Guide till Tv-Out/Video-In för ATI

Permalänk
Medlem

Guide till Tv-Out/Video-In för ATI

ATI ViVo-Guide

Jag kommer visa med text och bilder hur man kopplar in allt för att tv-out/video-in skall fungera.
Vill också säga att alla bilder är tagna med en Sony Ericsson K700i men hoppas att alla ska se ändå.

Del 1: Koppling
Detta är delarna som man behöver för att kunna få bild in och ur datorn.

1:

2:

3:

4:

Bild 2/3 är ett val. Har man en TV/Video som klarar S-Video änvänder man sig av S-Video sladden (bild 2)

Om det är så att man har en TV/Video som inte klarar S-Video så kommer man bara att kunna få svart/vit bild med S-Video sladden (bild 2)

Därför ska man använda sig av Composite sladden (bild 3) för att få färg på både tv-out och video-in.

Del 2: Koppling

När du har kollat upp vilken av sladdarna du ska använda för att få bild kopplar du som på bilderna.

Som du ser så finns det 2st honor för varje sladd. Om man kollar på dom ser man pilar som pekar mot andra ändan av convertern eller mot honan.

För tv-out ska du sätta i sladden i det utag som har en pil riktat mot honan och tvärt om för video-in.

Del 3: Koppling

Den lösa änden av sladden du nyss koppla in sätter du sedan in i rätt hål på scart-adaptern.

För att kunna använda video-in måste du ha en scart-adapter som man kan växla mellan IN och OUT på.

För tv-out sätter du den på IN och för video-in sätter du den på OUT.

Om du har en scart-adapter som du inte kan ändra detta på så kan du bara anväda tv-out.

Del 4: Koppling

Koppla nu in scart-adaptern (bild 1/2) in i din TV och converten (bild 3) in i ditt grafikkort.

1:

2:

3:

Del 5: Tv-Out

För att få din tv-out att funka byt till IN på din scart-adapter (om du inte kan ändra behöver du inte göra något)

Sen kollar du så din sladd som sitter från scart-adaptern till convertern sitter i den honan som har en pil mot tv:n.

Högerklicka sedan på skrivbordet och välj Egenskaper då får du upp en ruta. Tryck på fliken Inställningar sedan Avancerat.

När du gjort ovanstående trycker du på fliken Bildskärmar och sedan ska du se en röd knapp (ser du inte den börja från början och dubbel kolla så allt är rätt).

Är den efter att du gjort detta fortfarande inte röd utan bara grå så klicka på knappen "felsök" och markera "Tvinga fram att min TV hittas" så bör knappen sedan bli röd.

Tryck på den röda knappen så den blir grön. Tryck Verkställ och du ska nu se bild på din TV om du har på rätt kanal.

Del 6: Video-in

För att video-in ska fungera ställer du om scart-adapter till OUT (om du inte kan ändra kan du inte använda video-in).

Sen kollar du så din sladd som sitter från scart-adaptern till convertern sitter i den honan som har en pil mot grafikkortet.

Sen använder du dig av det program som du tycker bäst om för att fånga det som visas på tv:n. Ett mycket lätt program är CyberLinks PowerDirector.

Hjälp mig gärna med info om hur jag kan förbättra denna guiden.

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Tack sötnosen *gosa med*
Fint

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Bra guide!
Klister ska det va här

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Citat:

När du gjort ovanstående trycker du på fliken Bildskärmar och sedan ska du se en röd knapp (ser du inte den börja från början och dubbel kolla så allt är rätt).

Är den efter att du gjort detta fortfarande inte röd utan bara grå så klicka på knappen "felsök" och markera "Tvinga fram att min TV hittas" så bör knappen sedan bli röd.

Nice guide

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Är den efter att du gjort detta fortfarande inte röd utan bara grå så klicka på knappen "felsök" och markera "Tvinga fram att min TV hittas" så bör knappen sedan bli röd.

Nice guide

lägger till det

Edt: Till laggt

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig guide, kommer nog hjälpa många.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Gäst

öhhh alla som handlar ett sånt borde fatta hur man gör finns en sak som heter instruktions bok??? eller har jag missat nått + att det e VÄLDIGT enkelt gjort för vanliga användare. visst e det en trevlig shest men det finns nog ingen som e så dum så den inte fattar hur det funkar med tanke på att man får en instruktions bok med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
öhhh alla som handlar ett sånt borde fatta hur man gör finns en sak som heter instruktions bok??? eller har jag missat nått + att det e VÄLDIGT enkelt gjort för vanliga användare. visst e det en trevlig shest men det finns nog ingen som e så dum så den inte fattar hur det funkar med tanke på att man får en instruktions bok med?

Jag kan ju säga dig att jag har sett denna fråga på flertal ställen så du kan hålla tyst.

tack KniFF

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Gäst

ok, glömde att ingen läser såna böcker nu förtiden....

sorry, ditt sätt e dock enklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
ok, glömde att ingen läser såna böcker nu förtiden....

sorry, ditt sätt e dock enklare

sen kan jag säga att den så kallade instruktions boken man fick med visade förklarade inte nått typ

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Gäst

hmm, grafikkorts tillverkarna börjar bli sämre på info kommer ihåg den gammla voddo1,2 tiden, fick man massor av "skit" men som inte va skit, har läst nåra för inte så länge sen ganska intressanta...
ska nog sätta i ett gammalt voodoo 2 för skojs skull jävla sköna kort va en spel tidning som skrev så här när dom kom " det blir inte bättre än så här" kanske hade dom rätt på sätt o vis?

Permalänk
Medlem

jo dom hade nog de på ett sätt hehe...

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Addeee, använd inte ord du inte kan stava till när du försöker vara intelligent

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Och Addee, det finns många som köper märkesdatorer eller färdiga datorpaket, och då får man ofta inte med någon instruktionsbok för enskilda komponenter som t.ex. grafikkort. Jag fick iallafall inte det till någon av mina datorer.

Mer förslag på program som man kan använda för video-in och guida!!!

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Hmm, en sak jag undrar över vad avser TV-in är hur man ska få PC:n att hitta sattelitkanalerna? Jag får än så länge bara in 1,2,4.

Tacksam för en bra guide men fortsätt gärna med inställningarna efter du fått bild.

Visa signatur

It is nice to be important, but it is more important to be nice

Permalänk
Medlem

de med kanaler kan kan jag tyvärr inte hjälpa till med. har bara 1,2,4 ( tittar aldrig på TV). Men jag kan ju försöka kolla upp mer med olika program och skriva lite om dom mm.

Visa signatur

I Rule!

Permalänk

schysst guide

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en tv-out igår.
Får tyvärr bara svartvit bild (har haft färg tidigare med annat kort och annan sladd)
Men den här sladden är på ena änden som en vanlig SCART och på andra ett S-video uttag och en vit och en röd ljudsladd. Nån som vet hur jag ska få färg, eller har jag helt enkelt köpt fel sladd?

Permalänk
Medlem

om de är så att du ahde nvidia innan och nu ett ati så har du anledningen där. Nvidia kort kan man få färg med med påde s-video och composit sladd. men med ati måste du ha rätt sladd. har tvn s-video använd de. om inte så får du köra med den andra sorten

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

kan nån hjälpa mig med o säga vad det program man kan använda till TV-out heter? Jag använder inte windows själv men tänkte hjälpa en kompis med o koppla hans laptop till TV:n. Jag minns att knappen man trycker på i programmet är grön....haha

Nån??

Permalänk
Medlem

jätte bra guide.. men ett litet problem har jag.. jag kan inte lyckas få knappen grön,, den är röd först, sen när jag håller musknappen nertryckt på den så blir den grön men så fort jag släpper knappen så blir den grå..

just de jag har ett radeon 9100, men jag borde väl kunna få tv outen att funka oxå?

Permalänk
Medlem

allt funkar för mig, fixade bilden också. men jag kan inte kolla på film eller något?

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

ingen som råkar veta var man kan få tag på en ViVo sladd? jag köpte mitt ati 9600 xt vivo men fick inte med nån och säljaren hävdar att han inte fick med nån han heller (han köpte de nytt från db)

Permalänk
Medlem

Om man fortfarande inte får varken röd eller grön färg på knappen efter att ha tvingat fram TVn, och har kollat så att allt är rätt kopplat, hur gör man då? Jag kör inte S-video eftersom min TV inte stödjer det. Dessutom funkar inte min sekundära scart heller, så jag kör genom videon. Ibland strular det till sig och datorn känner inte av TVn (läs: videon) när jag startar om. Någon som har nåt tips?

Edit: Två sekunder senare hittas TVn utan att jag gjort någonting. Nu kommer det förmodligen bli så att min skärm går in i viloläge när jag startar om datorn och således får jag dra ur och stoppa in kontakten igen. Men det är en annan tråd.

Vore dock kul att veta varför det blir så här.

Visa signatur

Skit ska skit ha