Permalänk
Medlem

Starka uv-rör?

Undrar bara om det finns att köpa välldigt starka uv rör som lyser upp bra ? någon som vet något bra place?

Permalänk
Inaktiv

UV-rör som lyser upp bra?
UV-rör ska egentligen inte alls lysa....

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar neon, men jag vet inte var?

Visa signatur

Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.

Permalänk
Medlem

alltså starka uv-rör så att allt uv-reactivt I datorn<-- lyser starkt

Permalänk
Medlem

Detta är nog det starkaste du kan få tag i lätt i sverige... men frågan är hurvida det platas i en dator...
vore tufft och se nån som testade

Finns hos Ljudia

EDIT: den är på 400w

Permalänk
Inaktiv

använd isf blacklight...
den lyser inget medans allt UV-reaktivt lyser mycket...

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar CCFL rör eller något liknande..?

Eller kanske: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=798&session=24eb91b... ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stark UV strålning är onyttigt för både dig och för din dator, och en jäkla massa anda saker med. Du måste inte alls ha en stark uv lampa för att få uv-reaktiv färg och lysa bra. Men bara förr att du ökar till en tio gånger starkare lampa så kommer inte UV-färgen att lysa 10x.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Stark UV strålning är onyttigt för både dig och för din dator, och en jäkla massa anda saker med. Du måste inte alls ha en stark uv lampa för att få uv-reaktiv färg och lysa bra. Men bara förr att du ökar till en tio gånger starkare lampa så kommer inte UV-färgen att lysa 10x.

självklart inte men om man använder en riktig blacklight så kommer endast att UV-reaktiva färgen att lysa inget annat....

Permalänk

Har detta: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=800&session=24eb91b...

Lyser upp mina uv-reaktiva kablar i chassit mycket bra!

//z€r0

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

En riktig blacklight? Sist jag kolla så är alla UVlampor = blacklights. Tänker du på glödlampsvarjanten då eller menar du en UVlampa som inte läcker synligt ljus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså det ska lysa up reactiva saker mkt bättre än dom som finns finns inte det så visst det är lugnt.

Tack för al lhjälp

MVH//Bamsen

Permalänk
Medlem

det ända jag kan rekommendera är att använda ett flertal ccfl rör + ett antal uv-dioder...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

En riktig blacklight? Sist jag kolla så är alla UVlampor = blacklights. Tänker du på glödlampsvarjanten då eller menar du en UVlampa som inte läcker synligt ljus?

ja en UV-lampa som inte läcker synligt ljus det är en riktig blacklight

Permalänk
Medlem

UV är inte bra mot plast har jag hört av en elektriker.
När lysrör och liknande bli slitna så börjar de avge uv-stråling(kanske de gör hela tiden iofs) och det gör plasten dålig

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
UV-rör som lyser upp bra?
UV-rör ska egentligen inte alls lysa....

Hepp och då lär inget synas heller. Ultra violett ljus uppfattas mer eller mindre bra av ögat och ska iallara högsta grad lysa på sitt vis

Permalänk
Medlem

är det någon som har sånna där dioder? har sett att dom finns bla på gtek db.se osv. men finns det inga andra rör som e starkare än dom normala så får jag tacka för all hjälp

MVH//Bamsen

Permalänk

man kan köpa neonrör till mopeden på 12v... nån jävel borta lyckas att klämma in de i datorn..

Permalänk
Medlem

Ja uv-ljus är skadligt förde flesta plaster och en del andra material, men doserna här är rälativt små. I USA säger de blacklight till alla uv lampor så det måste vara försvenskatt at det måste vara en som inteläcker synligt ljus. Neonrör är inget vidare i datorn pga bl.a värmen.

Milliway: Fins nog inga mäniskor som kan se de övre UV frkvenserna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Milliway: Fins nog inga mäniskor som kan se de övre UV frkvenserna.

Nej inte de övre. Men om du tex bara har uv armaturer i taket på ett annars nedsläckt rum så syns saker som inte reflekterar uv bra med. Kuskar runt som dj och uvarmaturer stöter jag på var helg. Btw kanske bara jag men för mycke uv runt i kring gör att jag får ögon besvär.

Permalänk
Medlem

ähh vem orkar med massa belysning..massor av onödiga kablar inne i datorn,,

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Jo men glödlamporsom jag antar att detär i de flästa armaturer täcker nog större delen av UV spektrumet...och gissa varförsolglasögon bör ha UV skydd. ;D
Lär dig mixa i shades och spara på ögonen.

Visa signatur