Permalänk
Medlem

åäö i terminal

Har sökt som en galning nu men jag kan inte hitta en lösning till detta.

åäö vill inte fungera i någon terminal. På t ex irssi kan jag skriva och se det själv, men andra uppfattar de som konstiga tecken, och jag uppfattar deras åäö som fyrkanter.
I andra program som inte går genom terminalen fungerar åäö normalt.

Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du under inputdevice i din xorg conffil?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag den filen?

Permalänk
Medlem

/etc/X11/

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

skriv in loadkeys sv-latin1 i /etc/rc.d/rc.local X <--- Svensk keyb i BASH
skriv in setxkbmap se i terminalen i X <-- Svenskt keyb i X

Detta gör så att svenskkb funkar

Permalänk
Medlem

Ni menar inte filen XF86Config?

I den står det iaf:
Section "InputDevice"
Driver "Keyboard"
Identifier "Keyboard[0]"
Option "Protocol" "Standard"
Option "XkbLayout" "se,se"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbVariant" "xfree86"
EndSection

jag kan inte hitta nån fil som heter rc.local i rc.d. Är det så att SuSE inte har den filen, eller är det jag som är blind?

Permalänk
Medlem

haha nej SuSE har inte den filen, det är en slackwarespecifik sak. timerx var bara lite hastig...
I SuSE finns det ju en sjuhelsikes massa menyer... tangentbord finns säkert i någon av dem...

Permalänk
Medlem

Okej=) Jo, det har jag märkt, och har ställt in svenska i alla, men ändå vill det sig inte.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att du inte har tillgång till svenska tecken, utan att du och dina polare använder olika metoder för att koda t.ex. åäö (som inte finns som standard ascii-tecken).
Jag skulle tro att du använder dig av UTF8, istället för ISO8859-1.

Som jag uppfattar så kör du SuSE (?). Gör därför detta:
Starta YAST och gå in under System/Choose Language. Där väljer du antingen English(UK) eller Svenska (Nej, Engelska betyder INTE att du inte får svenskt tangentbord). Personligen så vill jag ha Engelska menyer etc så det är mitt val. Klicka sen på details OCH se till att Use UTF-8 Encoding INTE är ikryssad.

Sen borde det väl vara ok..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neewt
Problemet är inte att du inte har tillgång till svenska tecken, utan att du och dina polare använder olika metoder för att koda t.ex. åäö (som inte finns som standard ascii-tecken).
Jag skulle tro att du använder dig av UTF8, istället för ISO8859-1.

Som jag uppfattar så kör du SuSE (?). Gör därför detta:
Starta YAST och gå in under System/Choose Language. Där väljer du antingen English(UK) eller Svenska (Nej, Engelska betyder INTE att du inte får svenskt tangentbord). Personligen så vill jag ha Engelska menyer etc så det är mitt val. Klicka sen på details OCH se till att Use UTF-8 Encoding INTE är ikryssad.

Sen borde det väl vara ok..

Han måste ändra inställningarna för X också med hjälp av programmet Sax2. Gå till Inmatningsenheter->Tangentbord->Ändra inställningar och sätt tangentbordstypen till "Generellt 105-tangenters (internatioellt) PC" och tangentbordslayouten till "Svenskt".

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Lyckas inte starta YaST eller Sax2 när jag kör med gnome, det blir bara följande error

"Timeout when trying to execute 'su'"

Permalänk

Som root editerar man /etc/sysconfg/i18n och sätter (om man är lat/inte har speciella behov) LC_ALL=se_SE.iso-8859-1 för att få svenska tecken globalt. Kolla i /etc/profile.d/lang.sh för närmare specer av olika språk och teckenset.

Jag kör iofs Fedora så det kan heta annorlunda i andra distar.

Annars får man svaret på de flesta av sina frågor via; www.google.se ;-D

Visa signatur

+++++++++++++++

skill -9 time

Permalänk
Medlem

Nu är det löst iaf=) Jag kom på nåt sätt in i YaST, valde svenska som språk och kryssade ur UTF-8.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur man fixar det i debian? Det där var ju rätt så suse-specifikt.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu