Permalänk
Medlem

Miranda i Linux med Wine.

Jag testade att köra Miranda IM med hjälp av Wine i Linux och till min stora förvåning fungerade det, eller åtminstonde kraschade det inte med detsamma, såsom alla andra program jag någonsin testat med Wine.
Mitt problem är, förutom att det kraschar och dränker mig i spawnande processer när jag försöker ta emot filer, att jag inte kan ansluta till MSN. Är det nån som vet om man kan få det att funka på något sätt?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är stallmantrollet som äter upp alla msnpaketen, förstår du väl.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Det är stallmantrollet som äter upp alla msnpaketen, förstår du väl.

Du är spammarmoderatorn!
Tack för att du bumpar min tråd, men förstör den helst inte. Jag vill ha en lösning, inte ett hänglås.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du är spammarmoderatorn!
Tack för att du bumpar min tråd, men förstör den helst inte. Jag vill ha en lösning, inte ett hänglås.

busted :\. Startar naturligtvis lite spam så att jag kan låsa tråden sen så du inte får något svar.

;).

Topic, du har testat att ansluta till msn med ett native fbsd-program va? (för du körde fbsd va?)
Och icq funkar bra?
Icq och msnmodulerna borde ju rimligen apimässigt vara konstruerade på samma sätt.

Edit, fan, "citera" och "ändra" sitter för nära varandra! Fixa ett eget inlägg nu iaf :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Topic, du har testat att ansluta till msn med ett native fbsd-program va? (för du körde fbsd va?)
Och icq funkar bra?
Icq och msnmodulerna borde ju rimligen apimässigt vara konstruerade på samma sätt.

Vad står det i ämnesraden? Jag föredrar förvisso FreeBSD, men just nu kör jag Gentoo Linux.
MSN funkar alldeles utmärkt i andra "native"-klienter, såsom Gaim. ICQ funkar perfekt i Miranda. Jag fattar helt enkelt inte varför det inte går att ansluta med MSN-protokollet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad står det i ämnesraden? Jag föredrar förvisso FreeBSD, men just nu kör jag Gentoo Linux.
MSN funkar alldeles utmärkt i andra "native"-klienter, såsom Gaim. ICQ funkar perfekt i Miranda. Jag fattar helt enkelt inte varför det inte går att ansluta med MSN-protokollet.

Whops.
Sökte en vända i gentoos eminenta forum, men hitta inget liknande. Ett sätt är ju att tex kompilera upp en annan verision av Wine och hoppas på att det var en skum bieffekt av något.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Jag testade nyss med wine 20040716 och fick samma problem, vetefan vad det kan bero på dock.
Nu vet du att du inte är ensam om problemet, lycka till.

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att man inte bara har drömt ihop allt, eller att det beror på SBT. Antar att felet beror på att MSN-protokollet är så "kryptifierat".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Varför inte köra t.ex. Gaim i stället för att "emulera" ett Windows-program i *nix?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Varför inte köra t.ex. Gaim i stället för att "emulera" ett Windows-program i *nix?

titta lite på detta matematiska begrepp och begrunda varför man vill använda miranda:

Miranda IM > *msn*.

(fan, kan man inte skriva saker i 'kod' som i tex phpBB-forum här? eller är det här en alldeles för gammal version?)
Det kunde man visst. hittade en guide till hur man gjorde.

nu blev det inte så bra som jag hade tänkt mig, menmen
miranda är bra mycket bättre än de klienter jag har prövat på unix-sidan iaf.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag skulle hemskt gärna också vilja få igång det.

Miranda har nämligen mysiga plugins.

Jag gillar plugins

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Varför inte köra t.ex. Gaim i stället för att "emulera" ett Windows-program i *nix?

Gaim är slött, buggigt och saknar viktiga funktioner. Förutom det är Gaim min favorit IM-klient på UNIX-plattformen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Vilka funktioner är det du saknar? Det finns ju diverse plugins till Gaim också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeTheMan
Vilka funktioner är det du saknar? Det finns ju diverse plugins till Gaim också.

T.ex. filöverföring. För ICQ finns det inte och för MSN fungerar det uselt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Att Gaim är slött och buggigt är bara rent skitsnack. Jag kör Gaim på en 333MHz:are och det går varken långsamt eller är buggigt...

När det gäller filöverföringarna så har jag ingen aning då jag kör filöverföringar över krypterad ftp...

Skulle nog säga att Gaim har mer funktionalitet än Miranda, då jag varken har sett stöd för Unicode eller krypterade sessioner, m.fl, i Miranda...

(Sedan att Miranda måste vara bloatat rejält när man kör det genom Wine är en helt annan sak...)

Permalänk

Jag måste också säga att det varken är slött eller buggigt, men jag testade filöverföring och det fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Att Gaim är slött och buggigt är bara rent skitsnack. Jag kör Gaim på en 333MHz:are och det går varken långsamt eller är buggigt...

När det gäller filöverföringarna så har jag ingen aning då jag kör filöverföringar över krypterad ftp...

Skulle nog säga att Gaim har mer funktionalitet än Miranda, då jag varken har sett stöd för Unicode eller krypterade sessioner, m.fl, i Miranda...

(Sedan att Miranda måste vara bloatat rejält när man kör det genom Wine är en helt annan sak...)

Hurvida något program är slött är ju en ytterst subjektiv fråga, jag tycker att det är slött, alltså är det slött.
Att det är buggigt är en aningen mindre subjektiv fråga. Alla program som är relativt komplexa har buggar, men om det räcker för att ett program ska räknas som "buggigt", är en annan fråga. Jag tycker i alla fall att om ett program har flera buggar som orsakar dess krasch, (viket Gaim har), så är det buggigt. Sen ska vi inte tala om irriterande småbuggar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Vad är det som är slött?
Jag kan inte påminna mig om att Gaim har krashat för mig i alla fall, det kanske kan vara hårdvarurelaterat.

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska uppenbart att Ilja inte vill köra GAIM. Varför tjata om det när han frågar om en annan sak?

Permalänk

Men om han kan lösa sina problem med Gaim som enligt han är "min favorit IM-klient på UNIX-plattformen." så vill han nog köra den.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en gammal version av Miranda? Eller kanske tillochmed så att Mirandas msn stöd är trasigt? För dom uppgraderade ju msn för ett tag sedan.. och då kommer jag ihåg att många klienter (bla miranda) fick problem med det nya. Har dom fixat det?

mao funkar det i windows med miranda + msn ?

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Det är inte så att du har en gammal version av Miranda? Eller kanske tillochmed så att Mirandas msn stöd är trasigt? För dom uppgraderade ju msn för ett tag sedan.. och då kommer jag ihåg att många klienter (bla miranda) fick problem med det nya. Har dom fixat det?

mao funkar det i windows med miranda + msn ?

Det är den senaste versionen av Miranda och MSN funkar utmärkt i Windows med den.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

btw, filöverföring i gaim har fungerat jättelänge.
även med msn.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
btw, filöverföring i gaim har fungerat jättelänge.
även med msn.

Jag har aldrig påstått att filöverföring för MSN inte finns i Gaim, men jag har sagt och säger igen att det funkar extremt dåligt. Däremot kan du gärna få berätta för mig hur man får filöverföring för ICQ att fungera.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Har du prövat en nightly för miranda? De KANSKE kan lösa dina problem

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Gaim är slött, buggigt och saknar viktiga funktioner. Förutom det är Gaim min favorit IM-klient på UNIX-plattformen.

heh och hur slött buggit blir det inte att köra ett windows program i linux med wine?

Kunde inte låta bli. Du ratar gaim för de är slött buggit men du ska istället dra igång en msn
klient som är skriven för windows i linux.

Du gillar inga av de andra klienterna då? som kopete, amsn och vad dom heter
finns ju ett par till klienter till i linux förutom gaim.

Permalänk
Medlem

Drar upp en gammal tråd då jag har lite frågor om det hela.

Det är så att jag har installerat miranda im (0.4.0.1) och kör det med wine. Det verkar funka rätt OK förutom det att när jag skriver ett meddelande så ser jag inte texten, inte heller ser jag texten jag får tillbaka.
Dessutom så verkar den ha problem med att köra plugins. Har lagt plugins (tabsrmm t.ex.) i plugins-mappen, startar och kollar i inställningarna och ser ingen checkbox att kryssa i eller något.

Permalänk
Medlem

Fick vi någon lösning på problemet ovan eller är det dött lopp?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Fick vi någon lösning på problemet ovan eller är det dött lopp?

Nej! Ett år efter att jag skapade tråden är situationen inte ett dugg bättre. Jag kör Gaim numera, men filöverföringar är fortfarande som bäst en plåga och som sämst omöjliga att genomföra.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

: (
MEn någon i denna världsrymd måste väl ha en lösning :,/

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'