Permalänk

Nybyggd dator som inte startar..

Hallå..

Har byggt ihop min nya dator nu inatt.. Men nu när jag skulle testa att starta den nu på morgonen för första gången så är det inte ett spår av liv i den mer än att den lillla dioden på moderkortet lyser. Kontakten för power knappen verkar sitta som det ska och alla strömkablar lika så... Vad kan det vara för fel..
Snälla... Hjälp..

MVH Roger

Permalänk

Inte roligt när sånt där händer. Men det finns ju så mkt som kan vara fel. Testa att koppla ur onödiga saker, som hårddiskar cd dvd enheter, diskett enhet, högtalare, mus, allt som inte behövs. Om det inte fungerar så kan du testa ta bort ett ramminne om du har 2st, men bäst skulle vara om du kan testa del för del i en annan dator.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Minnet lär det inte vara... Jag testade just om det var nätagget som var kasst, men den gick då igång när jag kopplade på mitt gammla moderkort.. Och jag har inga minnen på det.. Så det kan väl inte vara något krav att ha minnen för att datorn ska reagera och starta?

MVH Roger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireZtreaM
Minnet lär det inte vara... Jag testade just om det var nätagget som var kasst, men den gick då igång när jag kopplade på mitt gammla moderkort.. Och jag har inga minnen på det.. Så det kan väl inte vara något krav att ha minnen för att datorn ska reagera och starta?

MVH Roger

för att vad ska starta? hårddiskarna och fläktarna borde gå igång, men du kommer definitivt inte få någon bild

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Nej nej.. Det vet jag med.. Men INGET händer just nu.. Absolut inget.. Så då skulle inte jag tro att det var minnerna.. =/

MVH Roger...

Permalänk
Medlem

de e bara att felsöka helt enkelt...plocka del efter del å testa om möjligt i andra datorer...till slut kommer du på vad...kanske rent utav moderkortet som e urkukat då !? ...verkar ju skumt att inte hårddiskar eller fläktar eller nått går igång..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk

Kolla en gång till så att kablarna från power knappen sitter rätt. Själv tycker jag ibland att det är lite svårt eftersom det finns så väldigt många likadan anslutningar för tex powerknapp ide aktivitet mm på samma ställe.

Permalänk

sacha: Jag har testat att koppla ur ALLT utom processor och ström till moderkortet.. Startar ändå inte.. Vet inte vad jag mer skulle kunna koppla ur.. =/

A teammate: Är helt säker på att jag inte tagit fel kabel då jag nyss testat att koppla mitt gammla moderkort med endast processor på .. Och den startade utan problem...

Hjälp mig någon..

MVH Roger...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A teammate
Kolla en gång till så att kablarna från power knappen sitter rätt. Själv tycker jag ibland att det är lite svårt eftersom det finns så väldigt många likadan anslutningar för tex powerknapp ide aktivitet mm på samma ställe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireZtreaM
sacha: Jag har testat att koppla ur ALLT utom processor och ström till moderkortet.. Startar ändå inte.. Vet inte vad jag mer skulle kunna koppla ur.. =/

A teammate: Är helt säker på att jag inte tagit fel kabel då jag nyss testat att koppla mitt gammla moderkort med endast processor på .. Och den startade utan problem...

Hjälp mig någon..

MVH Roger...

(du har inte skrivit något av din hårdvara... skulle du ha gjort redan i första post)
i ditt fall så måste du ha en hårddisk och någon fläkt ikopplad -> annars vet du inte om strömmen går igång

det jag tror A teammate menade är "har du hittat var power-knappen skall kopplas på ditt nya moderkort?"
och det undrar jag också....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Oj.. Måste i min förtvivlan ha glömt att skriva vad jag har för dator..

Moderkort: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069164

Processor: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073716

Minnen: 2st http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010050876

Grafikkort: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070008

Ljudkort: Soundblaster Audigy Platinum ... (det första .. ej platinum 2)

1st Westen Digital 120GB IDE

1st Segate Barracuda 200GB IDE

1st Segate Barracuda 200GB S-ATA

1st 20GB (minns ej märke) som systemdisk.. (endast operativsystem på den)

1st Plextor brännare (Ej ny .. vet ej exakt modell)

1st ASUS DVD-läsare

Var väl allt tror jag..

Och jo, jag antar att jag inte kan ha misstagit mig när det står "PWRSW" på moderkortet och allt är färgmärkt tom..

Snälla.. Vill få min dator att fungera...

MVH Roger...

Permalänk
Medlem

Kan vara sunkigt nätagg, eller bara att den inte är kompatibel med ditt mobo.
Sök lite!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Kan vara sunkigt nätagg, eller bara att den inte är kompatibel med ditt mobo.
Sök lite!

Kan ett nätagg vara "okompatibelt" ?!? med ett moderkort?! Låter helt sjukt i mina öron.. =/ Men nog borde väl mitt nätagg kunna starta igång fläktar och ge ström till datorn även om det nu skulle vara lite sunkigt..

Glömde skriva i mitt förra inlägg... Självklart har jag processorfläkten inkopplad fortfarande.. Så jag ser ju om den drar igår.. Och lika så nätaggsfläkten är ju inte direkt den tystaste fläkten jag har haft.. Så jag hör nog om min dator skulle gå igång..

MVH Roger...

Permalänk
Medlem

Ovanligt många som bygger ny dator med gammalt nätagg och som glömmer att det på nya mobon finns två! ställen där nätagget ska kopplas in (jobbig mening!).
Detta kanske inte gäller dig men det var det enda jag kom på

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk

Jorå, det visste jag.. Det vanliga breda kontakten till moderkortet och den lilla fyrkantiga kontakten har jag anslutit..

MVH Roger...

Permalänk

Testa med jordat eluttag.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

har du testat att sätta power on sladden på lite olika ställen? bredvid, ovanför osv. för mej tog det nog 10 minuter innan min burk gick igång

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

testa me o ta bort och sätt dit cpu igen om du inte redan har prövat det..

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk

Hmm, nej det har jag ju inte testat.. Men kan det verkligen påverka om det kommer ström till hårddiskar osv? För som det är nu så reagerar ju inte datorn på något.. Går inte att starta så nätagget går igång ens...

MVH Roger...

Permalänk

Har du distanserna som ska sitta mellan moderkortsplåten och moderkortet? Det måste sitta en för varje skruv. Det felet har jag iaf gjort när jag byggt nya datorer. Men eftersom leden på mobo lyser så kanske det inte är det. Men kolla iaf!

Permalänk
Medlem

Powerknapp-sladden som man sätter på moderkortet kan man ofta sätta i 180 grader vilket kan resultera i att moderkortet inte går igång, testa att vända sladden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Powerknapp-sladden som man sätter på moderkortet kan man ofta sätta i 180 grader vilket kan resultera i att moderkortet inte går igång, testa att vända sladden.

det är bara att skapa en koppling mellan punkterna - det går inte att vända den fel

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life