Permalänk

Koppla om till 7 volt?

Undrar om man riskerar förstöra nätdelen om man använder sig av +5 och +12 linorna på molexkontakten för att få ner spänningen till fläktarna till 7 volt? Vore ju inte så kul att förstöra något bara för man är snål och inte vill lägga pengar på en fancontroller.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Jo, risken finns eftersom du inte får "riktig" jord!
De flesta modernare nätagg verkar dock klara detta galant - jag har iaf inte hört om någon som har pajjat sitt aggregat på grund av detta.

Permalänk
Medlem

jag kör 7v på min fläkt i xboxet,, borde väl inte vara någon fara? kört så i ett halv år snart.

Permalänk
Medlem

Hollbarheten blir sämmre.. Agget kan tex gå sönder 1månad innan det annars skulle ha gjort det.. Jag ser inget "illa" i det egentligen.. har haft så i alla tider med flera datorer och även i min server inget av hårdvaran har tagit skada av det..

Du kan fortsätta med det och vara LUNG!

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Så länge det bara handlar om några ampere (läs: tillräckligt många fläktar) så lär det inte vara någon fara. Dock avrådde jag en kille från att driva hans 145W peltier på det sättet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

använd motstånd istället
kan du få vilken volt du vill ha

Permalänk
Medlem

Det bör nog inte vara några som helst problem. Att en koppling behöver kontakt till jord.............. Nej, så är det inte. Det enda en krets behöver är ett spänningsfall, sen spelar det ingen roll om spänningsfallet är från-5V till -12V eller 10007V-10000V. Iofs så skulle jag nog inte vilja arbeta med 10000 volt, och såvida systemet var mycket stabilt så skulle väl spikarna som uppstår ligga på ~500V -Inte så jättebra.
Anledningen till att man drar till jord är väl för att
1) Jord är 0V, lätt att räkna med
2) Efter kretsen så spänningen "förbrukad" i förhållande till jord, och alltså så är det inte så lockande att ta en annnan väg, till exempel genom en människa.

U = R * I
Du vet spänningen (7 volt), motståndet i fläkten är i princip konstant, sålunda blir även strömmen det.

Permalänk

Jo, det där med potentialskillnad är jag bekant med. Tänkte mest på om nätdelen är switchad så kanske den inte tycker om det av den anledningen. Lite mer avancerat än en gammal trafo.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Varför skulle det göra någon skillnad om nätdelen är switchad?

Låter lite som folket som pratar om galvaniska element i kylningsdelen...

Permalänk
Medlem

körde min 51,6W peltier på 7v förut
Tänkte att det nog inte var så bra o köpte en AC VGA-silencer till graffet istället (kylde mycket bättre)

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower