Permalänk

Dell - eller bygga själv?

Jag har tröttnat på min kassa iBook och bestämt mig för att gå över till PC igen.

Har tänkt mig en stationär dator för max 12 000.

Detta är en Dell-dator som har ungefär vad jag tänkt mig och som kostar 11 725.

Kan man bygga en bättre/billigare dator själv - och var är det då bäst att köpa komponenter för att slippa handla runt i femton olika butiker?

Datorn ska användas till filmredigering, bildbehandling och även en del spel, t.ex. Sims 2, Unreal, Max Payne osv.

Vill ha en platt bildskärm på 17 tum till datorn, inom prismarginalen.

Tack på förhand!

* * * * * * * * * * * * * *

Moderkort
Intel® 925X Express chipset med ICH6-R

Processor]
P4 530 HT 3 GHz

Minne]
1024MB Dual Channel DDR2 400MHz

Hårddisk
160GB Hårddisk SATA (7200RPM) 8MB cache

Grafikkort
128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X300 SE med DVI/VGA/TV-out

Skärm
Dell 1704FP HAS 17" (17" VIS) UltraSharp Digital plattskärm

Integrerat ljudkort och nätverk
Tangentbord och mus

Pris: 11 725 inkl frakt.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk

Kan sätta ihop ett paket åt dig senare under kvällen, men måste kila nu, Grafikkortet som är i Dell burken där. Är riktigt riktigt dåligt. Så det blir inte mycket spel med det.

Man ska om man kan ALLTID bygga själv. Billigare + Bättre. (Och ja ni får skratta åt min sign)

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att datorer från Dell inte är särskilt populära på ett sånt här forum

Men för att svara på din fråga, i regel (eller alltid) är det dyrare att beställa dator från Dell än om du skulle plocka ihop en själv, men vill man inte eller kan inte plocka ihop en själv så är det ju ett alternativ.

Du skulle kunna gå in på t ex www.datorbutiken.com , där finns en konfigurator som du kan pilla ihop olika delar och se var du hamnar.

Sen som probert skrev, grafikkortet måste du nog tänka över ett bättre.

Permalänk

Schysst! Jag har inte så jättestor koll på att bygga själv nu längre, senaste jag satte ihop var väl min 233 mhz-dator för ett antal år sen.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan varna dig för dells service!!
Men åter till datan,grafikortet är riktigt dåligt och om du bygger en dator själv så får du mycket mer för pengarna du kan då te.x ta en amd athlon 64 processor som är mycke bättre!!så mitt tips är att bygga en själv!

Visa signatur

//Roll_over

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roll_over
Jag kan varna dig för dells service!!
Men åter till datan,grafikortet är riktigt dåligt och om du bygger en dator själv så får du mycket mer för pengarna du kan då te.x ta en amd athlon 64 processor som är mycke bättre!!så mitt tips är att bygga en själv!

vad är det för fel med dells service?.

Du kanske ska läsa på lite? Det heter Dator.
(Data är information som finns/sparas på hårddisken.)

dell är faktist inte så dyra. dom är faktist billiga, det gäller att pricka in deras erbjudanden!

det du behöver ändra i dells paket är grafikkortet till minst ett x600 grafikkort från ATi.

Man bör tänka på att man får OS och övrig programvara i dells paket med också. det kostar pengar +att bygga ihop datorn kostar pengar.

tänk er för innan din talar skitsnack om olika företag.
dock så plockar jag ihop mina egna datorer, med dell är bra om man inte är så insatt i det.

Mvh Robin!

Visa signatur

i5

Permalänk

Dell kan vara bra fast det där grafikkortet mäter sig nog med fx 5200 så det blir inte mycket spelande sen processorn är ju lite svag. Sen spelar det ju lite roll om du kan nått om datorer. Och om du har tid och vill bygga ihopsjälv. Men om du väljer att bygga ihop själv så finns ju alltid forumet eller IRC om nått går fel

Permalänk
Inaktiv

Antal Webbpris Totalt
AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
Varunummer: 300493
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1850 1850

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Asus K8V SE DELUXE Moderkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid
Varunummer: 124229
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 1095 1095

Asus V9999 GeForce 6800 256MB Gamer Ed. AGP, 256MB GDDR3 ,TV-Out, DVI, Retail
Varunummer: 301395
Lagerstatus: Preliminärt 16 st. 12/1/2004 3840 3840

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
Varunummer: 118737
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1649 1649

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
Varunummer: 302257
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 1090 1090

Antec SLK1650B Miditower, Svart m/350W Nätaggr.
Varunummer: 304327
Lagerstatus: Preliminärt 187 st. 11/24/2004

10800.- dock utan skärm... men detta paketet är helt okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Probert24
Kan sätta ihop ett paket åt dig senare under kvällen, men måste kila nu, Grafikkortet som är i Dell burken där. Är riktigt riktigt dåligt. Så det blir inte mycket spel med det.

Man ska om man kan ALLTID bygga själv. Billigare + Bättre. (Och ja ni får skratta åt min sign)

jag snor din sign

alltså idiot grejen.. men sätter den till engelska.. ska inte användas på swec..

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirden
*Mycket intressant text*

Lägg till skärm ,OS, monterat installerat & hemkört till dörren vad hamnar prislappen på då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag bygger gärna min dator själv, men då ska det vara åtminstone samma prestanda som Dell-datorn till samma eller lägre pris. Alltså inte något för 12000 utan skärm.

Några saker jag vill nämna är att jag vill ha en P4-processor med HT. Moderkortet kan vara annat märke, men ska ha integrerat ljud och nätverk och får gärna vara Intel.

Man kan även välja 128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 SE till Dell-datorn, hur är det kortet?

Slutligen skulle jag och andra uppskatta, om man kommenterade konfigurationen och inte Dell som företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan inte överväga en AMD64?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10026

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Mja... Vad är fördelen med AMD och vad jag förstått så utnyttjas inte 64-bitars-processorn i WinXP? Sen var det ju bara en CRT, vill ha en 17" digital TFT. Men det går åt rätt håll

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel Mott
Några saker jag vill nämna är att jag vill ha en P4-processor med HT. Moderkortet kan vara annat märke, men ska ha integrerat ljud och nätverk och får gärna vara Intel.

Vad är det som är så speciellt med Intel för din del? Vad ska du använda datorn till? Det säger oftast vilken processor du bör använda.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Vad är det som är så speciellt med Intel för din del? Vad ska du använda datorn till? Det säger oftast vilken processor du bör använda.

Om du läser första posten så står det vad datorn ska användas till!

Permalänk

Det var ju det jag gjorde, men det missade jag tydligen.

Men om han nu ska ägna sig åt redigering etc. så är väl Intel att föredra.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk

Har alltid föredragit Intel, AMD känns segare, varmare och mindre optimerat för Adobe/Office/Avid etc. Kommer ju att spela en del spel, men inte i 2048x1536 upplösning och högsta kvalitet, utan snarare enklare spel som Sims 2, Roller Coaster Tycoon 3, Sim City 4 etc.

Visa signatur

Permalänk

Okej, att AMD skulle vara varmare är en ren lögn, de har till viss del varit det tidigare men numera så kreverar de moderna INTEL-processorerna under sin egen värmeutveckling (kan någon säga Preshot?)

Den där lilla optimeringen som Intel har för vissa specifika program är inte så stor längre och det är bara att kräma på med mer RAM och snabbare diskar så löser det sig. Att det tar ½ sekund extra att starta photoshop är inget som stör mig om man säger så.

Men det är din dator och gillar du Intel så blir det Intel, men det är dumt att avfärda konkurrensen på personliga åsikter

Jag ska titta om jag inte kan hitta ett bra P4 system åt dig.

Visa signatur

Permalänk

Jo det blev en hel del skitsnack ang DELL, har själv bara haft compaq, och jag orkar inet äns då in på den historien.

Här är mitt datorsystem som jag skrev tidigare jag skulle fixa. Jag har valt AMD av den enkla anledningen att det är bättre i 9/10 fall mot Intel.

Chassi: Black Thunder Miditower Black/silver 300W ATX
Moderkort: MSI K8N Neo-Fisr nForce3 250GB 3DDR-DIM...... (s754)....(8 st USB 2.0)
CPU: AMD Athlon64 300+ Boxad
RAM: Kingston KVR400X64C3A/512 2x512 (tot 1024) Dual Channel
HD: Seagate Barracuda 7200rpm 200GB 8MB Cache (SATA)
ROM: NEC 3500 Dual-Layer DVD ....16x....
GFX: GeCube Radeon 9800pro 128mb DDR
Ljud: Integrerat (7.1)
Nätverkskort: Intergrerat (1 GB)
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Svensk OEM
Monitor: 17" Acer silver 25MS
Tgnbord, mus, Högtalare: CO-Zorro 3-in-1 Desktop Kit

OBS ! Frakten är inte inräknad.

Totalt: 12017:-

Bättre på allt om man gämför med DELL´s allternativ sånärsom på ramminnet.

Höll på att glömma. Delarna är hämtade från www.datorbutiken.se

Permalänk
Medlem

snälla, inte DELL..är du en riktig swecare eller?

DELL har egna standarder som gör att du inte kan uppgradera speciellt lätt..

dissa Dell, allvarligt.,märkesdatorer köpte man för måånga år sen

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Now wer'e getting somewere, Probert...
Ska försöka att sätta ihop ett eget paket också, återkommer om det.

Dells nya datorer är standardiserade, den jag tittar på är ATX, har 350W nätagg och är enkel att uppgradera, bara att öppna en sidolucka så får man enkel åtkomst. Det är som sagt priset som talar för Dell, när man lyckas pricka in specialerbjudandena är det svårt att slå det genom att plocka ihop egna delar.

Men som sagt, ska plocka ihop något likvärdigt Dell-datorn och se vad prislappen hamnar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm, SÅ farligt är det väl inte med DELL?
är rätt säker på att farsan har köpt en XPS Gen 4 till mig i julklapp...

även fast jag har visat honom hur mycket bättre burk jag skulle kunna få om jag köpte från datorbutiken.. men jag tror det är den där speciella garantin han vill ha, eller så är det nog för att DELL är ett stort företag som man kan lita på (tror han ja, hahaha) - så därför köper han datorer där ifrån... *suck*

Grymt synd om mig - jag HATAR DELL!
Tycker IAF att dem kan göra moduler som man kan UPPGRADERA utan att behöva OPERERA i dem! Hur svårt kan det vara? *-)

Men som sagt, DELL är väl okej.. om du som sagt var beställer när deras specialerbjudanden gäller.

// Crazz

Permalänk

Chassi: Chieftec LCX-06 Gaming Svart/Blå, 360W nätagg
Moderkort: Abit AI7 SATA, Dual DDR, Firewire, GbLan, 5.1 ljud
CPU: Intel Pentium 4 3,0 Ghz Boxed 800/1mb
RAM: Twinmos 2 x 512 MB DDR400 CL 2.5
Grafikkort: Powercolor Radoen 9800 PRO 128 MB
DVD/RW: NEC ND3500-A 16x
Monitor: CTX 17" LCD TCO99
Sony diskettstation
Logitech Click! Optical USB mouse
Logitech Deluxe Access Keyboard
Microsoft Windows Xp Home SP2 Svensk

11559 kr
+
Transportsätt utan postförskott mot postförskott
Företagspaket 343.5 inkl moms 446 inkl moms
Postpaket 460.75 inkl moms 505.75 inkl moms
Hempaket 717.5 inkl moms 820 inkl moms

Saken är klar bygg en egen dator. Det här fixade jag ihop på komplett som är väldigt bra både vad gäller priser och service, men det finns ännu billigare, ex datorbutiken eller itbutikken.

(Sen tycker även jag att en AMD 64 vore mycket smartare att satsa på, även om det inte kan använda sig fullt ut av 64bits-tekniken ÄN så vinner de över intel på det mesta.)

Permalänk

Förlåt om jag lånar/kompletterar tråden...

Är det någon som vet vilken garantipolicy Dell har, är det tillåtet att stoppa in egna prylar utan att garantin förverkas? Jag har sökt runt på deras sida utan att hitta någonting om detta.

Permalänk
Medlem

Re: Dell - eller bygga själv?

Citat:

text

Offtopic: Är inte du den killen som höll på med MegaDomain.net och Snyggast.just.nu ?

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

DELL har egna standarder som gör att du inte kan uppgradera speciellt lätt..

Vet du något om DELL överhuvudtaget?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Now wer'e getting somewere, Probert...
Ska försöka att sätta ihop ett eget paket också, återkommer om det.

Men som sagt, ska plocka ihop något likvärdigt Dell-datorn och se vad prislappen hamnar på.

Bha ! Mitt paket var GREAT

Permalänk

Har haft 2 DELL datorer och dom har fungerar kalas båda två.
Kan rekomendera dom.
Frågan är om inte endel pratar i ren okunskap?

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk

Okunskap vet jag inte, jag har administrerat några DELL-burkar genom åren och det är dessa som har ställt till mest problem av alla. Men jag antar att det är olika från person till person, kanske fick jag måndagsexemplaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla gnäller på Dells "icke-standard". Bara man väljer rätt grundserie så kan man uppgradera utan några problem OCH UTAN att garantin ryker. Det du inte får göra är att byta processor eller fläkt. Du får själv plugga in hur många hårddiskar och tilläggskort som helst utan att garantin ryker. Däremot lär inte garantin täcka om du t.ex. trycker sönder agp-porten om du sätter in ett nytt grafikkort, men det finns det mig veterligen ingen garanti som täcker. Brukar kallas handhavandefel.

De flesta nyare Dell är också tystare än vissa ihopplock som väsnas som en mindre skördetröska... Deras priser är okså svårslagna vilket bevisats tidigare i den här tråden. Det känns som att de som snackar Dell-Hell och liknande uttryck antingen är 14 år gamla eller riktiga clockers som alltid ska pressa delarna till max. Där ligger väl Dells svaghet om man ska kalla det svaghet.

Att Dell har så dåligt rykte här på forumet lär bero på att många här är väldigt duktiga och intresserade av att "pilla" med sina ihopplock.

För en människa som inte ska hålla på och överklocka anser jag att Dell är väldigt svårslagna på marknaden, de lär vara världens största oem-tillverkare, och det säger en hel del.

Alla dessa kommentarer ovan är min personliga uppfattning och kommer från en helnöjd Dell-ägare.

Visa signatur

Dell XPS 420