NVidia 6800 Video Processor Failure

Permalänk
Medlem

Jag testade Step into Liquid 1080p, och mycket riktigt går CPU-loaden upp rejält.
Det flöt för det mesta, men ibland kom det små ryck.

A64 3000+@3200+.

Permalänk
Medlem

Kan ju kontra med att ATI's WMV acceleration inte är bättre, WMV-filmer blir helt "otittbara" (nån som har ett bättre ord? ) om jag slår på det Om jag hade slitit hårat av mig pga. detta, om jag haft tillräckligt mer hår på huvudet vill säga

Hur är det med MPEG2 (av)kodning, kommer den någonsin fungera på Gf6800-korten?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Finns det inte den minsta möjlighet att Nvidia lyckas komma med en drivrutin som möjliggör detta ändå?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
ATi har gjort betydligt fler kort än så.

Jag räknade ju självfallet bara upp de ATI kort jag själv testat.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem

Men du har inte testat nästa generation av Nvidia kort så varför säger du aldrig mer köpa Nvidia då för?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Men du har inte testat nästa generation av Nvidia kort så varför säger du aldrig mer köpa Nvidia då för?

kanske för att "NVidia 6800 Video Processor Failure" jag gillar inte tanken på 5500spänn och "failure" i samma mening. ATI har fungerat perfekt för mig alla korten jag haft. Inget Video error där inte.

Nej nvidia är skräp!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok hoppas för din skull att ATI inte får in en bugg i sin hårdvara! Finns ju inte mycket annat att välja på då.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Då får jag nöja mig med mitt x800xt. Inte fan betalar en full frisk människa 5500:- för något som har en bug i sig iaf.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ragnarok erkänn att du inte ens läste färdigt den där artikeln innan du startade den här tråden.

Permalänk
Medlem

klart man försvarar sitt köp med näbbar o klor. faktum e dock att nvidia gjort en blunder. att säga "det e fan inge fel" e bara löjligt då nvidia för fasiken själv erkänner det. sånt ska inte förekomma på 5-6000 kr prylar.

ps: ati´s småtabbar var aldrig så här pass.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Jag räknade ju självfallet bara upp de ATI kort jag själv testat.

Ja, det är ju logiskt. Han säger att ATi har haft fel i hårdvaran, men du kontrar med att dom korten du har testat har funkat bra.

För övrigt kostar inte 6800-korten 5500kr som du verkar ha hakat upp dig på.
6800 kostar 2619kr, 6800GT kostar 3768kr, 6800Ultra kostar 4518kr.

Jag tycker att nVIDIA ska kompensera med något, men om man nu inte har någon som helst nytta av funktionen behöver man ju inte ta in det i beräkningarna vid köpet av grafikkort, alltså kan även en "fullt frisk människa" köpa ett sådan't kort.

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra som 6800GT ägare men eftersom det handlar om en så speciell del som jag ändå inte använder och knappast kommer att använda så är det ingen kris direkt. Även om jag så fick ett erbjudande att byte till ATI skulle jag inte ta det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Testa "Step Into Liquid" klippet som du hittar länken till i mitt första inlägg. Har du inga problem med att se den kan du vara lugn, då är din processor tillräckligt snabb för att ta hand om den själv. Har man däremot en långsammare processor så får den väldigt jobbigt.

..
Jag hade inte något som helst problem med att köra det iaf ....inget hack eller något .....men som sagt med mindre kraft så kan man kanske få problem ....lite dåligt av Nvidia att gå ut med att det har stöd för HD WMV ....när det inte har det!

"Nej nvidia är skräp!" ok....det var ett seriöst uttalande(ATI fanboy?)! Och det grundar du i att 6800 inte har HD WMV stöd?(Stort problem?)
Och just därför är alla Nvidia kort skräp?? Smart grabben!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Men som folk säger, lägg ner 5000 kr på en sak som har en bugg i sig.
En bil för 200.000 kan väl ha en bugg i sig?
Iofs borde Nvidia fixa till det här genom att antingen dra tillbaka korten eller någonting..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Hedersmedlem

själv sitter jag på ett x800xt - har rejäla planer på att byta till 6800 (kanske 2xpciE-sli).....buggen bryr jag mig inte det minsta om..
senaste gången jag försökte köra wmv-acc. med detta kort.......HAHA

greenscreen

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon
Men som folk säger, lägg ner 5000 kr på en sak som har en bugg i sig.
En bil för 200.000 kan väl ha en bugg i sig?
Iofs borde Nvidia fixa till det här genom att antingen dra tillbaka korten eller någonting..

Det gäller hela serien, inte bara Ultra. Och inte ens Ultra kostar 5000kr, det finns för 4500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det gäller hela serien, inte bara Ultra. Och inte ens Ultra kostar 5000kr, det finns för 4500kr.

Det måste vara ett extremt undantag. Ultrat kostar 5000+ på de flesta ställen: http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Geforce+6800+Ultra+256MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noremal
Precis, alltså är det här inget problem egentligen, för varför skulle man lägga så pass mycket pengar på grafikkortet om man inte har en processor som matchar och därmed klarar att spela upp klippet själv?
Visst är det dåligt men inte i närheten lika stort problem som några här verkar tro.

Hela poängen med att köpa ett grafikkort är ju att ha en processor som själv tar hand om den grafiska delen, så att CPUn kan användas till annat.

Sedan så ligger enligt mig den allvarliga delen i att nVidia har blåljugit sina kunder rakt upp i ansiktet med sina påståenden om framtida drivrutiner som fixar detta, vilket man nu alltså säger inte är sant. Om man dessutom brydde sig det minsta om etik och sina användare så skulle man ju skicka ut stora pressmeddelanden som uppmärksammar problemet, samt sätta varningstecken på kartongen (det finns ju förmodligen trots allt folk som kanske köper kortet för funktionen som nu alltså saknas).

Nu kommer ju detta inte att hända, eftersom de förmodligen skulle sälja färre enheter, men samtidigt så tror jag att det skulle vara hälsosamt, eftersom konsumenter ofta uppskattar ärlighet från företagen de handlar från. Om nu nVidia ljuger som de gör, så skulle inte jag bli förvånad om de tappar en hel del användare.

Och på sin höjd förväntar jag mig att nVidia skall kompensera köpare på något sätt. Annars undrar jag hur friska de i styrelsen är egentligen.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

step into... Hackade inte för mig...

OM filmen inte skulle kunnas visas eller hackar otroligt mkt... Då skulle jag klaga. Men en sån liten grej WOW har 10% mer i cpu usage, nu tycker jag att nvidia e skräp. OK här atifanboy nvidia har en liten bug. ATI har ju hur många buggar som helst o fixar nya drivisar som skapar nya buggar hela tiden... Seriöst orka bry sig...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det måste vara ett extremt undantag. Ultrat kostar 5000+ på de flesta ställen: http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=Geforce+6800+Ultra+256MB

Mjaaa, 4st har det för under 5000kr. Bara ITButikken som har det för 4500kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
step into... Hackade inte för mig...

OM filmen inte skulle kunnas visas eller hackar otroligt mkt... Då skulle jag klaga. Men en sån liten grej WOW har 10% mer i cpu usage, nu tycker jag att nvidia e skräp. OK här atifanboy nvidia har en liten bug. ATI har ju hur många buggar som helst o fixar nya drivisar som skapar nya buggar hela tiden... Seriöst orka bry sig...

Ja en storm i ett vatten glas som vanligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
step into... Hackade inte för mig...

OM filmen inte skulle kunnas visas eller hackar otroligt mkt... Då skulle jag klaga. Men en sån liten grej WOW har 10% mer i cpu usage, nu tycker jag att nvidia e skräp. OK här atifanboy nvidia har en liten bug. ATI har ju hur många buggar som helst o fixar nya drivisar som skapar nya buggar hela tiden... Seriöst orka bry sig...

Du har inte funderat på att andra kanske inte har lika snabb processor som dig? De kanske bryr sig, eller hur? Detta är inget som gör 6800 till ett sämre kort IMO men det är dålig stil av nVidia att marknadsföra kortet för att ha stöd men att sen inte ha det.

Permalänk
Hedersmedlem

ATis drivrutiner........hohohoh
behöver jag säga mer?
vårre får man leta efter

_____

skulle alla tillverkare inom alla datorkomponentskategorier agera likadant, skulle varje boot snart börja med "var vänlig boota om datorn en extra gång så dom nyinstallerade drivisarna kan köras igång - se dessutom till att du kör drivercleaner på dom gamla innan du trycker på |denna| ok-knapp, så du slipper installera om windows"

dock gillar jag hårdvaran, och har kört ati sedan 9700pro

dock så verkar det som nvidia har minst lika stora drivisproblem med 5900-serien & ps2, eller varför inte denna oändliga soppa drivrutiner till 6800 som fungerar halvbra till olika spel ?

.....just nu verkar ati & nvidia jämbördiga........ex sli.......
mums....nästa uppgradering.....:cool:

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
8500 var en buggig liten ATI kloss skall du veta.

Eller varför inte de klarar inte av 100fps i cs 9800pro men vissa gjorde det och det måste tyda på hårdvarubugg

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
ATis drivrutiner........hohohoh
behöver jag säga mer?
vårre får man leta efter

Eh, ATIs drivrutiner är det inget större fel på, inte värre än nVidia. Om du tror det så tycker jag du skall besöka "nVidia"-forum som t ex nVnews så skall du se att 6800 ägarna knappast är utan problem.

Permalänk
Medlem

ATi vs nVidia igen. Vissa av er är naiva genom att skylla på alla tillverkare förutom den som har tillverkat kortet man har i egna burken. Inse att även större företag kan göra fel.

Readon X300 tex har problem med hårdvaruaccelerationen efter att man har lagt in drivsarna till kortet. 9600pro/XT har mindre kompabilitetsproblem med nForce2 chipset.

Så till er som snackar skit om andra kort. Båda har fördelar och nackdelar och problem med drivsar/kompabilitet/hårdvarufel kan duka upp ibland.

Ingen vill självklart ha ickefungerande grafikkort. Är det stora problem så får man ju annat kort på garanti. Är det mjukvaruproblem så fixar man det med andra drivsar. Börjar man hata en tillverkare bara för att den har lite problem med vissa produkter då byter man till annan tillverkare helt enkelt istället för att spy massa nojja. Eller köper/byter ut till annat kort istället (samma/annan tillverkare).

Har själv haft kort med nVidia, Matrox, Ati mm... chipset på och tycker att man ska köpa det som passar en bäst till det man ska ha kortet till och inte bara stirra sig på vilket chip som sitter på kortet. Punkt slut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
OK här atifanboy nvidia har en liten bug. ATI har ju hur många buggar som helst o fixar nya drivisar som skapar nya buggar hela tiden...

1. Jag har inte märkt några som helst problem med ATi's hårdvara eller mjukvara. Och till skillnad från nVidias hårdvarufel så finns det ju alltid moddade drivrutiner som fixar ev. buggar på mjukvarusidan hos ATi.

2. Om ATi gjorde detta på ett kort jag betalat 5 papp för skulle jag vara minst lika förbannad...
Det är vårat, konsumenternas, ansvar att alltid sätta press på tillverkare. Annars så kommer det sluta med att de pumpar ut halvfärdiga stolpskott eftersom de tror att ingen bryr sig. Enligt min mening skall man ta varje tillfälle i akt att höja sin röst och visa att man inte tar emot lögner och bortförklaringar. Anledningen är ju att stora företag ofta inte har "ärlighet" som det självklara utgångsläget (vilket denna incident så tydligt visar).

EDIT: ArtMan: Håller med dig. Jag sitter nu inte och klagar på bara nVidia. Jag sitter ju med en nForce-krets nu och den älskar jag.
Som sagt, jag skulle bli jäkligt sur på vilken tillverkare som helst som agerar oseriöst och oärligt. Det enda de ser är pengar, pengar, pengar. Varför felsöka ny programvara/hårdvara när man kan skicka ut halvfärdiga produkter, och betala mindre på några reklamationer än vad felsökningsprocessen skulle kostat.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

ATi har lite tur att det finns snälla människor som gör lite bättre drivisar (omega DNA)... Catalysator e gjort av en 2 åring...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Det som stör mig i det hela är att nVidia försökt mörka det hela.
De säger konstant att det ska fixas i en kommande drivrutin, men med tiden har de mer och mer börjat erkänna att det inte alls kommer fixas.

Det tog dem flera månader att ta bort det från 6800-specifikationerna på deras sida. De har fortfarande inte informerat alla sina board partners om problemet.

De behandlar det jävligt nonchalant helt enkelt.

Droppen var ju när de erkände att man måste köpa deras DVD decoder för typ 400 spänn för att få MPEG-decoding att fungera 100% (dock fungerar det partiellt även utan deras decoder).

Kul för folk som betalt 5-6 papp för ett kort: "Nu måste ni betala en femhundring till om ni vill få det att fungerar så som vi påstod att det skulle fungera när vi sålde det till dig."

Att det skulle vara fixat i PCI Express-versionerna är också en missuppfattning som sprids vidare av en tysk hemsida. PCI Express-versionerna är ju för fanken exakt samma chip som AGP-versionerna: Enda skillnaden är att de smällt på PCI Express-bryggan.

Tydligen ska VP-chipet funka lite bättre på 6600 och ännu något bättre på 6200. Men det kommer inte funka så som nVidia från början påstått förrän de släpper en refresh av nuvarande generationens kort.

Dåligt skött av nVidia, helt klart falsk marknadsföring ingen tvekan om den saken.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Eh, ATIs drivrutiner är det inget större fel på, inte värre än nVidia. Om du tror det så tycker jag du skall besöka "nVidia"-forum som t ex nVnews så skall du se att 6800 ägarna knappast är utan problem.

om du hade läst hela mitt inlägg och inte bara slutat efter första raderna, skulle du sett att jag inte bara klagar på ATi

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.