Permalänk
Medlem

Pavilion d1060.se fixar tråden

Jag såg att det är ett antal användare här på sweclockers som har HP's nya pavilion d1060.se. Som väntat med HP så innehåller datorn massa skräpiga OEM-grejer som det är svårt att hitta information, drivrutiner, support och att ändra inställningar på.

Så då kan ju vi på sweclockers slå våra kloka huvuden ihop och erbjuda varandra support (till skilnad från HP) med de problem vi har.

Frågor:
1. Ljudkortet
Info:
Detta är någon sorts Budjetversion i Audigy serien (Soundblaster Audigy Value).

Frågor:
1a. Hur bantat är detta kortet?
1b. Vad är Creatives modell nr? var finns det på Creatives hemsida?
1c. Finns det några officiella drivrutiner från Creatice?

2. Moderkortet
Info:
Enligt HP går kortet under benämningen PTGD1-LA eller Puffer-UL8E och verkar vara ett OEM-kort från ASUS. Det verkar finnas en version me integrerat ljud och en utan(mitt är utan). HP's bios är VÄLDIGT bantat och erbjuder nästan inga inställnings mörligheter.

Frågor:
2a. Mer information om kortet?
2b. Varierande fläkthastighet.
Lösning: Hämta senaste HP-bioset v 3.12
här som gör fläkt ljudet lite högre i normalläge, men utan variationer.
2c. Möjligheter att ändra klockfrekvenser i bios? Andra icke HP-bios som kan installeras (från ASUS?)? Möjligheter att modifiera HP's egna bios och låsa upp inställningar?

3. TV-kort
Info: Någon sorts ASUS-kort

Frågor:
3a. Modell info? OEM?
3b. Riktiga drivrutiner?

4. Övrigt
4a. Information om andra komponenter?

Det är det jag kommer på nu, kommer lägga till mer senare. Den största frågan för mig just nu är ifall det finns något sätt att gå runt HP's bios och möjliggöra fler inställningsmöjigheter.

Skriv gärna egna frågor och svar så kan vi lösa dem tillsammans.

Tack och hej för nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle veta hur många som fått 6800ULTRA eller någon nedbantad version som jag har fått (och säkert någon mer).

6800ultra ska vara 16x1.6 och ha ~400/1000
Mitt nonultra har 350/550 och har 12x1.5 och 128bit minne.

Och ni som vill ha hps drivrutiner för att kunna installera XP pro och formatera;
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=en&lc=en&...

Permalänk
Medlem

Jag har ett orginal 6800 Ultra 400/1100 som går på fina 450/1160 och ger 13197p i 3dMark03. Ifall vi tar reda på vad det är för märke på kortet kanske det går att flasha till 6800 Ultra. vad har ni lyckats klocka era Ultra kort till?

Är det hårdvaru RAID stöd på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Nu har jag lösningen

http://www.hp.se/produkter/psc/models.asp?category_id=1&type_...

Titta där så ser ni att ni som har d1060.se har 6800Ultra, och ni som har d1160.se som jag har ni har 6800nu.
I mitt hempc val fanns inte ens 1060 med, utan KraftPC hette d1160 och Superkraft hette d1190.
Då var det löst då. Jaja jag är nöjd med mitt kort iallafall.

Har du något missljud när du rör på musen och flyttar fönster osv?
Vet några som har det problemet, och jag updaterade bios nyss utan någon förändring.

Några fler skillnader mellan 1060.se och 1160.se verkar vara att 1160 har DDR2 och 1060 har DDR 400mhz (någon skillnad?)
Och 1160 har bättre DVDbrännare än 1060.

Permalänk
Medlem

Jag hör skumma ljud ibland när jag rullar på scrollhjulet och andra skumma grejer som inte borda skapa något ljud från datorn ?! Det vore intressant att få veta vad som skapar det.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis något från moderkortet, vet inte själv men jäkligt störande.

Testa att ta upp 2 st internet explorer eller firefox eller vad du nu har och sen har du båda uppe men minimerar ett av dom, låter något biip ljud för mig då.

Permalänk
Medlem

Nej, det gör det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Nu har jag lösningen

http://www.hp.se/produkter/psc/models.asp?category_id=1&type_...

Titta där så ser ni att ni som har d1060.se har 6800Ultra, och ni som har d1160.se som jag har ni har 6800nu.
I mitt hempc val fanns inte ens 1060 med, utan KraftPC hette d1160 och Superkraft hette d1190.
Då var det löst då. Jaja jag är nöjd med mitt kort iallafall.

Har du något missljud när du rör på musen och flyttar fönster osv?
Vet några som har det problemet, och jag updaterade bios nyss utan någon förändring.

Några fler skillnader mellan 1060.se och 1160.se verkar vara att 1060 har DDR2 och 1160 har DDR 400mhz (någon skillnad?)
Och 1060 har bättre DVDbrännare än 1160.

Tror faktiskt att det är tvärtom. D1060 har DDR1 och 1160 har DDR2

Permalänk
Medlem

Du har rätt, skrev fel