Permalänk
Medlem

Trimma kylskåp!

kan man byta ut peltier elementet i min minikyl till ett kraftigare 85w pelt. funkar den på den vanliga spänningen lr måste man göra en spännings modd i den

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt men jag tror så är peliter elementet över 70w så krävs det vatten kylning till att kyla den.. Men dom flesta går på 12v så det ska nog va samma! annars kör med multi meter i din minikyl..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

okej men vatten kylning låter lite väl extremt. men om man sätter dit en kopparfläns o lite artic silver i mellan o en anan 120 fläkt borde väll räcka för att kyla elementet

Permalänk
Medlem

Min minikyl kör 85w. Går ganska så bra med luft. Iofs ett hemmabygge.
Använder mig av en fläns för en P4.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Vet inte exakt men jag tror så är peliter elementet över 70w så krävs det vatten kylning till att kyla den.. Men dom flesta går på 12v så det ska nog va samma! annars kör med multi meter i din minikyl..

Antagligen så får du ner temperaturen så pass mycket att du inte skadar elementet iaf, men frågan är ju om du får ner den så pass mycket att du faktiskt tjänar något jämfört med det elementet som redan sitter där.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

mm men kylen är ju så seg tar ju flera timmar innan den blir sval igen när man har öppnat dörren. Men kan man inte istallera en fläkt i den för att cirkulera kallluften effektivare funkar det??

Permalänk
Medlem

Hur ser kylelementet ut på insidan? En fläns? På min har jag satt en fläns med en liten fläkt på och det blir kallt såfort man stänger dörren.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
mm men kylen är ju så seg tar ju flera timmar innan den blir sval igen när man har öppnat dörren. Men kan man inte istallera en fläkt i den för att cirkulera kallluften effektivare funkar det??

Jo, det bör fungera bra. Om inte annat så ger det en jämnare temp i lådan, normalt så blir det ju mycket kallare på ena sidan. Men se till att sätta både en kylfläns och en fläkt på den kalla sidan, inte bara en fläkt för det blir inte alls lika effektivt.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Inaktiv

Hur kalla blir egentligen era kylskåp?
Mitt blir bara ca 15grader och jag vill självklart ha den kallare.

Permalänk
Medlem

Kan behöva bättre nätagg, strömstarkare, och kanske som sagt andra spänningar, Det du skulle kunna göra är att försöka kyla den peltiern du har bättre, med en större kylfläns, kanske en i koppar? Det kan göra mkt!

Permalänk
Inaktiv

det roliga är att det är ett 300W som sitter i. Jag kyler den peltiern jag har nu (90W) med en 120mm som blåser uppe ifrån och 2st som blåser från sidan (en blåser mot, den andra ifrån). Det är en P4 kylfläns som sitter i.

Permalänk

Mitt går väl ner mot 5 grader tror jag, och kan värma upp till 65 grader.