fint.. gillar dock inte plexi på sidan..

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

snyggt! riktigt stilrent

Permalänk

Snyggt!! Balla kondingar oxå som sagt

Men det bästa tycker jag ändå är hårddisken bakom diskett-sloten!! Hur går det? Stoppar man in magnetdiskarna där eller? Haha Sätt bara en eltejp över från insidan så ser det bättre ut Eller varför inte en Knightrider mod?

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk

Haha, anledningen till att hårddisken fick sitta där var för att annars nådde inte IDE-kabeln till både disken och CD-romen
Sen när jag skaffar ett kontrollerkort kan jag flytta bort hdd'n.
Det är i princip bara när man tittar rakt framifrån med blixt som man ser hårddisken. Annars är det bara svart.

BoLLeN:
Jo jag håller med dig till viss del. Funderade länga på om jag skulle ha plexi eller inte... Till slut när jag hade moddat allt annat å lådan endå såg nästan helt "omoddad" ut tyckte jag det kändes lite surt ville ju visa vad jag gjort på insidan! Hade ju faktiskt lagt ner en hel del tid på just insidan. Sen tyckte jag att jag fick till fönstret att fortfarande vara ganska "cleant". Tycker det passade bra med den kromade listen. Sen bröt det lite från allt annat fyrkantigt som jag tyckte såg lite tråkigt ut.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Nice jobbat. Var har du fått den radiatorn i taket från? Och presterar den bra? Har en sån liggandes nämligen, ser relativt exakt likadan ut, tyckte den var bra

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

väldigt snyggt. Tycker du ska vattenkyla gpu eller något annat också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Nice jobbat. Var har du fått den radiatorn i taket från? Och presterar den bra? Har en sån liggandes nämligen, ser relativt exakt likadan ut, tyckte den var bra

Jag har ingen aning om varifrån den kommer... Köppte den från en kille över internet för 50:- Jag tycker den har fungerat bra. Nu har jag dock tryckt in en heatercore också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
väldigt snyggt. Tycker du ska vattenkyla gpu eller något annat också

Det kommer... Har inte pengar just nu bara. Grejjorna till lådan gick väll på strax över tre tusen :/ men det lär inte dröja så länge innan det kommer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för radiator du har i fronten? Jag har också velat trycka i vattenkylning i min PC70 men jag vet inte riktigt vad som får plats.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle satt radiatorn där fram...nu kommer du ju att få varmluft över diskarna och in i resten av burken? Men du kanske inte ska överklocka så hemskt mycket (tänkte på värmeutvecklingen....).

Donan Fear: Jag har PC75 och såhär löste jag det, man rymmer rätt mycket :).

Inte bästa bilden men du får en överblick iallafall, ligger även fler bilder under /datorn katalogen.

Sidan

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

OC&Burn:
Luften är knappast speciellt varm...kanske skiljer någon grad men det är ingen större skillnad.

[EDIT] Det är en Heatercore som sitter i fronten.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
OC&Burn:
Luften är knappast speciellt varm...kanske skiljer någon grad men det är ingen större skillnad.

[EDIT] Det är en Heatercore som sitter i fronten.

Beror som sagt på överklockningen. När man börjar komma upp i 120-130W+ bara på CPU:n (jag kör NB med 2V också) så börjar det bli rätt varm luft.

Använder man en starkare fläkt så får man ju bättre drag & kallare luft (kör papst 120mm), men det blir ändå rätt hett. Men du ska som sagt kanske inte klocka så farligt?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Vet inte om jag skulle satt radiatorn där fram...nu kommer du ju att få varmluft över diskarna och in i resten av burken? Men du kanske inte ska överklocka så hemskt mycket (tänkte på värmeutvecklingen....).

Donan Fear: Jag har PC75 och såhär löste jag det, man rymmer rätt mycket :).

Inte bästa bilden men du får en överblick iallafall, ligger även fler bilder under /datorn katalogen.

Sidan

Jag tror diskarna lär klara sig fint även om de nu skulle råka komma komma upp i 35 grader. Detta lär nog ändå inte hända om det inte är en riktigt varm sommardag. Under 45 grader så är det lungt. Det som är det viktiga är att inte ha snabba temperaturväxlingar, då detta sliter mer mekaniskt när metallen expanderar och krymper om vart annat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag tror diskarna lär klara sig fint även om de nu skulle råka komma komma upp i 35 grader. Detta lär nog ändå inte hända om det inte är en riktigt varm sommardag. Under 45 grader så är det lungt. Det som är det viktiga är att inte ha snabba temperaturväxlingar, då detta sliter mer mekaniskt när metallen expanderar och krymper om vart annat.

Jag har en disk bakom 2x80mm fläktarna i fronten, en raptor 36gb. Den blir skapligt varm redan där, om jag sedan skulle ha haft min Heatercore framför som för nuvarande spyr ut rätt varm luft, ja då skulle jag nog legat en bit över 50C på disken iallafall.

Allt hänger som sagt på värmeutvecklingen på de komponenter man ska vattenkyla.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Byt kondingar så snart som möjligt innan nåt går sönder. Hade samma problem på mitt moderkort och (minst) en spänningsregulator var GLÖDHET. Nu när jag bytt så är den bara ljummen. Var nog bara en tidsfråga innan den skulle ge upp.

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Hur fick du fast cpu kylaren på NB:an?

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

anemo:
Låter ju inge bra :/ Vad körde du för Vcore då?

G4jm0r:
Jag la en liten klutt Super Attak Gel i varje hörn och AC3 i mitten.

OC&Burn:
Kör just nu 190 x 12.5 @ 1.96V Inte alls lika mycket klockat som du verkar köra men endå. Diskarna i fronten ligger nu på 39C de har öket ~4C från originalklockningen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
anemo:
Låter ju inge bra :/ Vad körde du för Vcore då?

G4jm0r:
Jag la en liten klutt Super Attak Gel i varje hörn och AC3 i mitten.

OC&Burn:
Kör just nu 190 x 12.5 @ 1.96V Inte alls lika mycket klockat som du verkar köra men endå. Diskarna i fronten ligger nu på 39C de har öket ~4C från originalklockningen.

Alltså jag säger det inte för att vara dum. Bygget är snyggt & verkar fungera fint. Säger bara att om du börjar slänga in fler saker i din slinga och överklockar din CPU lite mer så kommer diskarna att få det varmt :). Bara av omtanke :).

39C är väl "idle" då antar jag, vid belastning så stiger nog tempen en 5C iallafall. Men 39C som du säger är ju inga som helst problem! Hoppas du får det skoj med kylningen!

/OC&Burn

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Jo precis, det är idle. Men vid full load (Prime i 2h) så låg diskarna på typ 43C Och det är ju knappast skadligt

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
anemo:
Låter ju inge bra :/ Vad körde du för Vcore då?

Då satt det en P3 866 på moderkortet som jag gav 1.7 el 1.75 Volt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk

Ok, aja mina spänningsregulatorer är ju inte direkt svala om man säger så, men det har de iofs alldrig varit häller.
Blir till att åka till elfa och köpa nya kondingar. Tror ni det gör något om man tar med större kapacitans? Jag tycker det borde bli bättre, men det beror ju på vilken uppgift de fyller. Är de där för att stabilisera strömen så är ju större oftast bättre... De på moderkortet har värdena 2200uF 10V. Jag hittade några på 2200uF 16V, de är då lite större rent fysiskt, men då tål de lite mer å andra sidan. Så de inte pajjar som de andra.
Det jag funderar på är att kondensatorer man köper är ju specifierade till ex. 2200uF, men sen har de flesta en tolerans på +- 20% vilket ju är ganska mycket... Vågar man köra på en sådan? eller ska man hitta någon med lägre tolerans?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

hur har du fäst radiatorn på toppen?, jag ser nämligen inga skruvhål på toppen

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
hur har du fäst radiatorn på toppen?, jag ser nämligen inga skruvhål på toppen

Skulle tippa på att gjort som jag gjorde. Du ser stängerna som är dragna genom radiatorn, dom fortsätter troligen upp genom en shroud och sen upp till fläktgallret på ovansidan.

Då sätter du bara muttrar eller liknade på båda sidor & drar åt tills dess att radiatorn sitter bra = klart.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Precis som OCBurn skriver så sitter den fast såhär:

Hoppas du förstår nu.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa shrouds som du säkert vet vad det är, annars så kan du se en på mina bilder. Du får bättre temperatur pga att fläkten slipper "döda punkten", alltså mitten av fläkten ligger inte mot radiatorn = luft kan dras igenom/blåsas igenom även där.

Sen så blir det även tystare pga att luften inte "viner" lika mycket när luften går igenom radiatorn.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

OC&Burn:
Jo jag vet vad en shroud är. Problemet är att de är inte så billiga, så jag tänkte jag skulle göra eget. Men sen har det inte blivit av. I fronten får det inte platts häller. Allt är precis redan nu.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
OC&Burn:
Jo jag vet vad en shroud är. Problemet är att de är inte så billiga, så jag tänkte jag skulle göra eget. Men sen har det inte blivit av. I fronten får det inte platts häller. Allt är precis redan nu.

Ok, men i taket så borde du kunna klämma in en :).
Jag har testat göra i aluminium också, det funkade utmärkt!
Kan visa nå bilder på bygget om du är intresserad. Det här är en polares burk, gjorde samma shroud.

Shroud

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

OC&Burn:
Får se vad som händer.... Har lite bitar alu kvar sen jag såga ut fönstret. Blir kanske en shroud av dem sen

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |