Samsung 172x - Nått att ha numera?

Permalänk

Samsung 172x - Nått att ha numera?

God dag på er.. snart ere jul och jag har lite svårt att komma på vad jag ska önska mig.. en ny skärm kanske vore bra dock då jag sitter på en 4 år gammal Dell skärm som antagligen strålar som fan och går i hela 60hz..

Så jag har funderat på en Samsung 172X.. har hittat den för 4000kr..

Skrämen är ju lätt, stor fast liten, och bra responstid och så..
men den har ju varit ute på marknaden nu under ett tag så jag undrar om det fortfarande värt att köpa en sådan? eller om den finns nån likvärdig där ute som man borde ta istället?

Aja tips och synpunkter vore trevligt och bra..

Permalänk
Medlem

8ms 19" skärmar är ju på gång nu. Hade hellre väntat och satsat på en sån. 17 är helt enkelt för litet.

Sen så skulle jag hålla mig borta från samsung då deras support och pixel garanti är usel. Har själv en 193P och det är mest troligt den första och enda samsung skärmen jag någonsin kommer köpa.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Jag vill inte ha en större skärm än en 17" och 15" är för litet.. ska kunna lätt bära med mig den ifall jag ska till ett lan eller liknande..
Nästa burk är ju en Barbån (barebone) så jag försöker förbereda det lite nu...

Permalänk
Medlem

Vart har du hittat den för 4000:- ?

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag har en och det enda jag kan klaga på är att foten är lite kort så man kan inte höja den så hemskt mycket från bordet.

Permalänk
Medlem

Då är Samsung 710T ett bättre val. Bättre på alla sätt än 172X utom att 710T har 1,4cm bred ram istället för 1cm som 172X. Dessutom har den TCO -03 stämpel (tror jag).

Samsung 710T blev dessutom bäst i test hos TomsHardware i deras stora 17" LCD test.

Jag kommer troligtvis att köpa mig en under veckan...

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en 172x och 710T är knapp och eftersom jag hellre prioriterar en snygg skärm så köper jag nog en 172x. Får se hur det blir efter jul

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem

Håller med Gelantious!

Visa signatur

SyncMaster "17" 172X | Antec Sonata II | MSI K8N Neo2-54G Platinum | AMD Athlon64 3500+ (Winchester) | OCZ Platinum 512x2 (DDR400) @ Dual-Channel 2-2-2-5 | PowerColor ATI Radeon X800XT 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiZZo^
Håller med Gelantious!

Sure jag kan ta din 172x'a då ska vi säga en tusenlapp ?

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk

Har kollat in 710T / N oxa.. Dom har ju fått många bra reviews..

Så just nu ståre mellan 710T / N och 172x .. Om ingen kommer med ett förslag på en oemotståndlig skärm..

Ingen som har nån review på 172x ?

Och nån som har 710 T eller N som vet hur det är ifall man ska transportera den? ska man skruva bort stödet? eller äre vika ihop som på 172x?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta det med, det som terroristen frågar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
8ms 19" skärmar är ju på gång nu. Hade hellre väntat och satsat på en sån. 17 är helt enkelt för litet.

Sen så skulle jag hålla mig borta från samsung då deras support och pixel garanti är usel. Har själv en 193P och det är mest troligt den första och enda samsung skärmen jag någonsin kommer köpa.

19"-skärmar har nästan alltid samma upplösning som 17"-skärmar, så man får plats med lika mycket på skärmen. Jag lägger hellre pengarna på en kvalitativ 17" än en billig 19".

Har själv funderat på 172x, otroligt snygg. Tyvärr har den bara 16.2 miljoner färger, och som sagt, Samsung har dålig pixelpolicy.

Btw, lite offtopic. Elgiganten säljer en del TFT-skärmar (bland annat 172x), och de har 30 dagars öppet köp. Då är det ju bara att lämna tillbaka en skärm med döda pixlar?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rigge
Skillnaden mellan en 172x och 710T är knapp och eftersom jag hellre prioriterar en snygg skärm så köper jag nog en 172x...

Qft... behöver jag säga att jag valde 710T?

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft17/710t.asp

Permalänk

Fan jag köpte en 17x i fredags. Jag vart inte alls nöjd med foten som tidigare påpekades och sen ser den väldigt liten ut mer som en 15 skärm, men jag skulle nog vart ganska nöjd om det inte var för det där j-v pixxi felet mitt i bilden, det lyser blått för fan Blåååt. Jag köpte min på Dustin genom företag för 3700 utan moms för dem pengarna så vill man ju ha en felfri skärm. Någon som vet hur man kan göra för att gå runt sampungs pix pol? Är det nått företag som har en bra pol? Tänkte höra om det går att byta skärmen mot en dyrare, men då får jag säkert en med 4 röda lysande jävlar iställ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Fan jag köpte en 17x i fredags. Jag vart inte alls nöjd med foten som tidigare påpekades och sen ser den väldigt liten ut mer som en 15 skärm, men jag skulle nog vart ganska nöjd om det inte var för det där j-v pixxi felet mitt i bilden, det lyser blått för fan Blåååt. Jag köpte min på Dustin genom företag för 3700 utan moms för dem pengarna så vill man ju ha en felfri skärm. Någon som vet hur man kan göra för att gå runt sampungs pix pol? Är det nått företag som har en bra pol? Tänkte höra om det går att byta skärmen mot en dyrare, men då får jag säkert en med 4 röda lysande jävlar iställ!

Eftersom pixlarna var döda vid leverans så kan du få den bytat.
Men om du kan så få den bytad mot en Philips t ex som har noll tolerans mot döda pixlar så hade det varit bättre. Vet inte vilka pixel garantier andra företag har.

Annars så är det 5-10 död pixlar innan samsung bytar den mot garanti.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Men spelar det någon roll om pixeln var död vid leverans eller om det uppstår senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Men spelar det någon roll om pixeln var död vid leverans eller om det uppstår senare?

Dom kan ju inte leverar en trasig skärm. Gnäller dom så är det bara att bli lite sur på dom så går det.
Fick bytat min som hade 2st vid leverans.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Okej eftersom sökfunktionen inte funkar så får jag väl försöka här sitter och ska beställa en 172x men har hört att man inte får med en DVI-kabel. Är det någon som kan säga ifall det stämmer någon som köpt den nyligen ?

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk

för 2-3 månader sen fick man inte med någon dvi kabel iaf

Permalänk
Medlem

710T/N är bättre än 172x på alla punkter just därför att den är mkt nyare. Dock håller jag med om att 172x är mkt snyggare men det väger inte upp prestandaförlusten tyvärr.

Visa signatur

Lian Li pc65..
• Pentium IV 2.53 @ 3.05 Ghz ' abit AI7 ' 2x256mb twinmos pc3200 ' asus gf4 ti4200 ' Antec 480W.
• H2O - DD maze4 ' BIX ' Bay-Res ' eheim 1048.

Permalänk
Medlem

Ptja om man jämför specs på 172x & 710T så är den lilla skillnaden bara
Kontrast 500:1 600:1
Ljusstyrka 270 cd/m² 300 cd/m²

Sen vet jag inte om det är någon skillnad på vilken panel dom använder men för mig så är 172x ett självklart val för att den är så mycket snyggare

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]