Permalänk

CPU temp?

Enligt min dator så bli min CPU lite över 70C när jag belastar den en aning. Då har jag ändå en "Zalman Quiter CPU cooler CNPS70000B-CU" Som ska vara väldigt bra.
Så min tanke är att kanske temp sensorn hos datorn är lite sämre..
Min fråga är då. Borde inte kylflänsarna bli väldigt varma om CPU:n ligger på över 70C?
Jag har en P4 3Ghz Prescott.
Ett PC Radeon 9600PRO med Heatpipe (Zalman) med fläkt.
En vanlig fläkt fram som suger in luft, en bak som blåser ut.
Mitt moderbord är ett Chaintech 9PJL2.

Vore väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk

skulle min cpu ligga på 70 skulle jag stänga av datorn direkt blev typ orolig när min låg på 45, fast riktade en bordsfläkt in i den och då sänkte jag tempen med typ 15grader.

Visa signatur

Att äga eller inte äga....

Permalänk
Medlem

Har hört att den inbyggda tempsensorn på Socket A mobos kan visa väldigt fel i vissa fall men du har ju inget Socket A mobo...

Men vad använder du för att mäta av tempen läser du av den i BIOS eller i något program i windows ?

Permalänk
Medlem

jag har för mig att om du flashar ditt BIOS till senaste versionen, så kanske de hjälper, en kompis till mig gjorde de, och den sjönk i temp.... annars skulle jag föreslå KRAFTIGT att du ökar på kylningen till chassit, det är den som antagligen gør att din prolle e så sjukt varm, liksom, min e 60 C, men 70 e liiite mycke....

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk

min idle temp ligger runt 48-50C
Ska testa med lite andra fläktar kanske...
Funkgerar inte det så testar jag att flasha bordet.

Jag använder program i windows.
Och jag har socket 478

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

Montera om flänsen å se till att den har full kontakt

Permalänk
Medlem

En stor faktor på CPU tempen är luftflödet i burken, jag hadde så Hårdiskarna blåste in i burken föurt och nu vänta jag på dom så dom blåser ut hårddisk värmen ur burken innan detta hadde jag full load på 65º, nu har jag 50º...

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

VILKEN TEMP ÄR OK PÅ CPU JAG HAR RUNT 45 GRADER?!!

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem

DET ÄR OK

Permalänk

SLUTA ANVÄNDA CAPS DIN TÖNT

Visa signatur

Dator #1 ABIT NF7-S | Barton 2500+@2.2ghz | 512 mb ddr 333 @ 400 mhz | R9800Pro 430/371 | 320 gb 2 HDD

Dator #2 ABIT KD7 | Barton 2500+ | 256 ddr 333 mhz | GF 440 MX > snart 9800SE @ Pro | IBM 30 gb

Permalänk

Jag vände lite på fläktarna och fick ner tempen till 62C FL men tempen i burken ligger då på 42C lite väl högt. Intel vill att man ska 37C.

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

jag har normalt en varm sommardag chassitemp 28-30 och cputemp runt 50

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk

Copy, använder du samma system som jag?

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

hmm låter lite halvskummt detta...mitt moderkort e varmare än prollarna =O moderkortet har en temp på 57 grader å prollarna på 45 till 50....woot?

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans att Prescott är lite varma av sig ... och att de tål värme lite bättre

Permalänk
Medlem

men e d inte konstigt att moderkortet e varmare än cpu:erna?

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk

Jo det är väldigt konstigt. Kanske lite fel på sensorerna?!

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
En stor faktor på CPU tempen är luftflödet i burken, jag hadde så Hårdiskarna blåste in i burken föurt och nu vänta jag på dom så dom blåser ut hårddisk värmen ur burken innan detta hadde jag full load på 65º, nu har jag 50º...

jag har 2 fläktar i fronten framför minda hårddiskar som blåser in... det sänker tempen på hårddiskarna med 20-30 grader.. ska jag vända på dom så att dom blåser ut menar du?

Permalänk

hehe jag har fan en chassi temp på 28 grader cpu:n kan jag inte kolla än.. (har inte sattt dit temp sensorn)...

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Ojojoj.. mitt chassi ligger på 40 grader, prollen ligger på 52 grader. Rummet bör kanske nämnas också, just nu 26,5 grader. Puh.

Permalänk
Medlem

jag har iof 4 st chassifläkat i min burk...ska kanske tilläggas att burken är helt av plexi och detta kyler väl kanske inte best av allt...men d e skummt endo =/

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

MB temp 38 grader cpu temp 59 grader.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem

min ligger på 60-70 grader å ha gjort det i 2 år å den rullar på fint

Visa signatur

amd 2x

Permalänk
Medlem

mitt chassi ligger runt 26... o min prolle på 40

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

mitt chssi e typ 26-32 cpu:n ligger vid 40-50

Visa signatur

AMD 2400+ | Thermaltake Xaser III VM2000A Lanfire | JETWAY V266B | 2x 512 DDR PC2100 | Geforce4 TI 4200 | 1x WD 250 GB HDD | Windows Xp

Permalänk
Medlem

chassi 26 och cpu 35

Permalänk

Vid full load ligger min CPU på ca 40 och chassit på ca 50. Är det bara jag som tycker det verkar mysko? Hur faan kan CPUn vara kallare än chassit?

Permalänk

Re: CPU temp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AbbeBabbe
Enligt min dator så bli min CPU lite över 70C när jag belastar den en aning. Då har jag ändå en "Zalman Quiter CPU cooler CNPS70000B-CU" Som ska vara väldigt bra.
Så min tanke är att kanske temp sensorn hos datorn är lite sämre..
Min fråga är då. Borde inte kylflänsarna bli väldigt varma om CPU:n ligger på över 70C?
Jag har en P4 3Ghz Prescott.
Ett PC Radeon 9600PRO med Heatpipe (Zalman) med fläkt.
En vanlig fläkt fram som suger in luft, en bak som blåser ut.
Mitt moderbord är ett Chaintech 9PJL2.

Vore väldigt tacksam för svar.

Är det så att kylflänsen inte blir varm så är kylarn garanterat felmonterad. Tror inte att sensorn visar så mycket fel. Montera om den och smeta på lite as5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Vid full load ligger min CPU på ca 40 och chassit på ca 50. Är det bara jag som tycker det verkar mysko? Hur faan kan CPUn vara kallare än chassit?

Om din chassitemp är på 50 grader bör du allvarligt skaffa dig en chassifläkt, eller om du redan har det måste du ha gjort något kardinalfel eller så mäter din sensor fel.

Min CPU ligger på ca ~50 grader idle, 55-60 fulload ungefär.
Systemtempen ligger på 35 grader.

Visa signatur

must!

Permalänk

Re: Re: CPU temp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Är det så att kylflänsen inte blir varm så är kylarn garanterat felmonterad. Tror inte att sensorn visar så mycket fel. Montera om den och smeta på lite as5

Kylflänsen bli varm. Så det är inte felmonterat och jag använder AS5 och har regjort allt innan med t-röd.
Jag tror att boven i dramat är för dåligt luftflöde i min burk. Jag har en temp på 42C i burken. Jag ska göra ett nytt hål på sidan av burken i nederkant och se om det hjälper.

Tack för svaret

Visa signatur

The Lost King!