Windows XP-installation: filer hittas inte.

Permalänk
Medlem

Windows XP-installation: filer hittas inte.

Jag har spenderat fyra timmar med att försöka installera Windows XP på min nya dator utan framgång. Jag kommer så långt så att den hittar hårddiskar och formaterar dem, men när jag sedan ska spara filerna till disken så börjar den haka upp sig och säga att den inte hittar olika filer, speciellt två som upprepas varje gång (dx7vb.dll och sysconfig.dll tror jag de heter).

Jag har provat att:
- Byta CD-läsare
- Byta hårddisk
- Byta CD-skivor

Felmeddelandet lyder ungefär att filen inte är hel och att det kan bero på att Windows-skivan är trasig, men skivorna jag testat har fungerat klockrent på flera andra datorer.

Min fundering är på om det kan vara minnet som är fel eller om jag behöver en BIOS-uppdatering av något slag.

Specifikationerna på min dator är en Athlon64 3000+, 512 Kingston-minnen och ett Asus K8V SE Deluxe (BIOS 08.00.09).

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Det låter som ett minnes problem tycker jag. Du kör inte med för snabba timings på dom???
Det kan också vara ett värme ptoblem. Hur ser det ut med processor tempen??? Jag hade ungefär liknande problem med min förra dator och då visade det sig att
kylflänsen inte hade riktig kontakt mot processorn.

Visa signatur

Amd xp 2500+ Abit NF7 Rev 2 1Gb Ram HIS Excalibur Radeon 9600 XT Turbo Sb Live 5.1

Permalänk
Medlem

Jag har minnena på standard-timings och processorn är mellan 35 - 39 grader så det ska väl inte vara några problem. Det var just minnena jag funderade på, under installationen sparas filerna som behövs i minnet innan de laddas till hårddisken inte sant?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Använd programmet memtest för att kolla om det är fel på minnena.

Permalänk
Medlem

Kan man använda memtest i dos?

EDIT: Det kunde man ja. Men är memtest86 samma som du menar eller annan version?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

JAg har exakt samma problem.

Jag ringde en datoraffär som utför reparationer och de sa att Hd:n kanske var trasig. Tvivlar på det.

Jag vill verkligen hitta en lösning på det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av merenge
Kan man använda memtest i dos?

EDIT: Det kunde man ja. Men är memtest86 samma som du menar eller annan version?

Det är, precis som du säger, memtest86 jag menar.

Permalänk
Medlem

Fick massa errors i Memtest =( Ska testa att flasha BIOS sedan åker väl minnena in på garantin.

cire: Tror inte heller det är hårddisken eftersom den säger att filen som skulle kopieras inte kunde läsas och filen är på väg till hårddisken. =/

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Re: Windows XP-installation: filer hittas inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av merenge
Jag har spenderat fyra timmar med att försöka installera Windows XP på min nya dator utan framgång. Jag kommer så långt så att den hittar hårddiskar och formaterar dem, men när jag sedan ska spara filerna till disken så börjar den haka upp sig och säga att den inte hittar olika filer, speciellt två som upprepas varje gång (dx7vb.dll och sysconfig.dll tror jag de heter).

Jag har provat att:
- Byta CD-läsare
- Byta hårddisk
- Byta CD-skivor

Felmeddelandet lyder ungefär att filen inte är hel och att det kan bero på att Windows-skivan är trasig, men skivorna jag testat har fungerat klockrent på flera andra datorer.

Min fundering är på om det kan vara minnet som är fel eller om jag behöver en BIOS-uppdatering av något slag.

Specifikationerna på min dator är en Athlon64 3000+, 512 Kingston-minnen och ett Asus K8V SE Deluxe (BIOS 08.00.09).

Mycket tacksam för svar.

Är partitionen som du skall installera på aktiverad ?

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Windows XP-installation: filer hittas inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Är partitionen som du skall installera på aktiverad ?

Det görs innan man kommer till den delen då man kopierar filer till partitionen. Så ja det ska den vara, den enda funderingen jag hade var att mätaren visade att den formaterade en 10GB-partition på några sekunder, vilket min förra dator verkligen inte gjorde.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Jag körde också memtest och fick även jag en MASSA errors. Jag böt ut minnet mot ett annat och fick inga errors med det men ändå så funkar det inte.

Det blir samma fel. Fast nu är det alltid samma fil som inte funkar o kopiera, driver.cab.

Så jävla irreterande detta!!

Går det o installera hårddisken på en annan dator och sedan använda den på min dator? Jag gjorde det förut men då fick jag något errormedelande när jag startade windows, men eftersom jag fick massa errors på memtestet så kanske det berodde på minnet. Hmm jag ska testa o installera hd:n på morsans dator och sen försöka sätta in den i min dator med nya minnen i.

Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cire
Jag körde också memtest och fick även jag en MASSA errors. Jag böt ut minnet mot ett annat och fick inga errors med det men ändå så funkar det inte.

Det blir samma fel. Fast nu är det alltid samma fil som inte funkar o kopiera, driver.cab.

Så jävla irreterande detta!!

Går det o installera hårddisken på en annan dator och sedan använda den på min dator? Jag gjorde det förut men då fick jag något errormedelande när jag startade windows, men eftersom jag fick massa errors på memtestet så kanske det berodde på minnet. Hmm jag ska testa o installera hd:n på morsans dator och sen försöka sätta in den i min dator med nya minnen i.

Återkommer med resultat

Konstigt. Jag har vissa filer som inte går att installera men för mig funkar åtminstone driver.cab ... väntar spänt på ditt resultat med detta försök.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Ja då var försöket över och resultatet blev pannkaka.

Hårddisken hade samma problem på morsans dator dvs det blev samma tjafs med driver.cab men jag ignorerade det och körde på. Driver.cab var den enda filen som inte kunde kopieras på morsans dator medan det på min dator brukar vara ungefär 50 st filer som inte kan kopieras.

Installationen gick bra och windows funkade helbra på morsans dator. Jag blev ju glad som attan för nu skulle det väl ändå funka på min dator? Men ICKE! En blåskärm kom upp när windows laddades där det stod att det var något fel på någonting

Jag blir galen! Vad är det som kan vara fel?

Det måste vara fel på mitt moderkort eller processorn. Allt det andra testade jag att byta till morsans dator, dvs ramminne, cd-rom, dvd, nätverkskort, grafikkort. Ja allt som inte är moderkort och processor helt enkelt.

Eller kan det vara fel på själva HD:n. Ja kanske...

Permalänk
Medlem

Jag har en jobbarkompis "Explora" här just nu och har liknande fel. Filer som inte hittas är:
dgphelp.dll
courbd.ttf
d3d8.dll
amdk6.sys
arp1394.sys
cinemst2.sys
d3dim.dll
d3dim700.dll
danim.dll
dataclean.dll
daxctle.dll
ddeshare.hlp
devmgr.dll
diskmgTW.chm
dmadmin.exe
dmconfig.dll
dmstyle.dll
dmusic.dll
dplayx.dll
dpnet.dll
duhpast.dll
dpvoice.dll
driver.cab
msyuw.dll
prd.dll

Än så länge, jag fortsätter och ser nog en enorm Windowskrasch efter installation. =/
[Edit]Det gick åt helskotta, efter omstart står det "verifying dmi pool data" markören står och blinkar...Aja, i med Win 2000 Pro och får se om det blir samma problem, formaterar nu igen.
[Edit #2]När installationsprogrammet var inläst och datorn startat om så får jag "ett diskläsfel uppstod" "tryck Ctrl+Alt+Del för att starta om" och det fungerar inte.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag har en jobbarkompis "Explora" här just nu och har liknande fel. Filer som inte hittas är:
dgphelp.dll
courbd.ttf
d3d8.dll
amdk6.sys
arp1394.sys
cinemst2.sys
d3dim.dll
d3dim700.dll
danim.dll
dataclean.dll
daxctle.dll
ddeshare.hlp
devmgr.dll
diskmgTW.chm
dmadmin.exe
dmconfig.dll
dmstyle.dll
dmusic.dll
dplayx.dll
dpnet.dll
duhpast.dll
dpvoice.dll
driver.cab
msyuw.dll
prd.dll

Än så länge, jag fortsätter och ser nog en enorm Windowskrasch efter installation. =/
[Edit]Det gick åt helskotta, efter omstart står det "verifying dmi pool data" markören står och blinkar...Aja, i med Win 2000 Pro och får se om det blir samma problem, formaterar nu igen.
[Edit #2]När installationsprogrammet var inläst och datorn startat om så får jag "ett diskläsfel uppstod" "tryck Ctrl+Alt+Del för att starta om" och det fungerar inte.

Du har inte hittat någon lösning på problemet ännu? Hittade den samtliga filer under installationen av Windows 2000? =/

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Cire vad har du för moderkort och cpu?

Permalänk
Medlem

Jag har inte löst det ännu.

Men jag har satt in min hårddisk i en annan dator och där funkar den perfekt, dock som slave så inget operativsystem är installerat.

Nu har dock andra problem dykt upp, skärmar som bara slocknar och aldrig mer vill starta. Har avverkat 2 skärmar på en kvart nu.