Permalänk
Medlem

WLAN med riktade antenner 6km

Mina föräldrar har lyckats bosätta sig på änden av alla telelinjer så bredbandet verkar dröja några livstider.

Så nu har jag kommit på den briljanta ide'n att sätta upp ett WLAN från en kompis som har telia 8000 med hjälp av riktade antenner från Netgear som ska räcka 15.8km (det är 6km mellan våra hus).
http://www.netgear.com/products/prod_details.php?prodID=198&v...

Så mina frågor är då:
1: Hur får man ihop det? Vad jag tror mig ha förstått så ska det fungera om han kopplar in sitt ADSL-modem till en WLAN-router och sen "tunar"(eller kopplar man kanske?) in den till antennen och sen att jag gör samma fast med en switch på min sida. Och riktar in antennerna på varandra såklart. Är det så lätt?

2: Någon som provat detta och vet om det fungerar och isf hur väl det fungerar?

3: Har hittat alla grejorna som jag tror jag behöver på www.inet.se och undrar om de går att lita på.

4: Någon som vet var man kan få tag på sakerna billigare?

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Har ni fri sikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har ni fri sikt?

nja. inte direkt. men vi ska köpa på öppetköp och om det inte fungerar så får vi lämna tillbaka det. Bara ett par träd ivägen så det skulle inte vara några störe problem sa supporten på Netgear.

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Utan fri sikt är de avstånden bara att glömma tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denan
nja. inte direkt. men vi ska köpa på öppetköp och om det inte fungerar så får vi lämna tillbaka det. Bara ett par träd ivägen så det skulle inte vara några störe problem sa supporten på Netgear.

Husqvarna gör bra motorsågar.

Permalänk
Medlem

Happ , visst fins det, men jag kan inte tro att det blir så billigt. Skulle inte tro att det går med en 900:- sändare med rubberduck på 50-100 mW, utan ni får nog ta till rejälare prylar.. Inet, låt mig få småle, byt genast leverantör.

Ang träden, om ni inte kan fälla dom, som Dunde antyder (kan vara svårt i praktiken, prata med ägare o.s.v.) så skaffa typ fackverksmast eller rätt så höga rör att sätta antennen i så att ni tror ni kommer över träden, och husen och bergen som ev är imellan er. Fri sikt är en nyckel för success.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Happ , visst fins det, men jag kan inte tro att det blir så billigt. Skulle inte tro att det går med en 900:- sändare med rubberduck på 50-100 mW, utan ni får nog ta till rejälare prylar.. Inet, låt mig få småle, byt genast leverantör.

Ang träden, om ni inte kan fälla dom, som Dunde antyder (kan vara svårt i praktiken, prata med ägare o.s.v.) så skaffa typ fackverksmast eller rätt så höga rör att sätta antennen i så att ni tror ni kommer över träden, och husen och bergen som ev är imellan er. Fri sikt är en nyckel för success.

Antennerna kosar 2000:- och ska fungera på upp till 15.8km avstånd. Rubberduck har jag ingen anning om vad det är. Men du får gärna upplysa mig.

Edit: Hur vet du att Inet är så dåliga?

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Rubberducks är de små söta gummiantennerna som en del använder som orginal

Inet, tja jag har "försökt" handla där, jag har grannar som har gjort det, jag har haft kunder som gjort det och även en polare som har jobbat där. Och i alla dessa fall har det blivit ett fiasko att ha med dom att göra.

Edit:

Det verkar som att man bör köra 100mW och 30 m kabel för att nå den längden, rätta mig om jag har fel men jag tror inte man får använda 100mW i Sverige

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denan
Antennerna kosar 2000:- och ska fungera på upp till 15.8km avstånd. Rubberduck har jag ingen anning om vad det är. Men du får gärna upplysa mig.

Edit: Hur vet du att Inet är så dåliga?

Maxräckvidden kan endast uppnås om det är helt fri sikt mellan de två antennerna.

Permalänk
Medlem

Köpte mig nyss en TFT skärm på Inet och det var inga som helst problem. Snabb leverans var det också

Lycka till med ditt WLAN projekt och skriv hur det går sen också

Permalänk
Medlem

för fri sikt - hyr orkanen IVAN

jag har själv haft radioLAN från isp tidigare och vet då att det är väderkänsligt

har ni träd ivägen kommer tex blöta löv göra livet surt för er
(lite roligt skrivet)

fri sikt underlättar avsevärt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Hej!
Jag funderar på att köpa en sån antenn också vart hittar du för 2000 SEK med öppet köp?
Är inte säker på att mitt projekt fungerar heller...

Hoppas det går bra för dig iallafall lycka till.

Mvh/alper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Rubberducks är de små söta gummiantennerna som en del använder som orginal

Inet, tja jag har "försökt" handla där, jag har grannar som har gjort det, jag har haft kunder som gjort det och även en polare som har jobbat där. Och i alla dessa fall har det blivit ett fiasko att ha med dom att göra.

Edit:

Det verkar som att man bör köra 100mW och 30 m kabel för att nå den längden, rätta mig om jag har fel men jag tror inte man får använda 100mW i Sverige

Vet ej vilken W det är på antennerna men eftersom netgear säljer dem i sverige så bör det ju gå bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta

Maxräckvidden kan endast uppnås om det är helt fri sikt mellan de två antennerna.

SOm jag skrev i början av tråden så är det endast 6km mellan våra hus. Så förhoppningsvis ska det gå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
för fri sikt - hyr orkanen IVAN

jag har själv haft radioLAN från isp tidigare och vet då att det är väderkänsligt

har ni träd ivägen kommer tex blöta löv göra livet surt för er
(lite roligt skrivet)

fri sikt underlättar avsevärt...

Orkanen IVAN?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alper
Hej!
Jag funderar på att köpa en sån antenn också vart hittar du för 2000 SEK med öppet köp?
Är inte säker på att mitt projekt fungerar heller...

Hoppas det går bra för dig iallafall lycka till.

Mvh/alper

Hmm, öppet köp vet jag inte. men www.Inet.se har för ca 2000kr och www.Webbhallen.se likaså.

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Ursäkta en "dum" fråga, bor du i Skåne eller Skara slätten, 6 km fri sikt kan ju inte vara så lätt att få.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Uppmanar inte till brottsligverksamhet, men gör ett nattligt besök till dom där träden som står i vägen med en såg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Ursäkta en "dum" fråga, bor du i Skåne eller Skara slätten, 6 km fri sikt kan ju inte vara så lätt att få.

Ja, jag bor i sydligaste skåne som det står vid mitt namn..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prallemannen2004
Uppmanar inte till brottsligverksamhet, men gör ett nattligt besök till dom där träden som står i vägen med en såg

Ja, jag funderar på det.

Är det någon som vet vad som behöves och hur allting kopplas? För radiolänken inte till trädhuggning

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

Punch, tack för den Kände på mig att frågan var dum

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Du bör kanske kontrollera om det du vill göra är lagligt. WLAN-frekvenserna får endast användas inom vissa effektgränser utan tillstånd och vill du nå 6 km finns det väl risk att du överskrider de gränserna.

Kontrollera med Post- och telestyrelsen...

Visa signatur

perga

Permalänk
Medlem

Borde räcka att såga av nåra grenar eller toppen av något träd för att få ett hål att skjuta signalen igenom.
Se till att wifi prylarna kan användas med extern antenn tror att netgear routrarna har fasta antenner som ej kan skruvas loss.
Se till att du har en 108mbits wifirouter om du har en taskig uppkoppling så kan det räcka ändå.
Pröva att tillverka två canantennas istället för att köpa dyr utrustning som kanske inte behövs,kombineras med parabol om dom inte räcker till.
Iom att du kanske får dra en lång koaxialkabel till canantennan och får en effektförlust därigenom så kan du hålla dig inom lagens råmärken.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FIKAPAUS
Borde räcka att såga av nåra grenar eller toppen av något träd för att få ett hål att skjuta signalen igenom.
Se till att wifi prylarna kan användas med extern antenn tror att netgear routrarna har fasta antenner som ej kan skruvas loss.
Se till att du har en 108mbits wifirouter om du har en taskig uppkoppling så kan det räcka ändå.
Pröva att tillverka två canantennas istället för att köpa dyr utrustning som kanske inte behövs,kombineras med parabol om dom inte räcker till.
Iom att du kanske får dra en lång koaxialkabel till canantennan och får en effektförlust därigenom så kan du hålla dig inom lagens råmärken.
Lycka till.

En batteridriven skruvdragare med typ 5mm träborr... ngn typ av mindre spruta (oljekanna?) fylld med koncentrerad Roundup. Ett kvällsbesök vid träden... och du kan koppla upp dit wlan en vecka senare... nu är träden åtminstone lövfria

Visa signatur

Friskt kopplat... mer än hälften igendammat.. och brunnet.