Permalänk

Lite problem med grabbens dator

Min grabb har lyckats med nåt så att skärmen ej startar. Det sista han gjorde var att ändra upplösning för skärmen, det är vad jag tror eftersom han inte riktigt kunnat förklara exakt vad han gjorde, grabben är bara 8år så det kan vara svårt att veta vad allt kallas då.

Det jag har provat är att testa skärmen på en annan dator och den fungerar. Sen har jag provat att byta grafikkort i datorn men det gjorde ingen skillnad alls.

Grabbens dator är en billig maskin (Explora) som vi köpte till barna för några år sen. En Duron 700 med okänt moderkort, 196mb RAM och grafikkortet var ett ASUS GF2MX.
Det är alltså inte hela världen om nåt har pajat totalt eftersom det är tänkt att han ska få en bättre dator som klarar av dagens spel lite bättre.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Kolla så att uppdateringfrekvensen är inom intervallet som skärmen klarar.

Enklast ställ ner den till 60Hz, koppla på en annan skärm så kanske det går , och funkar det då så vet du vad det är.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

Han har säkert försökt ställa in uppdateringsfrekvensen(Hz) på datorn, för mig brukar det bara vara att starta om datorn så funkar det igen.

Visa signatur

AMD64 3000+ | HIS Radeon 9800 Pro ICEQ | MSI K8T Neo2 | TwinMOS 512mb Dual Channel

Permalänk

Kan det vara så att han använt tv-ut? Råkar man starta datorn med endast tv-n inkopplad så blir den automatiskt primär skärm - och inga signaler skickas till monitorn.

Bara en tanke...

Om du hinner se något innan själva Windows startar, tryck på F8 och välj att starta i VGA-läge.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om man byter upplösning och det bara fladdrar (funkar ej) och råkar trycka på enter så väljer man ju den ändå.... Men sen vet jag inte om det försvinner när man startar om men så kan det ju vara...
Den andra datorn som du testar den på är antagligen inställd på en annan upplösning som skärmen klarar.

Testa att koppla på en annan skärm och ställ ner upplösningen till det som du hadde innan grabben pillade....

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem

På vissa datorer (Vet inte vad det är för något i dessa som gör att det händer..) Ändras inte hz / upplösningen tillbaka till en som stöds när man startar om.

Däribland min... Råkade köra för högt och tryckte "Ok" istället för "Verkställ".

Fick inte ens bild när datorn bootade innan windows.

Gjorde bara så att jag lät datorn starta upp, måfå-klickade tills jag kom in på gästkontot, gjorde ett enkelt högerklick, tryckte E (då öppnas egenskaper..) tryckte pil > 4 ggr, sedan TAB 1 gång, därefter håller man inne pil < en stund, så dras res. ned till minimum. Sen tab 6ggr, då kommer du till verkställ, tryck enter , klart

Kanske finns enklare sätt, men detta dög för mig

Du kan ju även starta i felsäkert läge...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

M det var det jag tänkte... men det borde ju gå på nått annat sätt... Felsäkert läge låter bra...
Mega man, När datorn håller på att boota ( ifall det är XP) tryck F8, innan windows börjar ladda, Välj starta i felsäkert läge i menyn och när datorn startat försök då att ställa upplösningen till nått lägre som fungerar.

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06