Permalänk
Medlem

Dött AN7

Jag byggde just dator på ett AN7 moderkort åt en kollega. Allt fungerade perfekt sen idag när jag skulle visa honom datorn var den stendöd. Snacka om pinsamt. Det konstiga är att jag inte ens rört datorn sen den fungerade perfekt.

Testade alla komponenter på ett annat AN7 där prylarna fungerade perfekt. Alltså moderkortet är dött helt utan anledning, varken CMOS eller något annat fungerar. Moderkortet visar igen bild och ger bara felkoden 9.0.

= "Complete uGuru initial process, AWARD BIOS take over booting job"

Någon som har en aning om vad fan som kan ha hänt?!

Permalänk
Medlem

de hände samma sak för mig, byggde ihop en dator åt en kompis med AN7 och en 2500+.. från början funkade allt fint.. sen prova vi klocka lite, ställde upp fsbn till 180 och de funka hur bra som helst.. sen skulle han på lan, när han kom fram funka inte datorn.. provade allt. inget funkar.. skumt

Permalänk
Medlem

Prova systemet utanför chassit.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Prova systemet utanför chassit.

Redan gjort ingen skillnad.

Det störda är att jag körde senaste BIOS versionen från Abit och att datorn vid tillfället var helt nollställd. Jag väntar nämligen på en ny processor från itbutikken till burken.

EDIT: Problemet är löst, Overclockers.se som sålde kortet fick göra en "hotswap" på BIOS´et så fungerade det sen.

EDIT II: Måste tyvärr meddela att hotflasningen fick datorn att starta upp och visa BIOS och så men BOOTA från CD eller HD är bara att glömma trotts att HD + DC hittas av BIOS klockrent. Dem kommer inte så långt att man ens ser windows loggan innan skärmen blir svart i 20sek sen blinkar en blåskärm till blixtsnabbt och datorn startar om

Har provat hårddisken i andra datorer och det fungerar utmärkt att bota XP.

Har provat att skriva om MBR och BOOT på hårddisken genom en annan dator.

Har provat andra minnen.

Har provat processor i annan dator.

Har kört CMOS 500ggr.

Har provat en annan hårddisk med XP från ett annat AN7 kort och det blir samma fel med den disken också.

Måste ju var något på Moderkortet om är seriöst CP, några tipps?!