Pavilion d1060.se fixar tråden
Jag såg att det är ett antal användare här på sweclockers som har HP's nya pavilion d1060.se. Som väntat med HP så innehåller datorn massa skräpiga OEM-grejer som det är svårt att hitta information, drivrutiner, support och att ändra inställningar på.
Så då kan ju vi på sweclockers slå våra kloka huvuden ihop och erbjuda varandra support (till skilnad från HP) med de problem vi har.
Frågor:
1. Ljudkortet
Info:
Detta är någon sorts Budjetversion i Audigy serien (Soundblaster Audigy Value).
Frågor:
1a. Hur bantat är detta kortet?
1b. Vad är Creatives modell nr? var finns det på Creatives hemsida?
1c. Finns det några officiella drivrutiner från Creatice?
2. Moderkortet
Info:
Enligt HP går kortet under benämningen PTGD1-LA eller Puffer-UL8E och verkar vara ett OEM-kort från ASUS. Det verkar finnas en version me integrerat ljud och en utan(mitt är utan). HP's bios är VÄLDIGT bantat och erbjuder nästan inga inställnings mörligheter.
Frågor:
2a. Mer information om kortet?
2b. Varierande fläkthastighet.
Lösning: Hämta senaste HP-bioset v 3.12
här som gör fläkt ljudet lite högre i normalläge, men utan variationer.
2c. Möjligheter att ändra klockfrekvenser i bios? Andra icke HP-bios som kan installeras (från ASUS?)? Möjligheter att modifiera HP's egna bios och låsa upp inställningar?
3. TV-kort
Info: Någon sorts ASUS-kort
Frågor:
3a. Modell info? OEM?
3b. Riktiga drivrutiner?
4. Övrigt
4a. Information om andra komponenter?
Det är det jag kommer på nu, kommer lägga till mer senare. Den största frågan för mig just nu är ifall det finns något sätt att gå runt HP's bios och möjliggöra fler inställningsmöjigheter.
Skriv gärna egna frågor och svar så kan vi lösa dem tillsammans.
Tack och hej för nu.