Permalänk
Hedersmedlem

ekengren: Alternativt Fedora, det är gratis med 64-bits stöd.
Jag funderar på om jag ska köpa ett AMD64 system eller ett vanligt hederligt Barton 32-bitars system nu när jag ska köpa nytt men jag kan inte bestämma mig. =/

Vad jag än väljer är iaf Gentoo mitt självklara val.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har inte SuSE ftp install stöd för 64bit?
När man startar installationen kollar den ju vad man har för system och hämtar rätt paket, så det borde väl finnas?
Annars kan du ju ta vad du vill för dist och sen kompilera en 64bit kärna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekengren
ubuntu linux sög rätt hårt måste jag säga.

Hmm, vill du förklara?
Jag har sett många säga att den ska vara bra, utan att de för den delen har provat den så en "recension" av en som provat vore inte helt fel.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekengren
ubuntu linux sög rätt hårt måste jag säga. tillbaks på ruta ett.. får väl försöka lägga vantarna på SuSe för Athlon64 då..

Ajdå.. tycker Ubuntu (i386), trots vissa installationsproblem, ändå är den bästa distributionen jag kört/testat (Det har tidigare varit slackware, debian, fedora, gentoo bl.a.). Ser bara ut att bli bättre också, kommande versioner av Ubuntu lär knäcka Vad var det som sög så fruktansvärt?

Permalänk
Medlem

Tyckte inte heller att ubuntu var något bra. Nu testade jag ju visserligen bara lite snabbt, och hade bara laddat ner en iso (fanns bara en?) men jag fick t.ex inte välja nåt under installationen, vilken fönsterhanterare och dylikt som skulle installeras, jag fick inte skapa något root konto heller... Och så vidare. Så nej tack..

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

samma här, provade en installation. men som sagt inga möjligheter till att customiza och dessutom kassa program som standard o som grädde på det unkna moset gnome vilket jag inte direkt gillar.

Permalänk
Medlem

Ok ok.
Ubuntu bygger på att man vill ha en snygg gnome-desktop får man väl erkänna. Vill man inte det ska man nog inte köra ubuntu. Vad gäller root-lösen så har det medvetets inte satt något lösenord utan man använder sudo, som på mac sägs det.
Och nej, det är troligen inte tänkt att "ställa in allt själv"-typen av användare är målgruppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johane
Ok ok.
Ubuntu bygger på att man vill ha en snygg gnome-desktop får man väl erkänna. Vill man inte det ska man nog inte köra ubuntu. Vad gäller root-lösen så har det medvetets inte satt något lösenord utan man använder sudo, som på mac sägs det.
Och nej, det är troligen inte tänkt att "ställa in allt själv"-typen av användare är målgruppen.

Nja, det var iaf det sämsta jag testat Ja menar, jag är en användare som ligger på en rätt så basic nivå, men lite vill man ju kunna göra, och root access måste man ju kunna få... så nä, inget för mej.

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Visst, många vill kanske konfigurera mer själva. Vad gäller root dock, finns som sagt sudo, och om man skulle vilja ha ett root-skal kör man sudo sh. För att sätta rootlösen: sudo passwd. Det är bara ett annat sätt än vad som är vanligt, betyder inte att det är sämre.

Permalänk
Medlem

Jag drog in gentoo på en 64-bits laptop i början av veckan och måste säga att det fungerar väldigt bra. Men det är som sagt en hel del pill innan allting fungerar, fördelen är väll att inte alla program finns i 64-bits-binärform ännu, i Gentoo är det inte alls ett problem

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu