Vilken dist då jag har liten hårddisk.

Permalänk

Vilken dist då jag har liten hårddisk.

Hejsan!

Jag vet att det finns hundra olika trådar med frågor om vilken dist man ska välja. Men nu är det så att jag fick hem en gammal dator igår som jag vill köra linux på, dock vet jag inte vilken dist jag kan köra, eftersom datorn bara har 3,4GB hdd.

Har kört slackware och en RedHat baserad dist förrut, men jag har för mig att slackware tar mer än 3GB och då finns det ju ingen plats på hårddisken.

Råd?
Tacksam för svar

Mvh Viktor

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Debian, tar 108 MB eller nåt om du installerar minimal netinst, sen är det up till dig att apt-getta hem det du har plats för/vill ha.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

LFS, mitt tar upp ca 1 Gb och jag har Xorg, Xfce, Firefox etc.
Väldigt snabbt också, eftersom du kompilerar allt själv. Det är kanske inte att rekomendera dock om du har långsam dator. Men litet kan du få det, finns folk som har fått det under 100 Mb, med apache inkluderat.
http://www.linuxfromscratch.org/

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

en kille som jag känner har fått in slack på under 80mb så det ska inte vara ngt problem

Visa signatur

WMII

Permalänk

Vilka iso's måste jag tanka till debian?
Det finns ju 7 olika på sunet.

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Bah, installera inte debian det är för usla använadre ;)..hehe..ta gentoo eller mandrake om du har liten disk..

Visa signatur

Fråga mig om ni vill något om datorer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge
en kille som jag känner har fått in slack på under 80mb så det ska inte vara ngt problem

En kille som jag känner installerade slack på två disketter(minimal kärna plus dns-serverprog som han hade skrivit själv), så det sk nog verkligen inte vara något problem.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört crux på den disken.
Kör själv crux på min router, och den tar runt 500mb full install, och jag har 2,8gb disk till den..
Funkar utmärkt, och då har jag apache, och en andra massa småprogram och några polare som har shell på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaGe
Bah, installera inte debian det är för usla använadre ;)..hehe..ta gentoo eller mandrake om du har liten disk..

Kan du utveckla lite?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
Jag skulle kört crux på den disken.
Kör själv crux på min router, och den tar runt 500mb full install, och jag har 2,8gb disk till den..
Funkar utmärkt, och då har jag apache, och en andra massa småprogram och några polare som har shell på den.

Finns det möjlighet att installera andra program på burken också? Alltså saknar den inte libssl, make och sånt där?

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Klart det finns en möjlighet att installera allting.
jag vet inte om den har dom där programmen by default, men den har en gcc kompilator och så.

sen har den ett ports system som liknar apt-get, som funkar ganska fint.

Permalänk

Okej, får se om jag testar det när jag köpt nätverkskort + kabel till den dator. Tack så mycket för tipset!

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaGe
Bah, installera inte debian det är för usla använadre ;)..hehe..ta gentoo eller mandrake om du har liten disk..

Gentoo käkar ju diskutrymme, den använder massor med utrymme under tiden man kompilerar, med en liten disk så är det möjligt att det inte kommer att gå att kompilera xorg till exempel. Sen får man vara noga med att ta bort alla källkodsfiler eftersom dom tar rätt mycket plats. Jag kör själv gentoo på en av mina burkar och tycker att det fungerar bra, men man kan inte anklaga det för att spara på diskutrymmet.
Mandrake är ju i princip samma system som redhat och du får med en del grejer som du kanske inte behöver och som tar upp plats i onödan.
Jag tycker att Debian är ett bra alternativ, det tar inte upp så mycket plats, en av mina datorer har ett debiansystem som har varit igång i drygt ett år och har ungefär samma mjukvara installerat som mitt gentoo-system som har varit igång i en månad, endå så är gentoosystemet tre gånger större!
De andra alternativen i tråden är möjligen också bra, vet inget om dem, men apt-systemet i debian är ju helt underbart så jag vet vad jag hade valt

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Bäst blir det om du gör dig egen live cd och kör linux på den så kan du ha hella din hd full med annat

Visa signatur

8D

Permalänk

Nu har jag installerat Debian på burken, får dock inte igång X Window System, fast det ordnar sig nog då jag fixat nätverkskort + kabel till datorn. Så att jag kommer ut på nätet.

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaGe
Bah, installera inte debian det är för usla använadre ;)..hehe..ta gentoo eller mandrake om du har liten disk..

Du kanske försöker att vara lustig men bespara oss den här typen av kommenterar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ketchup Man
Finns det möjlighet att installera andra program på burken också? Alltså saknar den inte libssl, make och sånt där?

Libssl finns i opt och kan slängas in när du installerar disten, gcc, make och allt annat krafs du behöver för utveckling och installation via källkod finns med som default, men kan väljas bort om man känner för det. Nackdelen att köra Crux på gamla slöa maskiner är att det ska kompileras en hel del. Det dras dock igång ett testprojekt i dagarna där man ska kunna slanga ner färdiga paket, annars finns det en del portsmaintainers som har uppdaterade paket från base, opt och contrib i portsträdet att tanka ner.

Visa signatur

> Jaså, ere så?