Permalänk
Avstängd

Bygga baslåda?

Tjenare!..

Är så att jag funderar på att bygga en "baslåda" eller liknande som jag bara tänkte ha på rummt och dunka på lite med..

MEN jag fattar nada av allt med delningsfilter och sånt?..

Om jag köper t.e.x. en sån här: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Vad behöver jag för att kunna koppla denna till min förstärkare?..

Hur vet man hur stor volym det ska vara på lådan?..

Spånskivorna är ingen fara, Det fixxar jag på träslöjden..

MVH Z-inC

Visa signatur

Garland Greene är OND.
Och Rich och Jonasy är mina favoriter. *PözZZaH* :p

Permalänk

Om du klickar på pdf länken på sidan så ser du alla specifikationerna "stava" på elementet.
Skall du ha en hemmasubba så sak du hälst köpa ett separat slutsteg. Dessa finns också på ljudia. Annars kan du köpa ett delningsfilter och koppla in och sedan köra den på försärkaren men räkna inte med något bra basljud med den där basen och speciellt utan separat slutsteg till den.

Du skall undvika att bygga lådan i en kub. bygg den med snea vinklar inne i lådan..så dödar du mkt resonans. Utan dessa vinklar så blir det en mkt bumlig bas.

Permalänk
Avstängd

Nån som kan länka till delningsfilter och slutsteg som passar?..

Visa signatur

Garland Greene är OND.
Och Rich och Jonasy är mina favoriter. *PözZZaH* :p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z-inC
Nån som kan länka till delningsfilter och slutsteg som passar?..

Delningsfiltret löder du själv och komponenterna väljer du med hjälp av ljudias tabeller.
Andra ordningens filter borde duga.

När det gäller förstärkeri så borde volket som helst, någorlunda strömstarkt slutsteg fixa det hela. Titta gärna på Rotel eller NAD om du skall köpa ett konventionellt steg. Eventuellt även Zachry (stavn?) D-250 monoblock. Alternativt Rilas "bygga in" förstärkare (finns bland annat på HIFI-kit.

Permalänk

själv så skulle jag aldrig slå till på den där basen, du kommer att så småningom ångra att du inte köpte något "värre". Själv kan jag rekommendera Zachry D-250 ( http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7... ) har en själv. Den pallar att driva en "svårdriven" bas, samt att THD endast ligger på 0.015 %. Om du vill ha något som låter vettigt så slå till på en D-250 samt Peerless SWR308-830500 med tillhörande slavbas. Det kommer att låta bra och spela tillräckligt högt för att störa grannarna.

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk
Medlem

Den högtalarn som du länkar till funkar alldeles utmärkt har en själv.

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiasgrahn
själv så skulle jag aldrig slå till på den där basen, du kommer att så småningom ångra att du inte köpte något "värre". Själv kan jag rekommendera Zachry D-250 ( http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7... ) har en själv. Den pallar att driva en "svårdriven" bas, samt att THD endast ligger på 0.015 %. Om du vill ha något som låter vettigt så slå till på en D-250 samt Peerless SWR308-830500 med tillhörande slavbas. Det kommer att låta bra och spela tillräckligt högt för att störa grannarna.

Själv byggt legendaren XLS med slav (så utsökt). Fast nu var vi väl inte riktigt på den nivån i byggande/kunnande/krav kanske?

Permalänk

SJälv håller jag på att bygga in en cerwin vega 15" i min golf 2a ska lägga upp bilder på det sen

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk
Medlem

säg till om det låter bra sen oxå..
vill oxå ha det i en golf 2a!!
men jag blev tillsagd här¨på forumet att det inte skulle låta bra... men prova du.. bara berätta och visa bilder!!

Permalänk
Avstängd

Okej!. Tack för alla svaren :), Känns nästan som om stämmningen här på SweC börjar bli bättre.. Hade väntat mig att minst hälften av svaren skulle vara i stil med: "Din jhäävla 1337 n00b.. Lär dig bygga baslåda själv förfan!"..
Men inte! :D..

Men jag hittar inte tabellen om delningsfiltret?

Och sen har jag inte världens fetaste plånbok tyvärr :(..
Så hur hade ni gjort för att komma undan billigast?

MVH Z-inC

Visa signatur

Garland Greene är OND.
Och Rich och Jonasy är mina favoriter. *PözZZaH* :p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z-inC
Okej!. Tack för alla svaren :), Känns nästan som om stämmningen här på SweC börjar bli bättre.. Hade väntat mig att minst hälften av svaren skulle vara i stil med: "Din jhäävla 1337 n00b.. Lär dig bygga baslåda själv förfan!"..
Men inte! :D..

Men jag hittar inte tabellen om delningsfiltret?

Och sen har jag inte världens fetaste plånbok tyvärr :(..
Så hur hade ni gjort för att komma undan billigast?

MVH Z-inC

Du köp ett filter, finns ju hos www.brl.se www.mds.se för en mycket bilig slant

werooxxx varför ska det inte låta bra =9

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z-inC

Men jag hittar inte tabellen om delningsfiltret?
MVH Z-inC

Tjenare!
http://www.ljudia.se/se/teknik/info/filtertabell.html
Kopplingscheman längst ner.

Välj impedans, önskad frekvens och branthet (andra ordningens filter (12db/okt) räcker nog för din del).

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amd_clocker
Du köp ett filter, finns ju hos www.brl.se www.mds.se för en mycket bilig slant

werooxxx varför ska det inte låta bra =9

Jag säger bara vad jag har hört..
Det va en som hade haft en sånn 15"are i en Peugeot 205 och det hade inte alls låtit bra..

men golfen är ju lite större så det kanskse går skitbra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeroxx
säg till om det låter bra sen oxå..
vill oxå ha det i en golf 2a!!
men jag blev tillsagd här¨på forumet att det inte skulle låta bra... men prova du.. bara berätta och visa bilder!!

Bygger man enligt konstens alla regler så kommer det låta bra. Inte som saca proffsklassen men bra nog

Permalänk

Ja jag får som sagt testa mig fram =), bilig med spånskiva

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!