Permalänk
Medlem

Öl på grafikkortet mm

Hej,

nu är det sähår att det var en kompis som spillde öl i min fläkt.. alltså på ovansidan av datorn (på vissa burkar finns det), rätt ner på grafikkortet och så att det rann lite på moderkortet med mera.. och jag torkade allting med papper precis när det hände. Fast nu vågar jag inte starta den. Förslag på hur jag skall göra med den? kommer den funka?

Mvh orizOn :'(

Permalänk
Avstängd

jävligt dumt gjort, inte för att det kanske inte kommer att fungera men jävligt dumt ändå, sånt ska man inte hålla på vid datorn

Visa signatur

jag gillar glass!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nela04
jävligt dumt gjort, inte för att det kanske inte kommer att fungera men jävligt dumt ändå, sånt ska man inte hålla på vid datorn

Jag vet det nu, att berätta det till mig hjälpte mig inte så mycket :'(

Permalänk
Medlem

heh... jag tror det bästa du kan göra är att duscha delarna med vatten, låt det torka så det inte är en vattendroppe kvar och sen testa... öl blir ju rätt klibbigt när det torkar :S

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

på med hårfön direkt, försent nu kanske. tror det blir mindre klibb om du får bort vätskan snabbt.

Permalänk
Medlem

alltså datordelar + strömförande klibb är inte bra kombination alls
gör som jag sa, om det inte funkar, kräv din kompis på en ny dator ^^

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1. Slå din kompis.
2. torka grundligt med vatten, låt torka. om möjligt byt ut grafikkortet och prova med annat om det fortrfarande inte funkar.
3. Slå din Kompis lite mer.

reserv: "råka" spilla öl på din kompis grafikkort, tangentbord, skärm, högtalare och allt detdär... samtidigt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

sklle det inte funka med att göra ett t-röd bad? eller nån annan ren metanol? ta bort grafik fläkten bara!

Visa signatur

Alcohol is the cause and the soloution on all the problems!

Permalänk
Medlem

Det finns rengöringssprey på burk tror det säljs på Clas Ohlson & Kjell & Co. också.
Det rengör och lämnar inga rester när det har torkat. Vi har någon sådan variant på jobb och jag har använt det vid ett tillfälle då en polare spillde cola på sitt nyupppackade grafikkort, nästan mindre än en minut efter han tagit upp det ur kartongen.. Han grät nästan innan jag sa att jag skulle försöka hjälpa honom. Det fungerade utan problem dagen efter och gör det fortfarande.

Sprit i olika former kan smälta plast ibland, så var försiktig med metanol och T-röd.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Ja du OrizoN, hoppas du inte gjort något annat, innan du fick Laggeman's svar.
Vatten lämnar spår när det dunstat, och resterna är svåra att lösa upp senare. Sprit löser upp vissa saker som du INTE bör lösa upp, om du tänkt dig att grejorna ska fungera senare, och T-röd är nog den sämsta spriten - lämnar massor med rester när den dunstar.

Om olyckan är framme och du inte har rätt rengöringsmedel till hands, så stoppa grejorna i en plastpåse och gör helt tätt, så det inte torkar innan du gjort rent.

Har man ingen chans att hitta rätt rengöringsmedel inom rimlig tid, så rusa till närmaste mack och köp en flaska destilerat vatten. Garanterat bättre än vanligt kranvatten. Skaka bort så mycket överflödigt vatten som möjligt, och låt sedan torka ordentligt, minst ett dygn.

Permalänk
Medlem

Gör rent med isopropyl som finns på apotekt

Visa signatur

Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX CPU:AMD FX-6300 Black Edition&CM Hyper 212 Evo Ram: 8GB Corsair Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC SSD: Samsung evo 840 250GB HDD: 2x WD 1000GB PSU: Corsair CX 600M 80+Bronze Chassi: Fractal R4

Permalänk

Jag har tappat 1 ½ cola över min polares data, så hela skiten började ryka. Vi la allting i papper och sedan stoppa tebaka, det va nu ca 2½år sedan, på hans gamla Compaq :). Nu vet man mer. Den fungerar än med samma delar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polkagrisen
Jag har tappat 1 ½ cola över min polares data, så hela skiten började ryka. Vi la allting i papper och sedan stoppa tebaka, det va nu ca 2½år sedan, på hans gamla Compaq :). Nu vet man mer. Den fungerar än med samma delar

Hur fan lyckas man tappa en och en halv cola på en dator?

Permalänk
Medlem

tamefan, det undrar jag oxo, jag har faneme hållt på med datorer i mer än 10år
och har alldrig lyckats spilla nott på någon dator någonsin, så jäfla klantigt...
men som sagt, tvätta skiten med vatten och sedan låt det torka... ordentligt...
jag hadde ett gammalt riva tnt2 som en polare hadde kladdat kylpasta över hela kortet, när han insåg vad han hadde jort så gav han det till mej...
jag tvättade skiten under rinnande vatten med diskmedel och diskborste, sen la jag det på fönsterbrädan och det låg där i 2 veckor, nu kör farsan det i sin dator, funkar prima...