Permalänk
Medlem

slut på IDE-slots?

I min burk har jag just nu:

1 st DVD-Läsare
1 st CD-Brännare
2 st HDDs á 120gb.

Idag fick jag hem en DVD-Brännare på posten som jag hade tänkt sätta i men hur är det nu med IDE-kablarna och antal uttag?

Alla uttag på kablarna är ju upptagna av det som sitter i nu.
Finns det några fler uttag på moderkortet att sätta i IDE-kablar i förrutom de två som redan är upptagna? Inte vad jag ser ivarjefall! mitt moderkort: Abit IS7-E

Finns det IDE-kablar med fler än 2 uttag på sladden? Isf, hur gör man med master/slave då och vad kostar en sådan?

Är diskettstationen kopplad till ett IDE-uttag med en IDE-kabel? eller är det någon annan kabel som går mellan moderkortet och diskettstationen? Om det är ett IDE-uttag, kan jag byta ut sladden till en med två uttag på och koppla in dvd-brännare i samma?

Tack för svar!

Permalänk

om du ska ha allt in kopplat samtidigt är du tvungen att köpa ett konttroler kort då du endast kan ha två ide enheter på varje kanal

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du verkligen tre optiska läsare? Jag skulle nog plocka ur CD-brännaren om jag var du.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

kan man bränna vanliga cd-skivor med dvd-brännaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leviN
kan man bränna vanliga cd-skivor med dvd-brännaren?

Vad jag vet så kan man det med förståss varierande max hastighet beroende på vad det är för brännare man har köpt.

Permalänk
Medlem

Plocka ut DVD och CD-brännaren, DVD-brännaren ersätter båda.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Plocka ut DVD och CD-brännaren, DVD-brännaren ersätter båda.

Fast två CD/DVD-läsare är inte helt fel tycker jag, ifall man har plats. Smidigt när man t.ex. ska läsa in stora mängder data från många skivor. Skönt att bara att queuea kopieringarna i Total Commander och byta skiva medans läsningen fortsätter i den andra läsaren.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: slut på IDE-slots?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leviN

Alla uttag på kablarna är ju upptagna av det som sitter i nu.
Finns det några fler uttag på moderkortet att sätta i IDE-kablar i förrutom de två som redan är upptagna? Inte vad jag ser ivarjefall! mitt moderkort: Abit IS7-E

Nej det finns nog inga fler uttag, de ser isf ut likadant. Känner inte till moderkort så noga, utifall det skulle ha en inbyggd krets för RAID så det är 4 portar på moderkortet. Finns en del sådana, men om du inte ser några fler så har du inte det.

Finns det IDE-kablar med fler än 2 uttag på sladden? Isf, hur gör man med master/slave då och vad kostar en sådan?
Ja det finns, men det är bara till för att man ska kunna ha enheterna lite var som helst på kabel. Man får alltså välja vilken kontakt som passar bäst så kabel inte behöver ligga spänt osv.
Det går fortfarande bara att ha två enheter per port.

Är diskettstationen kopplad till ett IDE-uttag med en IDE-kabel? eller är det någon annan kabel som går mellan moderkortet och diskettstationen? Om det är ett IDE-uttag, kan jag byta ut sladden till en med två uttag på och koppla in dvd-brännare i samma?
Ja det är en annan kabel. Om du jämför tittar märker du att det är färra pinnar på kabeln till diskettstationen. Diskettstationer använder sig inte av IDE / ATA vad jag vet, det är något helt eget (och föroldrat). Kablarna till diskettstation och hårddiskarna heter inte IDE-kabel utan flatkabel (flat datakabel).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Behöver du verkligen tre optiska läsare? Jag skulle nog plocka ur CD-brännaren om jag var du.

Är väl bättre att plocka ut DVD-läsare tycker jag eftersom den bara kan läsa medans dom andra två kan skriva och läsa. CD-brännare brukar dessutom som sagt vara snabbare på att bränna CD-skivor än DVD-brännaren är på det.

Så gjorde jag iallafall när jag köpte min dvd-brännare. Har aldrig behövt ha två dvd-skivor i sammtidigt. När jag bränner CD-skivor gör jag det med CD-brännaren eftersom den kan bränna i 52x medans DVD-brännaren bara klarar 40x

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

ut med cd-brännaren... ifall du ska bränna dvd skivor som du redan har på skiva så måste du ha en dvd läsare till ifall du vill slippa kopiera över allt till hddn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är väl bättre att plocka ut DVD-läsare tycker jag eftersom den bara kan läsa medans dom andra två kan skriva och läsa. CD-brännare brukar dessutom som sagt vara snabbare på att bränna CD-skivor än DVD-brännaren är på det.

Så gjorde jag iallafall när jag köpte min dvd-brännare. Har aldrig behövt ha två dvd-skivor i sammtidigt. När jag bränner CD-skivor gör jag det med CD-brännaren eftersom den kan bränna i 52x medans DVD-brännaren bara klarar 40x

Jo, det är ett argument för att ha kvar CD-brännaren. Jag bränner bara i max 24X ändå, fast min NEC 3500 klarar mer än så, så för mig spelar det ingen roll.

Min Toshiba DVD-läsare är en mycket bättre läsare än NECen så jag använder främst den som läsare, NECen bara som brännare och ibland som läsare när jag kopierar in mycket data som jag sa ovan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niLLe_yeah
ut med cd-brännaren... ifall du ska bränna dvd skivor som du redan har på skiva så måste du ha en dvd läsare till ifall du vill slippa kopiera över allt till hddn.

Ifall man ska göra en DVD->DVD-kopiering on the fly, precis. Men sånt vågar inte jag göra.

Visa signatur

Permalänk

40x / 52x i bränningshastighet på en cd... hur många sekunders skillnad i hastighet blir det!!

slopa cd brännaren...

Permalänk
Medlem

Xakt, använd bara dvd brännaren, har man inte tid att vänta mellan 15 sec till 2 minuter längre beroende vilen brännare man har så ska man syssla med nå annat

Permalänk
Medlem

Enligt tester så kan kvaliteten av CD-bränningar på en DVD-brännare bli sämre än på en CD-brännare. Det funkar men kan bli något sämre för den kvalitetsmedvetne.

Att bränna i 52x är riskabelt eftersom du riskerar att skivan exploderar, därtill riskerar du kvaliteten. 32x är en kompromiss mellan snabbhet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Enligt tester så kan kvaliteten av CD-bränningar på en DVD-brännare bli sämre än på en CD-brännare. Det funkar men kan bli något sämre för den kvalitetsmedvetne.

Att bränna i 52x är riskabelt eftersom du riskerar att skivan exploderar, därtill riskerar du kvaliteten. 32x är en kompromiss mellan snabbhet och kvalitet.

Jag tycker personligen att det bara är en massa ettor och nollor som ska skrivas på en skiva, inte för att vara petig men länka gärna till dessa tester så man kan läsa själv.
Det stämmer helt säkert vad du säger, men andra kanske är intresserade av att få läsa det själva, däribland jag