Permalänk
Medlem

wtf bluescreen

´nu är jag riktigt jävla trött på M$..

datorn krashar flera gånger med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL..

och i vissa fall så efter bootscreenen kommer en fin bluescreen med stop 0X00000007B ...

får alltså samma blue screen ca 5-10 ggr innan datorn går igång..

vet nån svaret??

trodde aldrig jag skulle säga det men börjar fundera allvarligt på UNIX nu..

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk

Det kan vara hårdvarufel, har du felsökt din hårdvara? Att köra memtest86 på minnet är en bra början.

Förövrigt kan du göra en sökning på ditt felmeddelande på MS site och se om det finns någon bra information där, det brukar det göra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

har samma problem med min nya PC får DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (bluescreen) typ 2 , 3 gånger om dygnet
Hittar du felet så dela med dig

Permalänk

Fick det där problemet med en viss version av Outpost Firewall i kombination med 3Com Wireless Card Manager.
Löste sig med en uppdatering av Outpost.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga bara. Jag kör med XP, inte kan man få bluescreen med XP va?. Visst är det "history" nu va? (inte för att XP skulle vara felfri för det), men XP visar väl inte bluescreen av någon anledning, eller?
Men de som snackar om om bluescreen menar väl de föregående OS?
För Bluescreen på mitt gamla W98 var nästintill vardag på slutet...

Permalänk
Medlem

Bluescreen finns i alla windowsversioner(win2003?), dock så kommer dom betydligt mer sällan i NT-baserade windowsversioner.

2k/XP har väl dock inställt att automatiskt starta om datorn när det kommer fram en bluescreen. Så det är ju inte alltid man ser dom kanske.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amitron
En fråga bara. Jag kör med XP, inte kan man få bluescreen med XP va?. Visst är det "history" nu va? (inte för att XP skulle vara felfri för det), men XP visar väl inte bluescreen av någon anledning, eller?
Men de som snackar om om bluescreen menar väl de föregående OS?
För Bluescreen på mitt gamla W98 var nästintill vardag på slutet...

Stämmer ju iofs, "blåskärmen" i NT heter egentligen inte blusescreen utan Stopskärm eller något sådant. Hur som helst kan du få upp en skärm med blå bakgrund och vit text som säger att OSet kraschade av en eller annan anledning. Men tillskillnad från 9x brukar NT ha en bra anledning till att krascha, t.ex. dålig hårdvara eller dåliga drivers. Win9x blåskärm kändes som att den var med på "låsas", OSet hade inte riktigt kraschat när den kom upp. I NT är det dött när du får upp den fina blåa skärmen Alla OS (antar jag?) har något liknande detta, i Linux är motsvarigheten Kernel Panic t.ex.

Citat:

2k/XP har väl dock inställt att automatiskt starta om datorn när det kommer fram en bluescreen. Så det är ju inte alltid man ser dom kanske.

Även NT 4.0 server och Windows Server 2003 är inställda på detta vis.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hade det problemet förut, var ett nyinstallerat nätverkskort som krånglade. Det stod en massa siffror, sedan alldeles underdet stod det NETDLWL.sys och det var den filen som krånglade. Jag googlade på det och fick fram en lösning.

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk

Den sorten blåskärm får man ofta om det är något fel på drivrutinerna eller om det finns några hårdvarkonflikter. Se till att alla drivrutiner är av senaste version. Har du nyligen installerat några nya drivrutiner eller ny hårdvara? Du kan alltid göra en system återställning (system restore) innan du installerar om. Jag vet hur det känns. Får rätt många bluescreens i vissa spel. Det värsta jag fick var en BSOD där det inte stod någonting. Bara helt blått.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

en ny hdd för en månad sen.. wd 160..

sen en kingmax sticka 512 för ett tag sen..

hur kör man memtest?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
en ny hdd för en månad sen.. wd 160..

sen en kingmax sticka 512 för ett tag sen..

hur kör man memtest?

Det står på hemsidan (googla).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

kan ni inte bara förklara??

eller copy&paste...

när jag googlat så svär jag alltid och ger burken lite handgemän tillslut..

EDIT: drog fram sim city 4.... kan väl inte orsaka problem??
tji fick jag..

bluescreen..
denna gång tar jag in en ny fil till samlingen..

ctaud2k.sys ( söker på den ligger i drivers mappen och så )

stop:
0x000000D1

EDIT2: också denna var driver_irql_not_less_or_equal

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

ctaud2k.sys - måste vara något med ljudkortet.
Testa att installera om ljudkortet då.

Kör du överklockat? Testa att höj spänningen till minnena ett snäpp, kan få alla sorters lattjo fel om minnet spökar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Det verkar onekligen vara ett drivrutinsproblem: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;29307...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

drbrain har inte klockat når då jag inte vet hur man gör...

vart får jag tag i drivisar till ljudet då?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Hur ?

www.google.com

Snälla sök.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att funka nu!
Gorde så här.
Nyinstllation av XP > uppdatera XP > installera drivrutiner till modekortet utan att köra installationerna från modekorts CDn .. Och nu funkar alt skit bra..

Permalänk
Avstängd

har åxå bluescrn ibland fast när jag kör memtest86 så startar den om sig under testet så jag får leva med bluescrn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soffpotatisen
har åxå bluescrn ibland fast när jag kör memtest86 så startar den om sig under testet så jag får leva med bluescrn

Du bör verkligen byta ut det/de RAM-minne(n) som är sönder. Om du har garanti kvar kommer det inte heller kosta dig något.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

har fixat drivisar till ljudet nu iallafall..

hur var det man körde memtest86?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Ladda hem ultimate bootdisk som finns i filarkivet och bränn ut sen boota på den och kör minnes-felsökingsprogrammet.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

får det efter jag spelat diablo2 ett tag, hade klockat cpn lite, kan det vara det.
kan man inte köra memtest utan diskett, har ingen diskettenhet

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
får det efter jag spelat diablo2 ett tag, hade klockat cpn lite, kan det vara det.
kan man inte köra memtest utan diskett, har ingen diskettenhet

Det finns även CD-avbildningar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

hmm..
vet ej om min data bootar från skiva...

och jag vill inte pilla i bios för där hör jag inte hemma

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Samma skit!

Tips till alla... testa attt byta kanal på!! Det funkade för mig och mina blåskärmar är (forhoppningsvis) borta!!

Nu har jag kollat in MS och letat ihjäl mig efter deras f-ade lista. 3Com´s NIC 3CRW154G72 finns inte...
Mitt problem är att jag utan problem kan surfa, men så fort jag tankar hem något (drivers och annat smått och gott, eller filer till hemsidan) så hänger sig skiten. Jag har kontaktat 3com på deras e-support men de tar inte i problemet eftersom de tydligen inte har samma garantiregler där över... Kanske skulle kolla med 3com i Svedala?
Men jag får väl också goggla en stund.... Fortsätter att läsa denna tråd med intresse!